Skip to main content

Ik heb een 1Gb glasverbinding en overweeg mijn V12 te vervangen door een ‘eigen’ Fritzbox 5590.
Om het juiste type SFP te bestellen heb ik de KPN servicetool  gebruikt en die geeft de volgende uitslag: 

 

 

 

Het aansluitingstype volgens de KPN servicetool is dus GoF.
Volgens de informatie die in hierover teruggevonden heb is dit een AON aansluiting.

Nu kijk ik in mijn meterkast en zie dat mijn glasverbinding wordt omgezet naar een IP verbinding door een een ZTE - ZXHN 3100 media converter. De manual van dit apparaat was achter dat gestoken.
Daarin worden de volgende specs weergegeven:

Interfaces: GPON interface: GPON standard met S(ubscriber) C(onnector) = A(ngeled) P(hysical) C(ontact)

Dit brengt mij nu aan het twijfelen: heb ik nu een actieve of passieve aansluiting?

 

     

Je hebt inderdaad een AON aansluiting.


Je hebt inderdaad een AON aansluiting.

Hoe zit het dan met die ZTE - ZXHN 3100 media converter? 
Verkeerde manual of zowel AON als PON compatible?


Als u het kastje gewoon laat zitten, dan maakt het helemaal niet uit. Dan sluit u de eigen router gewoon op dezelfde manier aan als de KPN Box. Met een utp-kabel dus.

Maar dat wilt u niet?


Als u het kastje gewoon laat zitten, dan maakt het helemaal niet uit. Dan sluit u de eigen router gewoon op dezelfde manier aan als de KPN Box. Met een utp-kabel dus.

Maar dat wilt u niet?

Dat is idd optie A: dan zou er een FB 7590AX achter komen. à 239,00
Optie B: is een 5590 AON voor hetzelfde bedrag + een SC / APC glas kabeltje.
Ik weet niet of er tussen die ZTC en een Fritz SFP erg veel snelheidsverschil zit?
Optie B heeft idd mijn voorkeur


Ik weet niet of er tussen die ZTC en een Fritz SFP erg veel snelheidsverschil zit?

Nee. Dat maakt niets of nagenoeg niets uit.


Je hebt inderdaad een AON aansluiting.

Hoe zit het dan met die ZTE - ZXHN 3100 media converter? 
Verkeerde manual of zowel AON als PON compatible?

Verkeerde tekst in de manual. Het is een gewone mediaconverter voor AON aansluitingen.