Skip to main content

Hi allen,

Ik weet niet precies waar ik terecht kan met mijn vraag dus even zo:

Recentelijk is KPN gestart met het aanleggen van glasvezel in Leiden. Op zich een vooruitgang aangezien veel kabels in de stad nog oude koperkabels zijn. 

Ik had echter verwacht dat ik geïnformeerd zou worden als er een glasvezel kast tegen mijn huis aan geplaatst zou worden. Wel zo netjes dacht ik zo. Maar dat is nog niet het enige want het wordt erger:

De graafploeg heeft ook op eigen houtje besloten om ook de ondersteuning van onze achtermuur een meter weg te bikken om de kabel door te trekken en de kast op de juiste diepte te plaatsen. Dat is iets wat in een eeuwenoude oude binnenstad niet zonder risico's kan, lijkt mij zo (zie bijgevoegde foto). Toen de vraag gesteld werd of ze dit zomaar konden doen werd er niet of nauwelijks geantwoord en ging men onverstoorbaar door, al hebben we gevraagd om dit direct te stoppen.

Ik wil graag vernemen of iemand het risico van deze werkzaamheden in kaart gebracht heeft en hoe dit plaatsingsproces in dit soort gevallen dient te lopen. Daarnaast wil ik graag horen wie het risico dekt als er op korte of langere termijn extra schade ontstaat naar aanleiding van deze graafwerkzaamheden.

Met wie kan ik in contact komen om dit te bespreken?

Politie verwijst naar civiel recht, de graafploeg praat nagenoeg geen Nederlands, verder weet niemand natuurlijk van iets op de helpdesk. Ik zou er liever met de juiste mensen over praten voordat ik hier een zaak van maak..

Hoi @Joostvanuf , dat ziet er inderdaad nogal rommelig uit.

Hier ben je bij de provider KPN.
De aanleg van KPN glasvezel valt onder de verantwoordelijkheid van het Netwerk onderdeel van KPN. Je kan contact maken via deze pagina: https://netwerk.kpn.com/service-en-contact/
Op die pagina kan je ook een klacht of schade doorgeven.

 

PS. Haal nog snel jouw 06-nummer weg. Dit is een openbaar forum, zichtbaar voor iedereen.

Via de drie puntjes rechtsonder je bericht en dan ‘Bewerk' kan dat tot één uur na plaatsing.


Bent u al bij de gemeente geweest? Die zal hier vergunning voor gegeven hebben.


Helaas geeft de gemeente ook niet thuis, zij verwijzen naar KPN..


@Joostvanuf Hier is bv., een uitspraak, beide bedrijven (Glasvezelaanbieder en onderaannemer) zijn veroordeeld schadevergoeding te betalen voor de schaden tijdens glasvezelaanleg oftewel allebei proberen de schuld bij de anderen te leggen. 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHSHE:2022:3970

Dwz. je kan KPN en zijn aannemer aansprakelijk stellen voor de eventuele schade.

 


Goede vragen, @Joostvanuf, en goed dat je ze hier komt stellen, welkom.

 

Het aanleggen van glasvezel gebeurt onder verantwoordelijkheid en aansturing van de netwerkafdeling van KPN. Ik ben niet van die afdeling, wat betekent dat ik je inhoudelijk niet kan helpen met deze vragen. Maar, de netwerkafdeling kan dat wel. 

 

Zij hebben een contactpagina, maar de mogelijkheden op die pagina zijn meer toegespitst op algemene vragen over de aanleg. Dus ik zou je in dit geval deze pagina aanraden. Hier vind je de contactformulieren voor schade en klacht. Als er op dit moment schade is bij jou, gebruik dan ook het schadeformulier. Is er geen schade, gebruik dan het klachtformulier. Je opmerkingen over de graafsituatie worden dan opgepakt door de juiste afdeling en (onder)aannemer uit jouw regio.


Ik heb gebruik gemaakt van het formulier en ben in afwachting van inhoudelijke feedback nadat er alleen gereageerd werd dat hij aangekomen is.


Reageer