Skip to main content
Mijn dochter heeft een flat gekocht met zolderverdieping. Het is een vier verdiepingen tellende flat. Zij is de eigenaar is van de 3de verdieping + het gedeelte van de zolder wat daarboven zit.



Bij het verbouwen en toegankelijk maken van de zolder en het uitzagen van de plaats waar de trap komt, blijkt nu echter, dat er een oude PTT grondkabel precies over het trapgat loopt.



De kabel loopt van muur tot muur naar de buren.



Of de kabel nog wordt gebruikt, en/of de kabel bij de buren aanwezig is, is onbekend en niet te achterhalen. Beide buren hebben een verbouwde zolderverdieping, waar geen kabel meer zichtbaar is. Ook bij de VvE is niets bekend over deze kabel.



Mag deze kabel worden weggehaald of moet deze worden verlegd?

Hoe kom ik hier achter en hoe moet dit dan worden geregeld?

KPN helpdesk kon me niet helpen.

Wie wel? Alle raad is welkom.



Hoi @Roosliesje . Welkom op het forum.

Dat is een verdraaid lastig vraag om met ja of nee te beantwoorden 🙂 Ik waardeer dat je nog niet gelijk aan het doorknippen bent begonnen.

Ik begrijp dat iedereen daar zijn eigen hoofdaansluitpunt heeft? (is/ra) ? Waar zit bijvoorbeeld de KPN aansluiting van het appartement van je dochter?

Zou je het profiel kunnen aanvullen met de gegevens van je dochter en mij een seintje geven? Dan ga ik eens kijken hoe het pand bij ons in de boeken staat.
Leuk je even gesproken te hebben! Het blijkt dat er zowel glasvezel als koper in de appartementen zit. Ik vermoed dat die kabel de verschillende koper isra punten in het complex doorlust en dus een functie heeft. Ik heb je gegevens nog even doorgezet naar iemand die misschien iets meer kan zien.

Ik kom er zo snel mogelijk op terug!
Collega heeft me zojuist even gebeld. We zijn het er over eens dat die kabel een functie vervult. Alle appartementen hebben namelijk hun eigen koper is/ra punt en deze kabel zorgt hoogstwaarschijnlijk voor de toevoer van die aansluitpunten. Als de kabel verwijderd/omgeleid moet worden zal dat professioneel moeten gebeuren. Via deze website kun je dat aanvragen:

https://www.mijnaansluiting.nl/

Zoals gezegd, zit er ook glasvezel. KPN kan niet zien of er door andere providers op dat koper is geleverd. Als er niemand meer gebruik maakt van dat koper, is natuurlijk de vraag: Waarom de infrastructuur laten zitten? Dat is iets dat je beter met alle betrokkenen kun beslissen. Als het zeker is dat niemand die koperlijn gebruikt kun je een gemeenschappelijk besluit nemen.