Skip to main content
Beantwoord

Heb ik VPN in mijn abonnement?

• February 27, 2025
  • 11 reacties
  • 236 keer bekeken

Vermoedelijk heb ik een heel erg domme vraag. Ook deze bestaan. Ik heb een modem V10 en weet eigenlijk bijna niets. Nu is mijn vraag: Heb ik VPN op mijn abonnement zitten, of dien ik dit apart te laten installeren. Of kan ik dit misschien ergens terug vinden. 

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@Plankie , een VPN gebruik je om een verbinding tussen twee locaties op te zetten, bijv tussen thuis en kantoor of tussen je huis en je tweede (vakantie)woning.

Er zijn ook VPN-diensten die claimen dat je netwerk er veiliger door wordt (zoals NordVPN), maar in de praktijk wordt je internet er langzamer van en wordt je data gebruikt voor netwerkanalyse.

Daarnaast zijn er VPNs om je locatie te verhullen, bijv als je een serie van de Amerikaanse Netflix wil streamen, of wil registreren via een Indiaas IP-adres.

Dus nu de vraag: waar heb je VPN voor nodig?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

• February 27, 2025

Heb ik VPN op mijn abonnement zitten

Nee. KPN bied geen VPN dienst. 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 27, 2025

Hallo ​@Plankie , een VPN gebruik je om een verbinding tussen twee locaties op te zetten, bijv tussen thuis en kantoor of tussen je huis en je tweede (vakantie)woning.

Er zijn ook VPN-diensten die claimen dat je netwerk er veiliger door wordt (zoals NordVPN), maar in de praktijk wordt je internet er langzamer van en wordt je data gebruikt voor netwerkanalyse.

Daarnaast zijn er VPNs om je locatie te verhullen, bijv als je een serie van de Amerikaanse Netflix wil streamen, of wil registreren via een Indiaas IP-adres.

Dus nu de vraag: waar heb je VPN voor nodig?

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Bedankt voor je bericht. Het is mijn bedoeling om muziek te downloaden. Daar geeft men telkens aan om een VPN dienst te installeren. 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 27, 2025

Bedankt voor je bericht. Het is mijn bedoeling om muziek te downloaden. Daar geeft men telkens aan om een VPN dienst te installeren. 

Staat er ook bij waarom? In zulke gevallen gaat het er vaak om dat je IP-adres verhuld wordt omdat je content downloadt waarvoor je eigenlijk moet betalen. Door het gebruik van een VPN-dienst kan men niet achterhalen wat je originele IP-adres is, en kan de download niet herleid worden naar jou.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 27, 2025

Overigens is dat schijnveiligheid: de VPN-dienst kan net zo goed gesommeerd worden om de gegevens te overhandigen, waarna alsnog bekend wordt wat je IP-adres is.

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Oh, zelf dacht ik dat het een soort van beveiliging was van je pc.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 27, 2025

Oh, zelf dacht ik dat het een soort van beveiliging was van je pc.

Nope, alleen schijnveiligheid. Je internet wordt er ook niet sneller op en zoals ik al aangaf wordt je verkeer gebruikt voor netwerkanalyse. Je weet nooit wat ze allemaal opslaan, je voegt in feite een extra tussenstap toe aan al je internetverkeer.

Als je graag veiliger op internet wil, heeft KPN wel F-Secure.

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Natuurlijk wil ik niet iets doen wat het daglicht niet kan verdragen. Het gaat er mij om dat mijn pc veilig is, zonder de bekende foutieve en dreigende e-mails.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 27, 2025

Natuurlijk wil ik niet iets doen wat het daglicht niet kan verdragen. Het gaat er mij om dat mijn pc veilig is, zonder de bekende foutieve en dreigende e-mails.

Dan kan je beter een spamfilter gebruiken ipv een VPN. Een VPN beschermt niet tegen foutieve en dreigende e-mail.

KPN heeft spamfilters (maar die werken in mijn optiek ook maar beperkt), maar je kan ook naar de grote jongens kijken zoals Gmail.

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Bedankt voor je bericht. Ik ben nu toch weer wat wijzer geworden.

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Bijna vergeten, maar ook de anderen bedankt voor de informatie.