Skip to main content

Ik wil met mijn huidige internet tarief (100MB) weten hoeveel meter afstand mijn Wi-Fi bereik heeft met het tarief wat ik nu heb, heeft het invloed op de afstand van de wifi als je bijvoorbeeld 100mb snelheid hebt in plaats van 200mb of maakt dat niet uit? En ik wil ook weten of jullie kunnen checken of er technisch geen probleem is met mijn verbinding omdat ergens in mijn huis op een tweede verdieping de verbinding niet altijd goed bereik heeft en wat ik zou kunnen doen om dat optelossen? ​ 
 

Hallo @LJPP000 , welkom op het KPN forum, waar klanten elkaar helpen.

Het bereik van de wifi wordt door KPN niet beinvloed op basis van je abonnement (althans, dat zou niet moeten). De wifi-techniek staat ook los van de snelheid die je afneemt bij je abonnement.

Wifi is een radio-signaal dat werkt volgens de wetten van de natuurkunde, en met name golven. Even kort door de bocht: hoe langer een radiogolf is, hoe verder die reikt. Maar hoe korter een golf is, hoe meer informatie je ermee kan versturen. Wifi kent twee bandbreedtes: 2,4GHz en 5GHz. De 2,4GHz band reikt verder dan die van 5GHz, maar is ook minder snel.

Om verder wifi-bereik te hebben, gebruik je dus liever 2,4GHz.

Wil je echter op zolder ook goed wifibereik hebben, dan kan je ook overwegen om superwifi af te nemen. Dat zijn aparte versterkers die KPN levert bij de Experiaboxen, zodat er extra zenders in je huis komen te staan. Ga daarvoor naar Mijn KPN om dat aan te vragen.


Vuistregel voor wifi is:

  • maximaal 7 meter tot een draadloos accesspoint, maar dan moeten zender en ontvanger elkaar kunnen zien.
  • Kunnen ze elkaar niet zien (muren, vloeren/plafonds ertussen) dan kun je (afhankelijk van materiaal) een sterke afname van het signaal verwachten. Halvering is vrij normaal.
  • Dus als je goed wifi signaal wilt: trek een kabel van je router naar een accespoint als je door een muur of een plafond moet. Of als de afstand meer dan 7 meter is.

En houdt ook rekening met allerlei soorten elektrische/elektronische apparatuur zoals magnetrons, koelkasten e.d. maar ook met verstoring door Wi-Fi van de buren. Kortom er valt geen peil op te trekken. Het beste is een bekabelde aansluiting maar voor slimfoon of tablet is dat natuurlijk geen optie 😉.Â