Skip to main content
Beantwoord

Hoe gaat het verder als voor glasvezel nog geen toestemming gegeven lijkt te zijn door VVE?

• August 23, 2025
  • 51 reacties
  • 673 keer bekeken

Toon eerste bericht

51 reacties

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 2, 2026

Ik vermoed dat er niets loopt. Ik kom niet verder. Bij het invullen van het Haalbaarheidsonderzoek blijf ik al steken bij de VvE machtiging. Als ik die invul word ik als VvE bestuurder nooit gebeld voor verdere afspraken. Dus daar gaat het al fout. Vandaar dat ik het nu maar bij de geschillencommissie heb aangemeld. Maar ik heb een vermoeden dat glasvezel er voor mij de komende jaren niet inzit en daar baal ik ontzettend van, want ik heb er géén enkele invloed op gehad. Het oranje kabeltje zit ergens bij mijn gevel onder de grond maar bij KPN staat in de systemen dat er op mijn adres nog géén glasvezel beschikbaar is. Bij mijn twee VvE buren wél! Ik heb ook al gezocht of ik dan op eigen kosten een glasvezelkabel kan laten aanleggen, maar daar heb ik niets over gevonden. Is zoiets mogelijk?

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

Ik ben vorige week twee keer gebeld door een KPN medewerker die hard bezig is om alles in orde te maken. Nu kreeg ik vrijdag een mail met de onderstaande inhoud.
Klopt dat? Of zit er ergens nog een kink in de kabel? Het daadwerkelijk aansluiten kan dus nog 2 maanden duren vanwege een extra onderzoek dat nog gedaan moet worden.

Beste meneer/mevrouw Govaart,

We doen extra onderzoek om de aanpassing in je extra dienst(en) te regelen. Daarom ontvang je de e-mail met informatie over je bestelling en de startdatum van je abonnement (klantnummer: *********) iets later.

We nemen nog contact met je op voor het maken van een afspraak
We proberen dit voor 2 april 2026 te doen. Zo zorgen we ervoor dat je wordt aangesloten op glasvezel.

Met vriendelijke groet,

Team KPN

Admin: privégegevens verborgen en opmaak 

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

Verder staat mijn glasvezel status nu op: aansluitbaar. En dat is verder goed nieuws!
De VvE en hoogbouw blokkering is er in ieder geval uit. Ik ben dus nu gelukkig wel een stap verder.
Ook is de bestelling van een monteur al gedaan door de KPN manager. Dat is dus ook top.
Maar nu dus de mail dat er extra onderzoek nodig.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Ik lees in je eerste bericht iets over een vast ip.

Mocht je een consumenten abonnement dan is er geen vast ip mogelijk wel is het zo dat het ip zo lang je klant blijft bij jou hoor. Ook tijdens de verhuizing naar glasvezel zal dit IP adres wijzigen

mocht je een zakelijk abonnement hebben is er niks aan de hand omdat je dan een routed subnet hebt.

wees je er van bewust dat er dingen veranderen :-)   

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat is inderdaad goed nieuws! Ik denk dat die mail een bevestiging is dat er een ticket oid loopt met een openstaande actie. Ik heb de gegevens even verwijderd uit het gekopieerde bericht. Laat je weten als je meer weet?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Ik lees in je eerste bericht iets over een vast ip.

Mocht je een consumenten abonnement dan is er geen vast ip mogelijk wel is het zo dat het ip zo lang je klant blijft bij jou hoor. Ook tijdens de verhuizing naar glasvezel zal dit IP adres wijzigen

mocht je een zakelijk abonnement hebben is er niks aan de hand omdat je dan een routed subnet hebt.

wees je er van bewust dat er dingen veranderen :-)   

Verder kun je binnen MijnKPN aangeven dat je een melding wilt ontvangen als het IP-adres verandert.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2026

Ik laat zeker weten hoe het verder gaat.

Heb nog wel een vraag. Bij mijn status staat nu dat het glasvezel 200 Mb/s up en down gaat worden.
Maar ik wil graag 4 Gb/s. Volgens mij heb ik dan een ander glasvezelaansluitpunt en een ander modem nodig. Moet ik daarvoor nog contact met KPN opnemen (want ik kan nu niets aanpassen vanwege de lopende bestelling van glasvezel) of kan ik dat doorgeven als de monteur belt voor een afspraak om de glasvezelkabel bij mij naar binnen te brengen?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Het glasvezelaansluitpunt die je krijgt zou dat waarschijnlijk wel aan kunnen, de box14 die je nodig hebt krijg je als je het besteld hebt. Dit kan zodra de verbinding overgezet is naar glasvezel. Je kan t dan gewoon via je MijnKPN aanpassen of bij mijn collega's

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2026

Vandaag ben ik gebeld door de aannemer namens KPN. Maandag 16 februari zo rond 13.00 uur komt hij bij mij de glasvezel naar binnen brengen. Als dat gebeurt is kan ik eindelijk bij KPN glasvezel en modem aanvragen. 
Ik hoop dat hij het begraven kabeltje snel kan vinden :-)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Dat is goed nieuws!

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 17, 2026

UPDATE - Maandag 16 februari is er helaas géén aannemer langs geweest. ik heb verder ook géén bericht gekregen. Ik hoop dat de aannemer snel een nieuwe afspraak met mij zal maken. Maar tot nu toe nog niets gehoord.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat is niet de bedoeling, ik heb meteen even meegekeken en zie dat er hier gisteren ook geconcludeerd is dat de verwachte levering niet gebeurd is. Ik hoop dat je snel van mijn collega's hoort.  

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 18, 2026

Ik ben 1 uur geleden onverwachts gebeld door een aannemer. Hij is nu bezig met graven. Maar hij heeft het kastje nog niet gevonden. Er zit nu in ieder geval wel schot in. Hopen dat hij het begraven kastje snel zal vinden.

bedankt voor de support tot nu toe!
Maar ik ga pas echt juichen als ik de glasvezelaansluiting binnen mijn huis aangesloten zie.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 18, 2026

Nou, hwt glasvezelkabeltje is na uren gevonden en aangesloten. Als het goed is kan ik nu met 200 mb/s up/down internetten. Dat ga ik straks uittesten met m'n oude modem. Heb ook nog met KPN gebeld. De medewerkster zei dat ik morgen 4 Gb/s kan aanvragen. En dan ga ik óf zelf een modem kopen of zakelijk aanvragen. Moet ik nog even over nadenken.

Voor nu ziet het er in ieder geval goed uit. Ontzettend bedankt voor jou/jullie hulp. Het is de laatste vier weken in een stroomversnelling gegaan. Dat had ik niet verwacht!

Nogmaals bedankt!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Dat is goed nieuws! 

Ik denk dat je deze dingen al wel gevonden had maar ik stuur ze toch even:

Bij het 4Gb/s abonnement zit standaard een box14:

Voor het gebruik van een eigen modem hebben we ook een handig artikel geschreven:

Zakelijk heb ik niet zoveel verstand van 🤓

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Ja, wist ik, bedankt. Ik heb inmiddels een Fritzbox 4690 aangeschaft. Die werkt prima. Zit nu op 1Gbe. Kon niet wachten met upgraden. Ik zag dat ik 4 Gbe niet aan kon klikken dus weer eens met KPN gebeld. Blijkt dat ik op een oud contract zat. Ik hoop dat ik dat vandaag kan fixen met vernieuwen. in ieder geval heb ik nu ook al snelle glasvezel. heerlijk!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Ik heb inmiddels een Fritzbox 4690 aangeschaft.

Deze Fritz!box krijgt je ook bij 4Gbs MKB ÉÉN. Bij klein zakelijk een Box14.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Bestelling 4 GB/s is gelukt! Morgen gaat dat in. Ik heb thuis inmiddels mijn netwerk naar 10 Gb/s gebracht met een Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE. Geweldige snelheid! Mijn oude Fritzbox VDSL en mijn nieuwe modem (tot 1Gb/s) dat vandaag binnenkomt, terugsturen. De Box 14 die ik morgen ontvang, hou ik maar in de doos als reserve. Dankzij jullie is alles toch nog in een stroomversnelling gekomen en ben ik een blije klant!  Bedankt voor de support.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Oh, dat was mij niet verteld, anders had ik die niet aangeschaft Nou, ja dan heb ik inderdaad een reserve!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 20, 2026

Beste ​@Govaart als je een consument bent gaat het verhaal van MKB en klein zakelijk niet op.

Dan krijg je bij een 4Gbit/s abo een V14-router in bruikleen van KPN en moet de andere router weer retour.

Zie specs hieronder:

Succes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Beste ​@Govaart als je een consument bent gaat het verhaal van MKB en klein zakelijk niet op.

En dan ga ik óf zelf een modem kopen of zakelijk aanvragen.

Oh, dat was mij niet verteld, anders had ik die niet aangeschaft Nou, ja dan heb ik inderdaad een reserve!

https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/handleidingen/glasvezel-gebruiken

Modem voor 4 Gbit/s

Niet alle modems zijn geschikt voor hogere snelheden. Daarom krijg je een FRITZ!Box 4690 modem bij jouw 4 Gbit/s glasvezel abonnement.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Ik had telefonisch contact met een KPN medewerker. Die had dat niet verteld, dacht ik. Nou, ja, dan heb ik een reserve.

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Maar als ik het bovenstaande goed begrijp krijg ik een Box 14? Daarom wilde ik een Fritzbox hebben. Die heeft meer winstmogelijkheden. Dus dan is het prima zo. Nu nog wachten op de 4 Gb/s. Die heb ik vanochtend besteld en gaat helaas pas maandag 23 februari in. Heb al geprobeerd om 10000 in te vullen bij mijn Fritzbox. Maar hij blijft bij een speedtest steken op 1000, ha, ha. Of moet ik mijn FB4690 anders instellen? 

• February 20, 2026

Ik ben weer eens heel benieuwd naar wat je wil gaan doen met 4Gbit/s ?

Govaart
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Ik draai een eigen server met daarop mijn eigen websites. Niet dat die veel bezocht worden, zeker niet, maar ik wil gewoon altijd de snelste verbinding. Doe ook veel met AI en verwacht in de nabije toekomst die snelle verbinding nodig te hebben om beter met AI en andere Cloud services te kunnen werken en ook om snel grote bestanden binnen te kunnen halen.