Skip to main content
Vraag

Groot verschil internetsnelheid tussen binnen VPN en buiten VPN

Ik heb in het buitengebied soms met pijn en moeite 25Mbps(met 4 G modem), maar nu merkte ik dat ik met thuiswerken via VPN een snelheid tegen de 900Mbps haal(beiden bedraad op dezelfde laptap met 1 minuut verzchil)

Wie weet hoe dit kan?

22 reacties

• 5815 reacties
  • 21 juli 2025

Wat versta jij onder VPN? Log jij via VPN in op een computer op je werk? Of wat is VPN bij jou? Van welke leverancier heb jij het?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 21 juli 2025

Beste ​@Dewier het is technisch gewoon niet mogelijk om in het buitengebied met een aanvullende 4G-router van KPN die snelheden te behalen.

Heb je je niet in een komma vergist, zelfs dan zou 90Mbit/s nog niet eens kunnen.

• 5815 reacties
  • 21 juli 2025
JanD schreef:

Beste ​@Dewier het is technisch gewoon niet mogelijk om in het buitengebied met een aanvullende 4G-router van KPN die snelheden te behalen.

Inderdaad. En VPN veranderd daar niets aan. Ik denk dat ​@Dewier via VPN inlogt op een ander systeem wat elders staat. En daarop dan de speedtest doet.

Peter Wieringa
Nieuwkomer
JanD schreef:

Heb je je niet in een komma vergist, zelfs dan zou 90Mbit/s nog niet eens kunnen.

Als ik inlog via mijn werkgevers VPN krijg ik echt 900Mbps als ik bekabeld de speedtest doe. Ik keek er ook van op, omdat ik altijd maximaal 30Mbps kreeg. Hoe dit kan,weet ik ook niet. Zou graag op mijn prive wifi ook deze snelheden ontvangen. Weet u hoe dit zou kunnen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24368 reacties
  • 23 juli 2025

Hi ​@Dewier, welkom bij onze community. 

Ik ben ook verbaasd dat je die snelheid krijg, ik sluit me ook aan bij de eerdere berichten hier. Zou je hier een screenshot willen plaatsen van wat je ziet als je een speedtest uitvoer op een laptop via een netwerkkabel? 

Ik hoor graag van je. 

• 5815 reacties
  • 23 juli 2025
Peter Wieringa schreef:

Als ik inlog via mijn werkgevers VPN krijg ik echt 900Mbps als ik bekabeld de speedtest doe. 

Dat komt omdat je werkgever gewoon glasvezel heeft. En jij niet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24368 reacties
  • 24 juli 2025
Alex van KPN schreef:

Hi ​@Dewier, welkom bij onze community. 

Ik ben ook verbaasd dat je die snelheid krijg, ik sluit me ook aan bij de eerdere berichten hier. Zou je hier een screenshot willen plaatsen van wat je ziet als je een speedtest uitvoer op een laptop via een netwerkkabel? 

Ik hoor graag van je. 

Ik kom hierop terug, dit komt inderdaad doordat je de snelheid meet van de VPN en de verbinding van die server. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 24 juli 2025

Dat verklaart niet waarom ​@Dewier via VPN 900Mbs haalt. Bovendien, buitengebied betekent dat de afstand tot volgende wijkcentrale te lang is en het meest niet rendabel om glasvezel aan te leggen voor heel weinig mensen, maar het kan zijn dat men direct onder een 5G mast woont en de snelheid boven 900Mbs haalbaar. 5G op land heeft zelfs hogere snelheid dan in de stad (minder gebruiker en minder obstakels)

Nogmaals voor alle andere

@Dewier ←mobiel→ VPN server ↔ Speedtest server. Als de snelheid tussen ​@Dewier en speedtest server 900Mbs is, betekent dat KPN bewust normale verbinding afknijpt en bij VPN niet,

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 380 reacties
  • 27 juli 2025

​ ​@Peter Wieringa 

@Dewier 

Ik weet niet welke type aanvullende 4G router je gebruikt?

@TDN

Indien het een SagemCom Fast 4360 is dan is het een 4G router met Cat6 wat inhoud max download 300 Mbit/s en upload 50 Mbit/s. En ​wordt 5G niet ondersteund. Als het de SagemCom Fast 4360 router is dan kun je geen 900 Mbit download snelheid halen. Omdat de 4G router dit simpel weg niet ondersteund. Wat ​@JanD ook aangeeft. En ik denk dat ​@Marlon92 wel eens bij het juiste eind zit, met zijn tweede reactie...

@Dewier  ​@Peter Wieringa 

Ben benieuwd wat voor aanvullende router je hebt?

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/dongel/sagemcom-fast-4360-air

In deze link lees ik dat de max download 50 Mbit/s is. Dus geen 900 Mbit/s.

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied

Leen59
Wijsgeer
  • 568 reacties
  • 27 juli 2025

Die 900 is gewoon de snelheid aan de andere kant van de VPN, op je werk dus. Thuis is dat echt niet zo. Dat is de narigheid van VPN, je ziet alleen de “overkant”. Wat je thuis meet zonder VPN is echt wat je hebt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 28 juli 2025
Leen59 schreef:

Die 900 is gewoon de snelheid aan de andere kant van de VPN, op je werk dus. Thuis is dat echt niet zo. Dat is de narigheid van VPN, je ziet alleen de “overkant”. Wat je thuis meet zonder VPN is echt wat je hebt.

De test loopt nog steeds op zijn thuis apparaat, dus de gemeten snelheid is nog steeds de snelheid tussen de thuis apparaat ↔ speedtest server over VPN server. Anders als de speedtest op zijn werkgever computer zou lopen. Een ander verklaring kan zijn dat speedtest goed comprimeerbare daten gebruikt, dan wordt de compressie van VPN toegepast en men hogere snelheid haalt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 380 reacties
  • 28 juli 2025

@TDN 

Maar als het een 4G router Cat6 is? Ik acht de kans groot dat het een SagemCom Fast 4360 is of in iedergeval een 4G router Cat6 welke geen 5G ondersteund. Kun je het dan verklaren? Want dan is het technisch onmogelijk om 900 Mbit/s te halen.  Zie tabel in mijn vorige reactie. 

Ik denk dat ​@Marlon92 en ​@Leen59 gelijk hebben. En daarbij geldt voor internet-buitengebied een max van 50 Mbit/s download. Zie link in mijn vorige reactie. 

• 5815 reacties
  • 28 juli 2025
TDN schreef:

@Dewier ←mobiel→ VPN server ↔ Speedtest server. 

Schematisch zal het dit zijn:

Dewier ←mobiel netwerk → VPN server →  Windows 10/11 Pro workstation↔ Speedtest server. 

De speedtest gaat alleen tussen het workstation en de speedtest server. Het is gewoon "bureaublad op afstand". Remote desktop. Vergelijkbaar met als je via teamviewer een pc overneemt over internet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 28 juli 2025
Neville schreef:

Maar als het een 4G router Cat6 is? Ik acht de kans groot dat het een SagemCom Fast 4360

Dewier schreef:

Ik heb in het buitengebied soms met pijn en moeite 25Mbps(met 4 G modem),

Ik kan in zijn post niet zien, dat hij een KPN modem gebruikt ….

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 380 reacties
  • 28 juli 2025

@TDN 

Hij heeft het over een 4G router/modem. Jij hebt het over 5G? Waar komt jouw 5G vandaan als we het over 4G hebben?

Ik kan in zijn post niet zien, dat hij 5G gebruikt...  😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 28 juli 2025
Neville schreef:

@TDN 

Hij heeft het over een 4G router/modem. Jij hebt het over 5G? Waar komt jouw 5G vandaan als we het over 4G hebben?

KPN gebruikt 5G Carrier Aggregation, dus ook een met 4G verbonden apparaat kan snelheid combineren van 2 masten (4G en 5G). Bovendien is maximale snelheid van 4G is 1,5Gbs. Ik schreef over 5G-mast en niet over 5G-verbinding, omdat het bijna geen 4G-mast only meer bestaat.

REPORT ITU-R M.2134

Example downlink peak data rate in 100 MHz is 1 500 Mbit/s.

PeterG
Superuser
  • 64314 reacties
  • 28 juli 2025

Het KPN internet buitengebied modem heeft alleen een 4G router. Dat heeft kpn begrensd op 50 Mb/s. https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied . Het lijkt mij dan gods onmogelijk om thuis 900 Mb/s te meten, ook niet via vpn. Dat is een glasvezel snelheid.

Dit zal het dus zijn, ik quote ​@Leen59 even:

Leen59 schreef:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 28 juli 2025
PeterG schreef:

Het KPN internet buitengebied modem heeft alleen een 4G router. 

De TS woont in buitengebied, maar schreef niet dat hij "internet buitengebied” heeft. Hij schreef niet eens, dat hij internet via vaste lijn heeft, alleen over zijn 4G-router.

PeterG
Superuser
  • 64314 reacties
  • 28 juli 2025

Zelfs bij herlezen haal ik eruit dat ie KPN internet buitengebied heeft. Want gebruikt de termen 4G modem en buitengebied.

En met een 4G modem is er sowieso geen sprake van Carrier Aggregation.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 380 reacties
  • 28 juli 2025
TDN schreef:
Neville schreef:

@TDN 

KPN gebruikt 5G Carrier Aggregation, dus ook een met 4G verbonden apparaat kan snelheid combineren van 2 masten (4G en 5G). Bovendien is maximale snelheid van 4G is 1,5Gbs

REPORT ITU-R M.2134

Example downlink peak data rate in 100 MHz is 1 500 Mbit/s.

Dit is ook afhankelijk van wat voor soort modem je gebruikt. 😉 In dit geval geloof ik niet dat dit modem het ondersteund. 😊 Het zal ongetwijfeld 4G Carrier Aggregation ondersteunen Cat6 maar niet meer. Max 300 Mbit/s download. 

Peter Wieringa
Nieuwkomer
Neville schreef:

@TDN 

Maar als het een 4G router Cat6 is? Ik acht de kans groot dat het een SagemCom Fast 4360 is of in iedergeval een 4G router Cat6 welke geen 5G ondersteund. Kun je het dan verklaren? Want dan is het technisch onmogelijk om 900 Mbit/s te halen.  Zie tabel in mijn vorige reactie. 

Ik denk dat ​@Marlon92 en ​@Leen59 gelijk hebben. En daarbij geldt voor internet-buitengebied een max van 50 Mbit/s download. Zie link in mijn vorige reactie. 

Ik heb een SagemCom Fast 4360 AIR KPN modem.

Wat ik denk en ook op de zaak heb nagevraagd, kijk ik via VPN wat de snelheid op de zaak is.

Helaas ben ik nog nooit aan de MAX snelheid van 50Mbit/s gekomen en haal ik maximaal 30Mbit/s als iedereen van het terrein is ;-)

Ik weet nu in ieder geval hoe ik aan de 900Mbit/s kwam en dat niet voor mij privé hier haalbaar is

Iedereen bedankt voor de antwoorden

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24368 reacties
  • 29 juli 2025

Hi Peter, ik zou hier ook nog op terugkomen. Want, de snelheid die wordt gemeten hoort als het goed is de snelheid te zijn waarmee je de pakketjes ontvangt. In dit geval is dat bij jou dus wel die 30 Mbps. Heb je voor mij een screenshot van de speedtest van KPN

Reageer