Skip to main content

Goedendag,

De laatste maanden heb ik van diverse aanbieders berichten gekregen dat zij de partij zijn die in onze woonplaats (Heemskerk) glasvezel aanleggen. Van Open Dutch Fiber heb ik nu al 3 keer een sms ontvangen dat ik contact dien op te nemen voor het maken van een afspraak om de glasvezelkabel in mijn woning te installeren. Ook andere bedrijven zijn al aan de deur geweest en het wordt zo gebracht dat ik min of meer verplicht ben om het aan te laten leggen, ik voel me hierdoor onder druk gezet.

Mijn vraag aan jullie is de volgende: Ik heb nu al internet via KPN en zou dat wanneer mogelijk in de toekomst graag omzetten naar een glasvezel abbonement. Gaat KPN dit zelf aanleggen in Heemskerk of maakt het niet uit welke aanbieder het installeert in de woning?

Heel graag uw advies, waarvoor dank!

 

Even de postcodecheck doen op deze site, @GD-H:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel


Als Open Dutch Fiber gratis glasvezel bij u in de meterkast aan wil leggen: laat het altijd doen. Dan heeft u in de toekomst wat mogelijke opties. 

Maar KPN is ook bezig met voorbereidingen voor glasvezel aanleg begrijp ik. Dit is een willekeurig adres in Heemskerk:

 


@GD-H Laat ze de glasvezel maar aanleggen, het kost in het begin niet en je hoef geen abo van hun te nemen, maar later als je toch wil glasvezel van hun, moet je veel geld betalen. Delta en ODF zijn bezig, KPN waarschijnlijk nog niet in planing.

 

Ik kreeg een brief over nieuw glasvezelnetwerk. Moet ik nu overstappen?

Alleen als u dit zelf wilt. In Heemskerk is Open Dutch Fiber/T-Mobile bezig met de aanleg van een glasvezelnetwerk. In het najaar van 2022 start Delta Fiber hiermee. De gemeente verleent een vergunning aan deze bedrijven voor de aanleg van de netwerken. Dit zijn open netwerken waar verschillende providers gebruik van kunnen maken. 

Open Dutch Fiber/T-Mobile en Delta Fiber benaderen bewoners om een aansluiting te nemen. U bent niet verplicht om dit te doen. Als u wel een aansluiting wilt, kunt u zelf bepalen voor welk bedrijf u kiest. Het kan zijn dat u al glasvezel heeft. Check dit vooral eerst bij uw huidige provider.

 


Dank! Het is me alleen niet helder of KPN glasvezel dan later ook kan aangesloten worden wanneer het netwerk door een andere aanbieder is aangelegd in de woning?  Ergens heb ik gelezen dat dit gepaard zou kunnen gaan dan met extra kosten, ik weet niet of dit klopt.


Dank! Het is me alleen niet helder of KPN glasvezel dan later ook kan aangesloten worden wanneer het netwerk door een andere aanbieder is aangelegd in de woning?

Ja. Straks heeft u gewoon 2 of 3 glasvezelaansluitingen in de meterkast. En de coax aansluiting van Ziggo heeft u misschien ook al?

Ergens heb ik gelezen dat dit gepaard zou kunnen gaan dan met extra kosten, ik weet niet of dit klopt.

Dat is niet waar. 


@GD-H Bij aanleg voor jouw buurt is aansluiting tot in de woning (meterkast) gratis, behalve je woon in afgelegen gebied (buitengebied). Als je later besluit glasvezel van hun te abonneren, gaat het vaak niet meer of ze bereken heel hoge kosten voor extra graafwerkzaamheden.

Hier een voorbeeld van Delat, maar ook van ODF of KPN is niet anders.

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/kosten/

Kosten glasvezelaansluiting
Wat betreft de glasvezelaansluiting in je woning kan het zo zijn dat dit gratis wordt aangeboden tijdens het aanlegproces. Wij informeren je hierover als we bij jou glasvezel aanleggen.

Mocht je de glasvezelaansluiting weigeren en op een later moment toch de aansluiting willen hebben, dan kunnen er kosten in rekening gebracht worden.


Bedankt @TDN  hier kan ik zeker iets mee!


Reageer