Skip to main content

Goedemiddag,

 

Mijn glasvezelverbinding is erg traag geworden. In het verleden had ik een 500 Mbit up/down abonnement en haalde ik die snelheid ook ongeveer. Er is een upgrade geweest van 500 Mbit naar 1 Gbit een tijdje terug, maar dat is niet te merken. Sterker. Bij een speedtest haal ik de 100 Mbit nog niet eens. Hooguit 90 Mbit. 

Hoe kan dit?  Ik heb mijn glasrouter al spanningsloos gehad en een fabrieksreset van de Esperiabox V10 uitgevoerd. Geen resultaat helaas. Het blijft langzaam.

Ik begrijp dat die 1Gb niet altijd gehaald wordt, maar nooit boven de 100 Mbit lijkt met niet de bedoeling.

Hallo @Svdw0031 , welkom op het KPN-forum, waar klanten elkaar helpen.

Balen als de snelheid naar beneden gaat, terwijl die juist omhoog zou moeten.

Hoe meet je de snelheid? Via een netwerkkabel of via wifi? Via wifi hall je sowieso nooit de 1 Gbps, maar met een PC via een kabel rechtstreeks aan je Experiabox moet dat gewoon kunnen.

Als je vervolgens naar speedtest.net gaat, moet je in ieder geval waardes boven de 900 kunnen halen.


Een factor 10 te laag is (na stroomloos maken van router en glaspunt) in 9 van de 10 keer een kabel, switch of ander verbindingsissue. Verbinding schakelt dan terug van 1000 naar 100.
dus eerst even met een kort kabeltje direct aan de router en snelheid meten. Wat komt daaruit?


Ik ben verbonden met een kabel. De verbinding tussen mijn computer en de V10 is 1000 Mbit. Dat zit dus wel goed. 


Dan kun je best nog de kabel tussen glaspunt en modem omwisselen, is het dan nog niet goed dan wordt het bellen. 


OK. Bedankt. Ik kijk ook mijn verbindingen lokaal nog even na. Computer geeft 1000Mbit aan, maar de lampjes op de router doen anders vermoeden...


OK. Bedankt. Ik kijk ook mijn verbindingen lokaal nog even na. Computer geeft 1000Mbit aan, maar de lampjes op de router doen anders vermoeden...

Hoi @Svdw0031 .  Wat is er anders aan de lampjes?  


Inmiddels is het opgelost. Ik werk via een docking en zodoende gaf mijn pc aan dat er 1000 mbit zou zijn. Dat bleek niet het geval. Aan de lampjes te zien bleek dat mijn switch 100mbit naar de KPN router had.

Voor de zekerheid nog een speedtest gedaan met een kabel direct op de router. Ik kreeg keurig 950 Mbit up en down. 

Kabels dus nagekeken. 

Uiteindelijk bleek het de stekker te zijn van de kabel die ik in de KPN router prikte. Dat was een stekker waarin je dan de draadjes legt en dan dicht drukt. Was wel geschikt voor massieve draden, maar dus toch geen goede zo blijkt. Nu heb ik een CAT6 wandcontactdoos toegepast. Het probleem is hiermee opgelost. Ik heb nu de 1Gbit weer. Dank voor alle reacties.


Mooi dat je de uitkomst hier deelt, @Svdw0031 . Daar kunnen meelezers ook weer gebruik van maken. 
Geniet van je snelle verbinding!