Skip to main content
Beantwoord

Haal maar 80 Mbps bekabeld via glasvezel

• May 25, 2026
  • 13 reacties
  • 151 keer bekeken

Heb glasvezel verbinding die eerst ongeveer snelheid rond 350Mbps gaf en sinds kort slechts hooguit 80Mbps bekabeld en via wifi. Bitrate vermeld 100 Mbps maximaal. Gebruik Box12. Weet iemand een oplossing?

Beste antwoord door Dick1958

Probleem opgelost via kpn medewerker. Storing veroorzaakt door OMT kastje waarschijnlijk aantal weken geleden. Na 60 seconden wachten alle apparaten weer aangesloten en WLAN geeft weer een huidige bitrate van 1GB. Jan en anderen bedankt voor jullie adviezen!

13 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

Kabel tussen de ONT en router even vervangen. En/of de ONT even restarten.

Welke verbinding geeft 100Mbps link snelheid aan? De LAN of WAN?

• May 25, 2026

Data gaat niet sneller over een verbinding dan over het langzaamste punt. Check even of er ergens in het traject van KPN naar meetpunt een node is, die gewoon langzaam is. (Wij hebben dit thuis ook gehad, bleek uiteindelijk in de netwerkadapter van een PC te zitten).

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Kabel tussen de ONT en router even vervangen. En/of de ONT even restarten.

Welke verbinding geeft 100Mbps link snelheid aan? De LAN of WAN?

Kabel is nieuw en modem geeft volgende aan:

Betreft dus de huidige bitrate die 100 aangeeft, deze hoort toch 1Gb aan te geven ?!

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

Die huidige bitrate hoort inderdaad ook 1Gbps aan te geven. Wat gebeurd er als je de linkspeed weer op Auto zet? (Bij mij staan ze allebei op auto)

Nu weet je in ieder geval dat het niet aan de LAN kant zit. Of de WAN in de router is niet goed, of de kabel is niet goed, of de ONT is niet goed. 

Had je de korte kabel tussen router en ONT al vervangen (ondanks dat deze 'nieuw' is). Of bedoelde je met nieuw dat je hem al vervangen had?

Dan zou een moderator naar de lijn moeten laten kijken. 

• May 26, 2026

Beste ​@dommeke , ​@Dick1958  en ​@rvk01 

er wordt hier een denkfout gemaakt.

Dat er bij de huidige bitrate 100Mbit/s staat heeft te maken met het apparaat dat er op aangesloten is.

Bij mijn poorten zie ik dat 2x, 1x voor de TV en 1x voor de DIW7022.

De LAN-poorten van beide apparaten zijn fysiek en/of softwarematig begrensd op 100Mbit/s.

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

er wordt hier een denkfout gemaakt.

Dat er bij de huidige bitrate 100Mbit/s staat heeft te maken met het apparaat dat er op aangesloten is.

Bij mijn poorten zie ik dat 2x, 1x voor de TV en 1x voor de DIW7022.

De LAN-poorten van beide apparaten zijn fysiek en/of softwarematig begrensd op 100Mbit/s.

Let op!! Er staat dat er 100Mbps bitrate op de WAN poort staat (zie plaatje). Niet de LAN poort. Dat was ook de reden waarom ik naar beide de WAN en LAN liet kijken.

Het gaat hier dus wel degelijk om een probleem aan de WAN kant.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Inderdaad, het betreft de WAN poort. Heb ondertussen alle beide instellingen op auto gezet en het modem terug naar fabrieksinstellingen. Geen verschil, bitrate blijft 100Mbps aangeven.

• May 26, 2026

Je hebt gelijk ​@rvk01 ik gebruik de app nooit voor dit soort zaken, maar bij mij staat inderdaad 1Gbit/s i.p.v. 100Mbit/s via de app.

In mijn eerdere reactie is ook vaak verwarring dat het modem maar 100 op de LAN-poort heeft staan i.p.v. 1000, en dat ligt het toch echt aan het aangesloten apparaat.

• May 26, 2026

Inderdaad, het betreft de WAN poort. Heb ondertussen alle beide instellingen op auto gezet en het modem terug naar fabrieksinstellingen. Geen verschil, bitrate blijft 100Mbps aangeven.

Dan is het tijd voor de helpdesk van KPN ​@Dick1958 even via de gebruikelijke kanalen contact met ze opnemen.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Het is niet anders Jan, bedankt voor je reacties en ik laat jullie weten wat er verder gebeurt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • May 26, 2026

Probleem opgelost via kpn medewerker. Storing veroorzaakt door OMT kastje waarschijnlijk aantal weken geleden. Na 60 seconden wachten alle apparaten weer aangesloten en WLAN geeft weer een huidige bitrate van 1GB. Jan en anderen bedankt voor jullie adviezen!

• May 26, 2026

Dat herstarten van het glasvezelpunt schreef ​@rvk01 al in zijn eerste reactie, mar daar heb je waarschijnlijk overheen gelezen, ik ook trouwens 😎anders had ik eerder anders gereageerd.

De norm is is het glasvezelpunt minimaal 2 minuten van de stroom af en dan herstarten.

​@Dick1958 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Dick! Fijn om te lezen dat je het probleem hebt weten te verhelpen. Iedereen bedankt voor alle gegeven advies, zoals je merkt denkt de community altijd graag even mee! Voel je vrij om nog eens een bericht of topic te plaatsen als we ergens bij kunnen helpen! Doen we graag.