Skip to main content

Het eerste Nederlandse 10Gb-glasvezelnetwerk is een feit dankzij Fiber Crew

Niels BreenĀ 28 januari 2022 13:1712 reacties

De Rotterdamse fiberprovider Fiber Crew heeft in Hilversum het eerste open 10 gigabit-netwerk van Nederland aangelegd, voor ongeveer vijftigduizend adressen. Hiermee is het glasvezelnetwerk uitgebreid naar in totaal 250.000 adressen, met minimaal snelheden van Ć©Ć©n gigabit. Het fiberbedrijf levert enkel de infrastructuur via een wholesalemodel, in Hilversum kan uit verschillende internetproviders gekozen worden. Het gaat om Fiber.nl, Freedom, Greenet, Jonaz, Netrebel en Plinq.

Product Manager Tim Dalmeijer: "De uitbreiding naar Hilversum en de keuze voor 10 Gb/s is voor ons eigenlijk heel logisch. We zien dat gebruikers elk jaar meer van hun verbinding gaan vragen. Hierdoor zullen de inmiddels ā€œnormaleā€ Gigabit verbindingen al snel te kort gaan schieten. Om dit te voorkomen, kiezen we in onze nieuwe uitrol standaard voor 10Gb/s." Op korte termijn moet ook in Lelystad, Veenendaal en Nijkerk 10 gigabit glasvezel aangelegd worden.

Ā 

Bron:Ā https://nl.hardware.info/nieuws/80471/het-eerste-nederlandse-10gb-glasvezelnetwerk-is-een-feit-dankzij-fiber-crew

Zo te zien is 10Gbits de nieuwe standaard aan het worden.

Ā 

We zien dat gebruikers elk jaar meer van hun verbinding gaan vragen. Hierdoor zullen de inmiddels ā€œnormaleā€ Gigabit verbindingen al snel te kort gaan schieten. Om dit te voorkomen, kiezen we in onze nieuwe uitrol standaard voor 10Gb/s.

Ā 

Ben benieuwd of de XGS-PON al ver gevorderd is of dat er nog aan begonnen moet worden.


XGS-PON kan ook 10Gbit/s aan,maar KPN levert het nog niet, in tegenstelling tot Delta-fiber, die al tot 8Gbit/s levert.

Er zijn alleen nog geen praktische toepassingen omdat de (betaalbare) hardware nog ontbreekt voor consumenten.

Ā 

Ā 


Delta/Caiway heeft dat 8Gbps wel aangekondigd maar een abonnement afsluiten kan nog niet.

Sowieso is XGS-PON zo nieuw dat er nog vrijwel geen voor de consument betaalbare apparatuur voor is. Zou je die 10Gbps of zelfs 25Gbps die genoemd wordt met eigen apparatuur willen benutten denk dan al gauw richting de duizend euro en meer.

Eerlijk gezegd zijn er op dit moment maar heel weinig huishoudens die 1Gbps volledig nodig hebben.


Hier kan volgens mij ook wel een slotje op dit heeft uiteraard totaal geen zin op het KPN Forum, Als je een plek zoekt om gratis advertenties of wat dit is de plaatsen is dit niet de plek ervoor.


10GB lijkt me onzin,Zelfs met 15mbps kan ik prima al mijn internetwerk doen.Laten we hopen dat mensen hier niet in gaan trappen.


10GB lijkt me onzin,Zelfs met 15mbps kan ik prima al mijn internetwerk doen.Laten we hopen dat mensen hier niet in gaan trappen.

Dat zeiden we vroeger ook met een 1Mbit/s verbinding, wie heeft dat nou nodig?:thinking::sunglasses:


Delta/Caiway heeft dat 8Gbps wel aangekondigd maar een abonnement afsluiten kan nog niet.

Sowieso is XGS-PON zo nieuw dat er nog vrijwel geen voor de consument betaalbare apparatuur voor is. Zou je die 10Gbps of zelfs 25Gbps die genoemd wordt met eigen apparatuur willen benutten denk dan al gauw richting de duizend euro en meer.

Eerlijk gezegd zijn er op dit moment maar heel weinig huishoudens die 1Gbps volledig nodig hebben.

Dus wel, al vorig jaar is de eerste abonnee verwelkomt bij Delta Fiber, een 73 jarige klant uit Riel.

Ā 

https://www.deltafibernetwerk.nl/nieuws/is-deze-73-jarige-inwoner-van-riel-de-snelste-van-nederland

Ā 

Maar even terug op dit 10Gb netwerk, toen Glasvezel De Wolden nog niet door Delta was overgenomen waren er al 10Gb verbindingen door Tweak ingezet, hetzij dan wel als proef om de boel te testen, maar ze waren er wel.

Nu een hamvraag, wat heeft 10Gb voor zin als er geen netwerk apparatuur beschikbaar is die het door kunnen geven, of moet je dan zelf iets aanschaffen om intern ook wat met die snelheid te kunnen.


@moderators kan er eens gekeken worden naar deze en meerdere threads van @IT ExpertĀ die meer op een copy paste lijken van een random site, ofwel iets wat hier niks te zoeken heeft.


@moderators kan er eens gekeken worden naar deze en meerdere threads vanĀ @IT ExpertĀ die meer op een copy paste lijken van een random site, ofwel iets wat hier niks te zoeken heeft.

Zojuist zijn andere topic gerapporteerd šŸ˜


Delta/Caiway heeft dat 8Gbps wel aangekondigd maar een abonnement afsluiten kan nog niet.

Sowieso is XGS-PON zo nieuw dat er nog vrijwel geen voor de consument betaalbare apparatuur voor is. Zou je die 10Gbps of zelfs 25Gbps die genoemd wordt met eigen apparatuur willen benutten denk dan al gauw richting de duizend euro en meer.

Eerlijk gezegd zijn er op dit moment maar heel weinig huishoudens die 1Gbps volledig nodig hebben.

Dus wel, al vorig jaar is de eerste abonnee verwelkomt bij Delta Fiber, een 73 jarige klant uit Riel.

Ā 

https://www.deltafibernetwerk.nl/nieuws/is-deze-73-jarige-inwoner-van-riel-de-snelste-van-nederland

Ā 

Maar even terug op dit 10Gb netwerk, toen Glasvezel De Wolden nog niet door Delta was overgenomen waren er al 10Gb verbindingen door Tweak ingezet, hetzij dan wel als proef om de boel te testen, maar ze waren er wel.

Nu een hamvraag, wat heeft 10Gb voor zin als er geen netwerk apparatuur beschikbaar is die het door kunnen geven, of moet je dan zelf iets aanschaffen om intern ook wat met die snelheid te kunnen.

Hallo @Doornekamp33Ā , die apparatuur bestaat al wel, maar is voor (de meeste) consumenten nog onbetaalbaar.

Ā 


Klopt dat het er is, maar niet echt beschikbaar voor de normale consument, en gaat die provider het dan wel meeleveren bij het afsluiten van een abonnement, daar lees je namelijk niks over.


Klopt dat het er is, maar niet echt beschikbaar voor de normale consument, en gaat die provider het dan wel meeleveren bij het afsluiten van een abonnement, daar lees je namelijk niks over.

Hallo @Doornekamp33Ā , zo gauw als een provider hogere snelheden gaat aanbieden dan 1 Gigabit, zullen ze ook komen met daartoe vereiste hardware, dat zie je nu al bij Delta Fiber.

Ā 


10GB lijkt me onzin,Zelfs met 15mbps kan ik prima al mijn internetwerk doen.Laten we hopen dat mensen hier niet in gaan trappen.

Ā 

Helemaal mee eens! Ik heb nu een zeer stabiele 16 Mbits met een uptime van weken! Tuurlijk zou je meer willen, maar (oud)koper heeft zā€™n beperkingenā€¦Ā overigens wat moet je met 10Gbits als consument? Ga je satellieten besturen, of krijg je fotoā€™s binnen van een (ruimte)telescoop? Of ben je een (TV/Film)productie huis?


Geen idee.Met 15mbps kan ik in ieder geval alles wat ik wil en het duurt allemaal niet lang naar mijn mening,Daar gaat via wifi ook nog eens 6mbps vanaf en zelfs daarmee ben ik tevreden.

Hoe is het mogelijk dat je ooit 10GBps gaat verbruiken?


Geen idee.Met 15mbps kan ik in ieder geval alles wat ik wil en het duurt allemaal niet lang naar mijn mening,Daar gaat via wifi ook nog eens 6mbps vanaf en zelfs daarmee ben ik tevreden.

Hoe is het mogelijk dat je ooit 10GBps gaat verbruiken?

Precies dat en het antwoord is dus ook .. niet.. maar die ene download van ...... die je 2x per jaar doet gaat wel sneller.. als Dat men de investering in apparatuur etc waard is, wie ben ik dan om dat te betwisten.

Vergeet niet er zijn mensen die hun auto 2CM boven de grond hangen en dat in het land met snelheidsheuvelsĀ elke paar honderd meter ( in de binnenstad ) waar ze steeds moeten vertragen en diagonaal over heen moeten en het helemaal geweldig vinden.ā€¦

Zoveel mensen zoveel wensen.....

Ā 


XGS-PON kan ook 10Gbit/s aan,maar KPN levert het nog niet, in tegenstelling tot Delta-fiber, die al tot 8Gbit/s levert.

Er zijn alleen nog geen praktische toepassingen omdat de (betaalbare) hardware nog ontbreekt voor consumenten.

Ā 

Ā 

Als je eens goed gaat lezen op de bladzijde van Delta zul je zien dat die 8 Gb/s eerste klas nep is. Ze tellen alle snelheden bij elkaar op en komen dan op 8 Gb/s. In werkelijkheid hebben ze ā€œmaarā€ 2,5 Gb/s snelheid.

Maar bij een snelheid van 10 Gb/s zit er nog een addertje onder het gras. De meeste schijven kunnen die snelheid helemaal niet aan en ook moet de netwerk kaart zulke snelheden aankunnen. Dus 10 Gb/s is mooi maar tot nu toe nog niet haalbaar.


Klopt dat het er is, maar niet echt beschikbaar voor de normale consument, en gaat die provider het dan wel meeleveren bij het afsluiten van een abonnement, daar lees je namelijk niks over.

HalloĀ @Doornekamp33Ā , zo gauw als een provider hogere snelheden gaat aanbieden dan 1 Gigabit, zullen ze ook komen met daartoe vereiste hardware, dat zie je nu al bij Delta Fiber.

Ā 

Doorzie de ā€œtrucā€ van opgetelde snelheden bij Delta.


Delta/Caiway heeft dat 8Gbps wel aangekondigd maar een abonnement afsluiten kan nog niet.

Sowieso is XGS-PON zo nieuw dat er nog vrijwel geen voor de consument betaalbare apparatuur voor is. Zou je die 10Gbps of zelfs 25Gbps die genoemd wordt met eigen apparatuur willen benutten denk dan al gauw richting de duizend euro en meer.

Eerlijk gezegd zijn er op dit moment maar heel weinig huishoudens die 1Gbps volledig nodig hebben.

Dus wel, al vorig jaar is de eerste abonnee verwelkomt bij Delta Fiber, een 73 jarige klant uit Riel.

Ā 

https://www.deltafibernetwerk.nl/nieuws/is-deze-73-jarige-inwoner-van-riel-de-snelste-van-nederland

Ā 

Maar even terug op dit 10Gb netwerk, toen Glasvezel De Wolden nog niet door Delta was overgenomen waren er al 10Gb verbindingen door Tweak ingezet, hetzij dan wel als proef om de boel te testen, maar ze waren er wel.

Nu een hamvraag, wat heeft 10Gb voor zin als er geen netwerk apparatuur beschikbaar is die het door kunnen geven, of moet je dan zelf iets aanschaffen om intern ook wat met die snelheid te kunnen.

Zoals ik al eerder in een bericht schrijf is momenteel een 10 Gb/s glasvezel verbinding eigenlijk nog niet goed realiseerbaar. Niet met zowel een externe als interne verbinding.

Ik ben nu zover dat ik een 2,5 Gb/s router heb; in computers een 2,5 of 10 Gb/s netwerk adapter en drie 10 Gb/s switchen. Maar heel soms haal ik die 2,5 Gb/s snelheid in het interne netwerk.

Met een crossover kabel heb ik twee computers rechtstreeks op twee dezelfde 10 Gb/s netwerk adapter aangesloten en je haalt op die manier op z'n hoogst bij bepaalde bestanden 2,5 Gb/s en echt gƩƩn 10 Gb/s. DƠt komt omdat de hardware van de computers nog niet gemaakt zijn om zulke snelheden aan te kunnen. Maar er is al een begin gemaakt door nieuwe computers te voorzien van een 2,5 Gb/s netwerk adapter.


Je bent wel lekker met jezelf in gesprek in eenĀ topic van een jaar oud. Een psycholoog zei eens tegen mij dat in jezelf praten geen probleem is maar dat je als je antwoorden geeft je eens die professie op moet zoeken.


Je bent wel lekker met jezelf in gesprek in eenĀ topic van een jaar oud. Een psycholoog zei eens tegen mij dat in jezelf praten geen probleem is maar dat je als je antwoorden geeft je eens die professie op moet zoeken.

Had ik niet gezien. Wanneer zo'n onderwerp van Ć©Ć©n jaar geleden gesloten zou worden heb je geen kans om daar op te antwoorden. Er even van afgezien dat het onderwerp het afgelopen jaar niet erg verouderd is en eigenlijk alleen maar actueler is geworden.