Skip to main content
Beantwoord

Heeft de Experia Box V10 i.c.m. de Experia Wifi weer Wifi?

• July 2, 2026
  • 11 reacties
  • 125 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik gebruik al lange tijd de Experia V10 i.c.m. de Experia Wifi versterker (zwart). In het begin werd de wifi van de V10 automatisch uitgeschakeld omdat die versterker er achter zat.

Nu zag ik via de Mijn KPN app onder Mijn wifinetwerk dat de wifi van de V10 weer aktief was en dat er ook apparaten waren verbonden.

Heb ik iets gemist en klopt het dat de V10 weer actieve wifi heeft i.c.m. de  Experia Wifi versterker?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Franson ,

Dat is al sinds 10 juni 2024 het geval.

Inmiddels is dit de laatste versie: 

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 5, 2026

Hallo ​@Franson ,

Dat is al sinds 10 juni 2024 het geval.

Inmiddels is dit de laatste versie: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 5, 2026

Ik gebruik nog de Experia Wifi zwart (dus niet de 1 of 2). Als ik zo lees bouwt deze geen mesh op met de V10. Is het dan beter om de wifi van de V10 uit te schakelen en alles via de Experia Wifi te laten verbinden?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 5, 2026

Dat is een kwestie van uitproberen wat bij jou thuis het beste werkt. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Beste ​@Franson als de Experiawifi ook de nieuwste firmware heeft net als de V10, kunnen via Mesh samenwerken en zijn beide wifi's actief.

Zie onderstaande link aangaande de Experia wifi:

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Franson, wat de anderen aangeven klopt. Sinds de overgang naar KPN Software van jouw modem en Experia Wifi's kan wifi op de V10 aan blijven staan. De EW's moeten nog wel bekabeld verbonden blijven met de V10, maar je kunt ze mogelijk anders plaatsen om een betere dekking te krijgen.

Dat is een kwestie van proberen zoals Noordzee al noemt, wij kennen jouw huis natuurlijk niet waardoor we dat niet kunnen zien 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Ik had gelezen in de firmware update dat de V10 (nog?) geen Mesh ondersteund.

Ik bemerk nu wel dat als de wifi van zowel de V10 als de EW gezamenlijk aan staan dat de snelheid daalt. Schakel ik de wifi op de V10 uit heb ik weer volle snelheid. Alles wordt dan door de EW verzorgd. Volgens mij is dat ook het advies wat in die firmware update stond. Is het technisch wel mogelijk dat de V10 nog mesh mogelijkheden krijgt of moet ik naar een nieuw ander modem gaan vragen?

• July 11, 2026

Mesh is in dit geval een breed en mogelijk verkeerd gebruikt begrip. 

De EW's kunnen geen draadloze verbinding maken met de v10  ook niet onderling het echte mesh protocol IEEE 802.11s

Maar een mesh netwerk dus meerdere bekabeld aangesloten wifi punten was  al mogelijk voor dat protocol er was. Een protocol wat dit makkelijker maakte was roaming.

@Franson hoe stel je vast dat de snelheid minder wordt, waarschijnlijk verbind het toestel waar je dit op meet met de v10 en is die verbinding om welk reden dan ook zwakker dan de verbinding met een EW. Wat bij jouw zal spelen is dat de roaming niet correct werkt waardoor het apparaat waarop je meet niet met het sterkste wifi punt verbind. 

Kortom lekker de wifi van  de v10 uitlaten als het niet noodzakelijk is dat dit aanstaat voor de algehele wifi dekking.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Ik heb de EW bekabeld aangesloten. De EW staat bij het raam aan de tuinzijde. Als ik in de bank in de tuin zit staat de EW 1 meter achter me. Het bereik is dan zeer slecht. Kijk ik in de MijnKPN app zie ik onder Wifi dat de EW zwak is. Achter in de tuin is het bereik zeer slecht. Toen de wifi van de V10 uit ging als er een EW op werd aangesloten had ik een prima bereik, ook achter in de tuin.

Nu ik de wifi van de V10 zelf weer uitgezet heb is het bereik weer goed.

Dit staat in de firmware van de V10:

"Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten nog thuis hebben liggen, of ergens aanschaffen, en willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten."

• July 11, 2026

Waar het om gaat is met welk wifi punt was op dat moment het apparaat verbonden waar je die Mijn KPN app op gebruikt. Als dat zoals ik vermoed de v10 was via 2,4 ghz dan verklaard dat deels die vreemde melding.

Ik gebruik voor wifimetingen andere apps zoals Wifiman of network analyzer. Die doen het wat mij persoonlijk betreft beter.

Wat je daar leest is deels onvolledig of achterhaald. Mijn 2 Experiawifi hebben gewoon de KPN software echter de hardware ondersteund bepaalde protocollen niet. Met mesh wordt in die context  het onderling draadloos met elkaar verbinden bedoeld.

In iedergeval zoals ik al schreef als het beter gaat met de wifi van de v10 uit is er geen reden om deze aan te zetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Afgelopen weekend had ik een storing in de glasvezel verbinding. De klantenservice kon ook niet bij mijn modem komen. Lang verhaal kort, bleek onze glasvezelkabel in de centrale te zijn gebroken. Tevens aan de, overigens zeer behulpzame monteur, bovenstaande besproken. Hij vervolgde zijn weg nadat hij een Superwifi2 en de KPN BOX 12 had achtergelaten.

(Ik neem aan dat de wifi van de Box 12 nu wel gewoon aan kan blijven staan?)

Nu ben ik weer redelijk up to date.

Jasper van KPN
Moderator

Je bent behoorlijk up-to-date inderdaad, zo'n storing is al vervelend genoeg, maar die monteur heeft je meteen bijgewerkt naar nieuwere apparaten 🙂

Wifi op de Box 12 kan aan blijven staan. En deze SuperWifi's kunnen ook draadloos worden aangesloten, waardoor je niet meer afhankelijk bent van de kabel. Dat kan nog steeds als je wilt, maar het geeft je ook de mogelijkheid om ze elders neer te zetten.