Hi @DZA, wat zuur dat het elke avond zo inzakt
Onze servers/ons netwerk geven op het moment geen problemen, de storing van bijna 2 jaar terug is gelukkig niet weer teruggekomen.
30 client is ‘niet weinig’, maar overdag lukt het daarmee wel geef je aan, dus aan de configuratie lijkt het niet te liggen zo op het eerste gezicht. Of merk je een verschil als je alles loskoppelt van je Experia Box en dan met slechts 1 bekabeld apparaat de meting doet?
Als het ook dan slecht is, is dit een mogelijke oorzaak: ik vermoed dat er na 17:00 meer gebruikers online komen bij jou in de buurt, waardoor het beschikbare netwerk flink belast wordt en er per gebruiker minder overblijft. In jouw configuratie én in ons signaal verandert niks, elke dag rond hetzelfde tijdstip, dus ik denk wel echt dat we het in die hoek moeten zoeken en helaas is daar niet een oplossing voor te vinden.
Hoe is je verbinding zonder dat je het 4G signaal meeneemt? Is dat die 7Mb? En is dat ook altijd het hoogst haalbare geweest via de ADSL lijn? Mocht je het idee hebben dat hier nog winst te behalen valt, dan wil ik je aanraden om hier toch nog even naar te kijken met 1 van mijn telefonische collega's, zodat die ‘live’ met jou aan de lijn dingen kan testen en doormeten. Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei. De collega die je aan de lijn krijgt, heeft jouw informatie al paraat en kan je hier snel mee verder helpen!
Dank voor uw reactie, ik zal de test doen met 1 bekabeld apparaat.
De 7 Mb is inderdaad de hoogst haalbare ADSL snelheid hier. Wat ik nog bedenk is dat de interactieve TV, op poort 1 van de Experiabox niet via de gateway loopt en mogelijk wel van van invloed is. Deze gaat 's avonds aan en krijgt waarschijnlijk veel voorrang ten koste van de andere clients. Dat kan ik ook testen.
Ik zal daarna telefonisch contact opnemen. Bedankt voor de info.
Ah, de tv zal nog wel flink wat van de snelheid af kunnen snoepen, dus ik ben wel benieuwd wat er er gebeurt als je die -tijdelijk- even loskoppelt. Hoor nog graag even hoe het allemaal gegaan is met het testen @DZA
Wonderlijk dat je met 7 mb überhaupt nog teevee kan kijken. Teevee maakt maakt namelijk geen gebruik van het 4G modem. Dat gaat alleen over de telefoonlijn.
Als je nu een nieuw abonnement zou afsluiten, dan zou je geen eens teevee kunnen krijgen denk ik. Volgens mij moet de minimale snelheid op de telefoonlijn 15 mb zijn dacht ik.
TV staat bij KPN ingesteld op SD signaal. Dus geen HD. Maar dat is voldoende hoor. Gaat prima.
Hoe staat het er nu voor @DZA? Heb je al wat kunnen testen en heb je eventueel ook al contact gehad met de klantenservice?
In mijn geval gaat de snelheid ook nog weleens enorm onderuit, maar dan is mijn zoontje aan het gamen. Met name als er veel wordt geüpload klapt de totale snelheid volledig in elkaar.
TV kijken gaat niet over 4G, dus dat zou daar geen invloed op moeten hebben. KPN heeft een tijdje terug wel besloten dat ik niet meer TV mag kijken in HD kwaliteit (ADSL snelheid is ongeveer 14 Mbit/s) wat kennelijk onder de ondergrens ligt van wat KPN hanteert om het HD signaal aan te bieden. Volgens de medewerker heb ik dat nooit gekund, maar dat is echt onzin, is actief aangepast aan KPN zijde. Ontvanger heeft jaren lang op HD gestaan. Dus nu kan ik wel op Netflix e.d. content bekijken in 4K, maar televisie kijken via de KPN ontvanger doet echt pijn aan je ogen ;)
Hoe staat het er nu voor @DZA? Heb je al wat kunnen testen en heb je eventueel ook al contact gehad met de klantenservice?
Ik heb de snelheid terug. Dat lijkt met de volgorde van resetten van de modems te maken. Eerst het 4G modem en dan de experiabox. Als ik alles loskoppel en alleen met een laptop bedraad een ping uitvoer dat krijg ik latency’s van 35 - 120 ms. Vooral rond 8 uur savonds. Daar ga ik de klantenservice voor bellen. Nog niet aan toe gekomen. Ik laat het hier weten.
Heb je inmiddels gebeld @DZA? En zo ja, wat is er uit dat gesprek gekomen? Hoor het graag!
Ja, ik heb contact gehad. Helaas ligt het aan de drukte op zendmast. Hoge latency hoort bij 4g communicatie. Dat het nu drukker is op de zendmast daar kan KPN niet veel aan doen helaas.
5g of een extra modem is niet mogelijk
Ik heb een kleine zorgonderneming en ik wil wel graag redelijk internet kunnen aanbieden aan mijn bewoners en medewerkers
Ik ga nu dan toch maar een alternatief zoeken. Als dat er is. Wil wel de ervaringen delen. Maar daar is dit forum niet meer voor denk ik
Bedankt voor je interesse en het meedenken
Jammer @DZA, ik had al het vermoeden dat het met drukte te maken had en daar hebben we inderdaad niet een oplossing voor
Dat je gaat zoeken naar een alternatief, dat snap ik helemaal! Via het KPN netwerk kan er simpelweg niet een verbinding worden geleverd waar je voldoende aan hebt voor jouw onderneming en ik hoop echt dat je er een andere oplossing voor kunt vinden. Ik weet dat Odido sinds kort een nieuw product heeft dat via 5G werkt en daarnaast bestaat er nog Starlink, dat is internet via een satellietverbinding. Wellicht dat 1 van deze opties wel goed gaat werken op jouw locatie!
Ja, ik heb contact gehad. Helaas ligt het aan de drukte op zendmast. Hoge latency hoort bij 4g communicatie. Dat het nu drukker is op de zendmast daar kan KPN niet veel aan doen helaas.
5g of een extra modem is niet mogelijk
Ik heb een kleine zorgonderneming en ik wil wel graag redelijk internet kunnen aanbieden aan mijn bewoners en medewerkers
Ik ga nu dan toch maar een alternatief zoeken. Als dat er is. Wil wel de ervaringen delen. Maar daar is dit forum niet meer voor denk ik
Bedankt voor je interesse en het meedenken
Ik heb sinds een aantal weken Odido klik en klaar 5G naast mijn sneller internet buitengebied van KPN. Daar haal ik snelheden op van rond de 500 Mb/s (tov sneller internet buitengebied van KPN rond de 60 mbit). ). Niet helemaal optimaal om nu twee verschillende wifi netwerken te hebben thuis, maar heb ik in ieder geval minder last van het data slurpen door mijn kinderen.
Vandaag Starlink geïnstalleerd. 200 Mbps download en een latency van 25 ms. Voorlopig nog even kpn als failover gezet.
Als tv alternatief een Google streamer met NLZiet.
Jamner dat je KPN tv niet zonder Internet abonnement kan afnemen.
Ik heb de glasvezel wekker gezet
Top dat het via Starlink een stuk beter lijkt te zijn @DZA En goed dat je de glasvezelwekker hebt gezet, het zou uiteraard het mooist zijn als je via die weg aangesloten wordt op een echt supersnelle verbinding met vele mogelijkheden voor meerdere gebruikers