Skip to main content
Vraag

Hoe gaat glasvezel worden aangesloten?

• 10 januari 2025
  • 7 reacties
  • 164 keer bekeken

Zo'n 2,5 jaar geleden overgestapt naar KPN. Destijds zouden ze binnen een half jaar starten met de aanleg van glasvezel. Dit uiteindelijk pas na een jaar gestart met het voorbereiden van het glasvezel. Hier zijn de kabels in de straat gelegd. Vervolgens na een half jaar is dit door getrokken naar de voordeur met een uitstekend sprietje. 

Vrij kort daarna zijn er foto's gemaakt van de uitstekende glasvezel kabel. Hierop de desbetreffende persoon aan gesproken, en hij vertelde dat het glasvezel opnieuw in kaart gebracht moest worden, omdat er fouten gemaakt zijn. Niet veel later is de buurt uitgenodigd voor een informatie bijeenkomst, hier kon je aangeven dat je graag glasvezel wil en dan zou je voorang krijgen op de rest van de buurt. Ook zou er binnen 8 weken contact worden opgenomen door de monteur om de locatie te bepalen.

In al die tijd geen contact en geen monteur. Bij navraag in de KPN winkel zagen ze niet dat ze al bezig zijn met de aanleg van glasvezel. Kijk maar op de website van de partij die de aanleg verzorgd. Hierin staat allen wij komen binnenkort glasvezel aansluiten. Verder geen contact mogelijkheden. 

Na wederom een half jaar zomaar een SMS met daarin een afspraak voor het aansluiten van glasvezel. En een dag later ook nog een brief voor het aansluiten van glasvezel echter wel met een andere tijd dan aangeven is in de SMS. Gelukkig wel een telefoon nummer om contact op te kunnen nemen. Dat gedaan en de mededeling was dat er geen monteur voor het aangeven op welke plek je de aansluiting wil komt. De aansluiting komt in de meterkast er is niets anders mogelijk. 

Ik wil graag de aansluiting in de woonkamer bij de tv hebben of op zijn minst het modem op die plek.

Nu hebben ze 3 weken geleden het uitstekend deel van het glasvezel weer begraven. En vandaag is dan uiteindelijk het glasvezel naar binnen gebracht. Waarom eerst een kabel begraven om het vervolgens weer op te graven om het naar binnen te brengen?

Het aansluitpunt is gemaakt in de meterkast en volgens die monteur neemt KPN binnen 2 weken contact op om de aansluiting binnen verder aan te sluiten. Daarbij vertelde hij dat dit word aangesloten op het oude bestaande muuraansluiting in de woonkamer.

Vanwege deze vreemde manier van aanleg waarin het lijkt dat ze van elkaar niet weten wie, wat, en hoe het gebeurt, heb ik mijn vraagtekens bij het vervolg van aansluiten. Ook omdat de monteur die 2,5 jaar geleden het modem kwam installeren vertelde dat je zelf een CAT 6 kabel van de meterkast naar de woonkamer moet leggen.

Mijn vraag is dus, hoe gaat er worden aangesloten? Ik wil graag mijn modem in de woonkamer want op deze plek is het internet optimaal. Hoe gaat het verder in zijn werk? Word er binnen 2 weken contact opgenomen of wacht ik weer een half jaar? 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• 5922 reacties
  • 10 januari 2025

Het kan wel langer duren dan 2 weken. Maar dat weet ik niet. Maar vanaf meterkast moet er een kabel naar woonkamer. Dan kan de Experiabox gewoon in de woonkamer. Dat is geen probleem. 

Voor het glasvezelkastje is de meterkast de standaard plek. Daar hangt het op een plek waar het risico op beschadiging het kleinst is. En het hoeft bij een nieuw verfje of behangetje in de woonkamer niet van de muur.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5003 reacties
  • 11 januari 2025

Als u een klant van KPN bent dan komt er gratis een monteur u overzetten naar glasvezel. Hij of zij zal een Cat6a kabel trekken langs de muur, door de kruipruimte of door een oude loze leiding. De mooiste en beste route proberen we altijd te hanteren.

Kijk af en toe op de site van KPN of glasvezel beschikbaar is op uw adres, als dit zo is heeft de netwerkbeheerder het glas open gezet voor orders en kunt u KPN bellen om over te stappen op glasvezel.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16231 reacties
  • 14 januari 2025

Hoi ​@Remco_v, welkom op onze community! Ik zie al een paar behulpzame reacties hierboven. Kom je er een beetje uit?
We hebben hier ook een handig artikel over geschreven!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 januari 2025

Hallo Thomas van KPN

Eigenlijk blijft het verwarrend wat er nu gedaan gaat worden. De eerste monteur die bij het afnemen van het abonnement de installatie heeft verzorgd. Vertelde mij dat met glasvezel het modem in de meterkast komt. Wil je hem ergens anders kan je dat zelf met een CAT 6 kabel.

De laatste monteur die de aansluiting in de meterkast heeft verzorgd die zegt dat de aansluiting op de bestaande (huidige telefoon) aansluiting word aangesloten. 

Op internet en het deze community zijn wisselende verhalen. Een monteur zou geen kabels via de kruipruimte leggen andere beweren van wel. Kabel langs de muur zal hier niet gaan en is niet zo fraai. 

Ik vind het niet erg om zelf voorbereidend werk te doen zoals een kabel door de kruipruimte van voor naar achter te leggen. Wat ik graag verwacht van KPN dat ze duidelijk zijn in wat ze wel en niet doen dan kan ik de keuze maken of ik extra maatregelen moet treffen om het zo netjes mogelijk voor elkaar te krijgen. 

Het is nu net of alles keer op keer naar een ander word geschoven. De monteurs verwijzen naar de volgende, KPN verwijst naar de KPN netwerk beheer, en zij verwijzen weer naar de monteur. Maar niemand heeft duidelijk andworden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 17 januari 2025
Remco_v schreef:

Hallo ​@Thomas van KPN 

Eigenlijk blijft het verwarrend wat er nu gedaan gaat worden. De eerste monteur die bij het afnemen van het abonnement de installatie heeft verzorgd. Vertelde mij dat met glasvezel het modem in de meterkast komt. Wil je hem ergens anders kan je dat zelf met een CAT 6 kabel.

De laatste monteur die de aansluiting in de meterkast heeft verzorgd die zegt dat de aansluiting op de bestaande (huidige telefoon) aansluiting word aangesloten. 

Op internet en het deze community zijn wisselende verhalen. Een monteur zou geen kabels via de kruipruimte leggen andere beweren van wel. Kabel langs de muur zal hier niet gaan en is niet zo fraai. 

Ik vind het niet erg om zelf voorbereidend werk te doen zoals een kabel door de kruipruimte van voor naar achter te leggen. Wat ik graag verwacht van KPN dat ze duidelijk zijn in wat ze wel en niet doen dan kan ik de keuze maken of ik extra maatregelen moet treffen om het zo netjes mogelijk voor elkaar te krijgen. 

Het is nu net of alles keer op keer naar een ander word geschoven. De monteurs verwijzen naar de volgende, KPN verwijst naar de KPN netwerk beheer, en zij verwijzen weer naar de monteur. Maar niemand heeft duidelijk andworden. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 11449 reacties
  • 20 januari 2025

We hebben enkele monteurs hier op de community, die vast wel wat duidelijkheid kunnen geven. ​@Ik_Combineer en ook ​@joey92 en ​@DennisA78 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5003 reacties
  • 20 januari 2025

Ik heb het al eerder in dit topic vermeldt maar daar gaf ik aan dat de monteur gratis was. Misschien was dit niet duidelijk genoeg. De monteur komt gratis EN alles wat hij moet doen om u over te zetten op glasvezel is volledig gratis. Het maken van een stopcontact? Gratis. Kabel via een loze leiding? Gratis. Geen loze leidingen maar is de kruipruimte wel toegankelijk en is dit een optie? Gratis.

Alles wat er gedaan moet worden is dus gratis, let er wel op dat dit is bij KPN klanten die nu op koper zitten en over gaan op glasvezel.