Skip to main content
Antwoord

Hoe bekabeld internet regelen op Experia Box V10A

• August 26, 2025
  • 19 reacties
  • 214 keer bekeken

Hoi,

Ik heb in de gangkast een Experia Box V10A met wifiversterkers richting en een tv ontvanger in huiskamer en boven op een kamer. 
Ik wil ook gebruik maken van bekabeld internet. Hoe doe ik dat? 
Op de Experia lijkt daar geen ruimte meer voor te zijn (zie foto).  (ik heb er dus ook niet veel verstand van...)
Of kan dat via de usb poort en watvoor kabel oid heb ik daar dan voor nodig?

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord door Marlon92

Switch kopen bij KPN kan hier:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Je kunt datzelfde model ook elders aanschaffen. Vaak is die dan iets goedkoper. 

19 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 26, 2025

Beste ​@Broekje83 , een switch kopen voor extra lan poorten,  zorg dat de switch igmp snooping ondersteunt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Beste ​@Broekje83 , een switch kopen voor extra lan poorten,  zorg dat de switch igmp snooping ondersteunt.

Ja, dat is een goed advies. Ik heb bij KPN online zo'n switch gekocht.

• Antwoord
  • August 26, 2025

Switch kopen bij KPN kan hier:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Je kunt datzelfde model ook elders aanschaffen. Vaak is die dan iets goedkoper. 

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Bedankt voor de reacties en hulp!
En wat voor kabel heb ik dan precies nodig voor de switch naar mijn laptop bijv.? Is dat een gewone ethernetkabel naar usb?

• August 26, 2025

Bedankt voor de reacties en hulp!
En wat voor kabel heb ik dan precies nodig voor de switch naar mijn laptop bijv.? Is dat een gewone ethernetkabel naar usb?

Gewone ethernetkabel. Als jouw laptop geen ethernet poort heeft, dan gebruik je daarvoor inderdaad een adapter. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/4309/945417/USB-netwerkadapter/TP-Link-UE300-USB-A

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Ok, erg bedankt weer. Hopelijk een laatste vraag... Ik moet - elders - voor de switch met meer lan poorten aangeven of ik POE ondersteuning wil of niet. Ik weet inmiddels wat het is, maar ik weet niet wat wijsheid is. Best een verschil in kosten maakt dat...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 26, 2025

Beste ​@Broekje83 als je apparatuur hebt die POE ondersteunt kan het handig zijn, anders is het zonde van het geld.

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

@JanD Tja geen idee, maar dan zal dat wel niet ;-)
Ik ga aan de slag, dank!

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Ik heb alles aangesloten, maar helaas werkt het (nog) niet. De DHCP server kan ie niet vinden.
Ik heb al meerdere keren van alles opnieuw opgestart, driver voor de adapter voor de zekerheid geïnstalleerd, netwerkadapter opnieuw enz. Maar de tips om er echt verder mee aan de slag te gaan durf ik zelf eigenlijk niet aan en weet ik ook niet precies wat ik dan doe, zoals deze tips: Modems met KPN Software: DHCP instellingen aanpassen | KPN Community

Hier iemand nog een tip, is er een eenvoudige oplossing?
Dank!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Broekje83. Je geeft in je bericht aan dat je alles hebt aangesloten. Kun je uitleggen wat je precies hebt aangesloten? Gaat het om een switch? Als dat zo is, op welke poort van de Experiabox heb je deze aangesloten: 1, 2 of 3? Ook ben ik benieuwd welk apparaat je bekabeld wilt aansluiten en welke switch je uiteindelijk hebt gekocht.

• Auteur
  • Topper
  • September 29, 2025

Hoi ​@Vikash van KPN ,

Ik heb een tp-link 5-port Gigabit Desktop Switch (TL-SG105), een ethernetkabel en vervolgens een usb-netwerkadapter. Om mijn laptop met kabel op internet aan te sluiten, vanwege opnemen podcast in de hoop dat dit stabieler is dan wifi.
Ik dacht ook dat de switch in de router zou moeten, maar in de instructies staat dat de router juist in de switch moet, net als evt andere apparaten die je wilt toevoegen. Dus dat heb ik gedaan. Als je naar mijn oorspronkelijk bijgevoegde foto kijkt heb ik de gele ethernetkabel (op foto rechts) in de switch gedaan.
Best uitdaging, want had bijv te weinig stroomaansluitingen in de meterkast. Alles moest er eerst uit/af. 
Uiteindelijk gelukt, wifi deed het ook vanzelf weer (maar tv nog niet denk ik nu, maar niet goed getest). En lukt dus niet om internet via de kabel te krijgen.

Hoor graag, dank!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als je naar mijn oorspronkelijk bijgevoegde foto kijkt heb ik de gele ethernetkabel (op foto rechts) in de switch gedaan.

Heb je de gele ethernetkabel uit poort 3 van je ExperiaBox gehaald en rechtstreeks in je switch gestopt? Dan werkt het niet. Zorg dat de kabel van poort 3 (Experiabox) eerst naar je switch gaat. Vanaf daar kun je al je apparaten aansluiten, zoals je laptop en tv. 

• September 30, 2025

Ik dacht ook dat de switch in de router zou moeten, maar in de instructies staat dat de router juist in de switch moet...

Wat is het verschil? Er moet een utp kabel tussen Experiabox en switch. Welke poort je bij de switch gebruikt maakt niet uit. Bij de Experiabox moet je 1 van de 3 gele LAN poorten gebruiken.

• Topper
  • September 30, 2025

Heeft die switch wel IGMP snooping?

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

@Vikash van KPN 

Je zegt “Heb je de gele ethernetkabel uit poort 3 van je ExperiaBox gehaald en rechtstreeks in je switch gestopt? Dan werkt het niet. Zorg dat de kabel van poort 3 (Experiabox) eerst naar je switch gaat.”
Voor mijn gevoel zeg je daar 2x hetzelfde?

Bedoel je dat de gele ethernetkabel in poort 3 van de ExperiaBox blijft, maar het andere uiteinde ervan in de switch? 
Als ja, dan kom ik nog een kabel te kort. Want nu gaat het uiteinde van de gele ethernetkabel naar zo'n tv-ontvanger ding in mijn meterkast. Die zou dan aan de switch verbonden moeten worden?

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

@Marlon92 
Mij gaat het om de gele ethernetkabel (die op de foto in poort 3 zit). 
En ik hoop dus dat dat de kabel is waar het om gaat in deze discussie?
Ik weet niet eens precies wat die andere 2 zijn die nu in poort 1 en 2 van de router zitten (en inbleven in mijn opstelling).

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

@Ventura 
Op aanraden van ​@JanD hierboven heb ik daar op gelet ja. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Misschien maakt deze afbeelding het duidelijker. 

Er moet een utp kabel tussen Experiabox en switch. Welke poort je bij de switch gebruikt maakt niet uit. Bij de Experiabox moet je 1 van de 3 gele LAN poorten gebruiken.

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

@Vikash van KPN 
Dank je wel. Dan ga ik eerst op zoek naar een extra kabeltje :-)