Skip to main content
Beantwoord

Groot verschil tussen de upload en downloadsnelheden via de draadloze internetverbinding

• February 27, 2026
  • 5 reacties
  • 37 keer bekeken

Sinds enkele weken heb ik mijn oude Asus routers (accesspoints) vervangen door superwifi2. Dit omdat ik de snelheid van wifi6 op de huidige mobile telefoons wilde gebruiken.

Het net werk functioneert op zich goed maar wat mij opvalt is het verschil in snelheid tussen download en upload. Dat vind ik erg uit elkaar liggen. Wij hebben een 1Gb glasvezel aansluiting met een exp 12 en 4 superwifi2 punten. Alle superwifi units zijn bekabeld aangesloten. 

Via mijn Mac op ethernet haal ik ruim 980 Mbps zowel down als upload. Maar op wifi liggen de getallen op 427 Mbps download en 859 Mbps upload. Waarom is dit verschil zo groot?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Berg62 het ligt niet aan het beleid van KPN, want wifi is jouw pakkie an en niet die van KPN. Desalniettemin doet KPN er wel alles aan om klanten bij te staan voor een optimale ontvangst, daarom ook de eerdere link die ik meestuurde.

Daar er steeds meer wifigebruikers zijn, is de belasting van het wifinetwerk ook groter door de drukte in je naaste omgeving en de bouwaard van het huis.

Moderne huizen zijn op en top geïsoleerd eb maken gebruik van gewapend beton. Dat is een nadeel voor wifisignalen edn daardoor heb je ook vaak per etage een wifipunt nodig.

Oudere huizen kennen dat niet en hebben weinig tot geen moeite met wifi.

Mijn huis is van 1968 en kan met 1 modem/router in de huiskamer zowel de begane grond en de 1e etage bereiken.

Zet binnen je modem  zoveel mogelijk alles draadloze instellingen op AUTO, dan heb je in de regel het meest optimale bereik is mijn persoonlijke ervaring.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Beste ​@Berg62 op zich zijn dat perfecte waarden voor draadloos.

Zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

https://community.kpn.com/kennisbank-wifi-en-kpn-wifipunten-134

Succes

• Auteur
  • Topper
  • March 1, 2026

Beste JanD,

Klopt dit zijn zeker geen slechte waarden. Maar het gaat mij om het grote verschil. Een kennis van mij heeft glasvezel via Delta en hij heeft wel goede (gelijkwaardige) waarden met WiFi. Gemeten met Ookla.

Blijft de vraag waarom het verschil in mijn situatie zo groot is. Ik heb een vrij nieuwe IPhone dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij. 

Ligt dit aan een beleid van KPN of is het Exp v12 modem beperkt?

Of wellicht heeft iemand nog een tip als het een instelling betreft.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • March 1, 2026

Beste ​@Berg62 het ligt niet aan het beleid van KPN, want wifi is jouw pakkie an en niet die van KPN. Desalniettemin doet KPN er wel alles aan om klanten bij te staan voor een optimale ontvangst, daarom ook de eerdere link die ik meestuurde.

Daar er steeds meer wifigebruikers zijn, is de belasting van het wifinetwerk ook groter door de drukte in je naaste omgeving en de bouwaard van het huis.

Moderne huizen zijn op en top geïsoleerd eb maken gebruik van gewapend beton. Dat is een nadeel voor wifisignalen edn daardoor heb je ook vaak per etage een wifipunt nodig.

Oudere huizen kennen dat niet en hebben weinig tot geen moeite met wifi.

Mijn huis is van 1968 en kan met 1 modem/router in de huiskamer zowel de begane grond en de 1e etage bereiken.

Zet binnen je modem  zoveel mogelijk alles draadloze instellingen op AUTO, dan heb je in de regel het meest optimale bereik is mijn persoonlijke ervaring.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • March 1, 2026

En als AUTO niet werkt kun je ook met andere waardes spelen.

Het probleem met AUTO is dat de router zelfs probeert te bepalen wat een geschikt (niet druk) kanaal is om op te communiceren.

Het probleem is echter dat een router dat alleen voor zijn eigen locatie kan bepalen (zeker in geval van een enkele router). Een 5 meter verderop zou dat n.l. heel anders kunnen zijn en zou b.v. de router van de buurman voor storing kan zorgen. Maar dat ziet de router dan niet omdat op zijn eigen locatie dat signaal al is afgezwakt. AUTO is dan dus altijd een "beste gok". Vaak een redelijke gok maar hoeft niet altijd goed te zijn. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 2, 2026

Hoi ​@Berg62 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goede vraag en leuk ook dat je die via deze weg stelt! Ik lees al enkele goede reacties vanuit de Community en daarin wordt al goed uitgelegd waar dit verschil vandaan kan komen. In principe verlies je ook altijd snelheid zodra je via de wifi gaat werken ten opzichte van een bekabelde verbinding, een wifi signaal moet zich immers door de lucht verplaatsen.

Verder heb je ook nog te maken met omgevingsfactoren die van invloed zijn. Hierbij kun je denken aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, magnetrons, deuren, plafonds, ramen etc. etc. Dat zijn allemaal zaken waar een provider geen grip op heeft maar die wel van invloed zijn op de werking van je wifi. Maar dan nog zijn het zeker prima snelheden die je haalt en wellicht dat je middels een beetje 'tunen' er nog iets meer snelheid uit kunt halen (zoals hierboven al wordt aangegeven met betrekking tot de kanalen). 

Ik kan je nog aanraden om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, misschien dat je hier nog wat tips & trucs tegenkomt die ervoor zorgen dat de snelheid nog iets hoger wordt 🙏🏻En een andere handige/nuttige tool is de KPN Wifi Manager, dit is een online tool die je kan helpen om de wifi bij jou thuis te optimaliseren. Hopelijk heb je hier iets aan, net als alle informatie die hier is gegeven! Maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!