Skip to main content

Al 10+ jaar had ik hetzelfde abonnement bij KPN. Hierdoor werd door verhoging na verhoging (inflatie en indexering) de prijs hoger dan voor nieuwe klanten die net instapten. Daarom is mijn abonnement “opnieuw” afgesloten, met vrijwel dezelfde specs.

Vroeger had ik een 200 Mbit/s abonnement en hiervan haalde ik, door pairbonding (monteur van KPN is dat toen nog komen aansluiten hier in huis) +/- 180 tot 200 Mbit/s. Nu heb ik een 100 Mbit/s abonnement afgesloten, vond ik genoeg en was goedkoper. Nu haal ik slechts 35 Mbit/s. Dat was niet de bedoeling.

Kan iemand mij helpen troubleshooten of misschien nakijken of pairbonding is uit gezet?

Welk type modem heb je?


Een ZTE H369A


Dat is de v10. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan even. Ga naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen dan zien we snel wat er aan de hand is.


Van welk tabblad had je een screenshot gewenst?


 


Er komt ruim 100 binnen en de lijn ziet er goed uit dus er gaat iets mis na het modem.  Heb je met een bekabelde pc of laptop gemeten?


Bekabeld. Maar zal zo alles eens resetten, (modem en switch) en dan m'n snelheid weer hier melden


Dan moet je alles weer opnieuw instellen.  Meet eens direct op het modem zonder overige aangesloten appartuur. 


Ik bedoelde ook meer een soft-reset (reboot), maar m'n woordkeus was onhandig. Scherp van jou Joep 😉

Inmiddels weet ik dat ik op WiFi (zeer goed 5G netwerk dankzij Mesh-systeem) gewoon 100 Mbit/s haal en op draad, direct uit de modem, komt ook 100 Mbit/s. Daarop enkele “knoppunten” gereboot (o.a. modem, Internet-via-Powerline-kastjes en een Mesh-apparaat wat in de loop zit) en nu haal ik 75 Mbit/s op draad (via Powerline) en 100 Mbit/s via m'n Mesh WiFi.

Nu alleen nog de vraag of ik boven via draad of WiFi ga internetten….. 😏😂


Maar je hebt toch niet dit soort dingen in huis?

 


Om eerlijk te zijn wel… Een setje van TP-Link, werkt eigenlijk al jaren perfect. Boven (1e verdieping) staat een belangrijke (werk)pc maar heb geen UTP op de 1e verdieping getrokken. Dus dit is altijd een mooie oplossing geweest.


Als het werkt dan is het goed maar omdat het electriciteitsnetwerk overbelast is kunnen ze problemen geven.  Ik zou alles dan op wifi draaien. 


Het elektriciteitsnetwerk van Eneco/Stedin? Dus buitenshuis? Krijgen we daar in huis de gevolgen van?


Het electriciteitsnetwerk stopt niet bij de voordeur 😉.  Maar is de snelheid nu inmiddels wel goed?


Ja, uiteindelijk komt er uit de modem 100 Mbit/s, volgens abonnement/afspraak. Dus de rest is aan mij(n apparatuur) 😁


Stop met die powerlines en ga voor wifi. Dat is mits een goede opstelling van de wifipunten veel beter.