Skip to main content
Antwoord

Haal de 4 Gbit/s snelheid niet

• May 15, 2025
  • 20 reacties
  • 192 keer bekeken

heb gister naar 4gbit geupdrade maar download speed haalt meestal niet meer dan 1300 en heel soms max 2800. upload haalt wel meestal 3200 maar heb andere gezien met 4300 heb een nokia kastje met v14 kast en ja gebruik 10g poort met 5gb kaart en cat7 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Maar kan jouw pc het wel aan zo'n snelheid? Want behalve een kaart heb je ook genoeg geheugen nodig om die snelheid weg te schrijven en te verwerken. 

In ieder geval; als de speedtest in het modem de juiste snelheid aangeeft gaat KPN je niet verder (kunnen) helpen. Je netwerk of apparatuur zijn zelf de bottleneck. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

20 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 15, 2025

Hoe test je de snelheid? Is dat met de snelheidstest van het modem zelf in de gui of met je eigen pc?

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2025

ik test met speedtest.net ik snap je vraag niet heb ook op kpn speedtest geprobeerd

• May 15, 2025

Je kunt op de KPN Box 14 inloggen via http://192.168.2.254. Dan zit er in die webinterface een speedtest. Die kun je doen. Wat komt daar uit?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 15, 2025

Beste ​@Predict je kunt het beste testen binnen de modem en anders via de Ookla-app, te downloaden in de MS-store op een Windows pc en dan met die pc rechtsreeks bekabeld aangesloten op de modem testen met alle overige (draadloze) apparatuur uit.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2025

Je kunt op de KPN Box 14 inloggen via http://192.168.2.254. Dan zit er in die webinterface een speedtest. Die kun je doen. Wat komt daar uit?

raar maar heb op upload nogsteeds geen 4gb en als ik dingen download is het nog steeds max

• May 15, 2025

Als jij daadwerkelijk bestanden gaat downloaden van een server, dan is de kans heel groot dat die server de snelheid beperkt. Want die server heeft ook maar een beperkte bandbreedte. En waarschijnlijk ben jij niet de enige die iets van die server aan het downloaden is.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2025

Beste ​@Predict je kunt het beste testen binnen de modem en anders via de Ookla-app, te downloaden in de MS-store op een Windows pc en dan met die pc rechtsreeks bekabeld aangesloten op de modem testen met alle overige (draadloze) apparatuur uit.

ik denk niet dat het aan mijn draadloze apparaten ligt want die zijn niets aan het downloaden heb met app van ms  store geprobeerd maar zelfde

beetje raar dat kpn gui dan 4gb aan geeft

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2025

Als jij daadwerkelijk bestanden gaat downloaden van een server, dan is de kans heel groot dat die server de snelheid beperkt. Want die server heeft ook maar een beperkte bandbreedte. En waarschijnlijk ben jij niet de enige die iets van die server aan het downloaden is.

je zou denken dat steam het aan kan toch? zijn meerdere die met gemak 10gbits downloaden en overal behalve kpn gui geeft het zelfde snelheid

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 16, 2025

Welke 5 Gbit kaart heb je?    is dat USB of een PCI insteekkaart ?   

9 van de 10 5Gbit kaarten haalt max 3000 tot 3500 mbit Lokaal.  

• May 16, 2025

je zou denken dat steam het aan kan toch? zijn meerdere die met gemak 10gbits downloaden en overal behalve kpn gui geeft het zelfde snelheid

Dat hangt er vanaf hoe druk het op zo'n server is.

En ga niet vergelijken met professionele gamers en hun screenshots. Want die hebben meestal wel duurdere zakelijke verbindingen. Daarmee krijgen ze op diverse plekken in het netwerk voorrang op jouw consumentenlijntje.

• Auteur
  • Topper
  • May 16, 2025

5 Gbps Pcie naar RJ45 Netwerkkaart Realtek 8126 100 Mbps/1G/2.5G/5G RJ45 Interface Gigabit Ethernet PCI Express X1 X4 X8 X16 Adapter - AliExpress 7 heb deze moet ik is een andere proberen?

• Auteur
  • Topper
  • May 16, 2025

Dat hangt er vanaf hoe druk het op zo'n server is.

En ga niet vergelijken met professionele gamers en hun screenshots. Want die hebben meestal wel duurdere zakelijke verbindingen. Daarmee krijgen ze op diverse plekken in het netwerk voorrang op jouw consumentenlijntje.

ik denk niet dat steam opeens betere servers aan esport spelers geeft + ik heb zelfde download speed als op speedtest dus dat kan het sws niet zijn

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 16, 2025

Maar kan jouw pc het wel aan zo'n snelheid? Want behalve een kaart heb je ook genoeg geheugen nodig om die snelheid weg te schrijven en te verwerken. 

In ieder geval; als de speedtest in het modem de juiste snelheid aangeeft gaat KPN je niet verder (kunnen) helpen. Je netwerk of apparatuur zijn zelf de bottleneck. 

• Auteur
  • Topper
  • May 16, 2025

ik ging verder onderzoek nadat je dit zei en ja je hebt gelijk ik heb b450 steel legend en volgens dit zou ik niet eens boven 500 moeten halen 

mijn zit namelijk in pcie 2x1 en dat is dan traag

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 16, 2025

Fijn dat je de bottleneck hebt gevonden.

absoluut niet nauwkeurig zoals in het modem maar mocht je toch echt zelf een Speedtest willen doen kan je op meerdere apparaten tegelijk een Speedtest starten en dan bij elkaar optellen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 16, 2025

Ik zie in de specs van je moederboard dat je wel degelijk een voldoende USB 3.2 Gen 2 poort X2 op je moederboard hebt.   

Daar zou je een USB 3.0 of 3.1 to RJ45 5Gbit adapter op aan kunnen sluiten.   

Niet dat je daarmee de volle 4Gbit haalt.   Maar zo rond de 3300 a 3500 up en down moet je zeker kunnen halen nadat je het een en ander in je netwerk settings tweaked.   

Ook dat is trouwens onder voorbehoud.  want als je nog andere dingen op USB aansluit moet je er rekening mee houden dat USB altijd een optelsom is.  dus als je er een externe ssd op aansluit gaat dat van je netwerk snelheid af.   

toetsenbord en muis verbruikt nog geen 10 mbit  :"P 

je moet zowieso of het nu Pcie of USB is de properties van je netwerk kaart aanpassen naar het maximale qua buffers..  (meestal receive buffers en Transmit buffers)    

Je zult ook je jumbo frames op 9014 moeten zetten anders blijf je wat je ook hebt op 1 Gbit steken  :P 

Verder alles wat te maken heeft met rx on of tx on uitzetten. 

Forum|alt.badge.img

5 Gbps Pcie naar RJ45 Netwerkkaart Realtek 8126 100 Mbps/1G/2.5G/5G RJ45 Interface Gigabit Ethernet PCI Express X1 X4 X8 X16 Adapter - AliExpress 7 heb deze moet ik is een andere proberen?

Die netwerkkaart met de RTL8126-chip ondersteunt maar 2.5 Gbit/s, geen 5 Gbit/s zoals op AliExpress wordt beweerd. Daarmee haal je dus nooit de volle snelheid van je verbinding. Goedkoop is in dit geval echt duurkoop. Kijk gewoon is bij alternate.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 17, 2025

@jsteenbergen 

Zijn speedtest upload snelheid is conform wat je mag verwachten van een 5Gbit kaart. 

Dus 2.5 Gbit lijkt me niet echt waarschijnlijk.  Ik denk als hij de adapter goed instelt dat ie best redelijk goede snelheden kan behalen.  

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 17, 2025

Ik heb nog wel een bijna nieuwe TP-LINK TX401 Netwerk Adapter liggen voor weinig, meer info via dm.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 17, 2025

Ik heb er nog 5 liggen  :P Allemaal Qnap en 1 wavlink.