Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik deze UTP kabel inkorten?

• March 29, 2025
  • 5 reacties
  • 133 keer bekeken

Beste kenners, 

In mijn woonkamer komt er 15meter (overdreven, maar het is teveel) Ethernet kabel uit de muur waarop mijn box 12 aangesloten zit. Ook de kabel welke naar de bovenverdieping loopt is te lang voor waar ik mijn box wil plaatsen. 

De kabels terugvoeren naar de meterkast of verder naar boven lukt niet, ik denk omdat er bochten in de leidingen zitten oid. 

Nu wil ik  kabels inkorten omdat ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is om van de kabels af te komen.

Kan ik deze kabels gewoon doorknippen en middels een UTP krimp tang een nieuw stekkertje aansluiten? Moet de 'hoofd kabel' welke uit de meterkast vanaf het glasvezel kastje komt eerst losgekoppeld worden? 

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar durf het wel aan om middels een duidelijke YouTube tutorial de kabel in te korten.

Ander ideeën zijn ook zeker welkom! 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@TimvanLo. Welkom op de KPN Community! Op zich moet het lukken wat je van plan bent, dus inkorten en met een krimptang een UTP connector erop te zetten. Dit heb ik ook ooit als leek gedaan met Youtube filmpjes, dus dat lukt jou ook vast.

Maar eigenlijk zou ik het advies van ​@Marlon92 volgen en een wandcontactdoos plaatsen met een ethernetingang. Dan kun je vanuit daar weer ethernetkabels lopen en die eventueel zelf op lengte maken (met eigen connectoren). 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 29, 2025

Kort antwoord: ja je kan de kabels inkorten. Belangrijk hiervoor is goed gereedschap, goed materiaal en juiste techniek voor het beste resultaat.

Jammer om te horen dat terugtrekken van de kabel niet lijkt te lukken. Gaan beide kabels via dezelfde buis? Is deze buis vlakke pvc of geribbelde buis? Geribbeld geeft meer weerstand namelijk.

Maar ze zijn er ook gekomen, pompend trekken al geprobeerd? (Trek niet te hard of te lang i.v.m. kapot trekken)

Afwerking kan ook met een inbouw frame en keystones (heeft mijn voorkeur). Die lipjes van de Ethernet kabels kunnen uitdrogen en verbuigen en daarmee afbreken. Weer een nieuwe stekker erop zetten maakt de kabel steeds korter.

Een ander idee is nog, mits er ruimte onder de plakplint zit, om daar de kabel in te leggen. Of middels een plakgoot, welke je voor het mooiste resultaat vaak over de hele breedte kan leggen.

TLDR: afknippen en opnieuw afwerken met keystones zou het mooiste en meest praktische zijn. Kijk hiervoor ook even naar de categorie van de kabel (staat vaak op de isolatie geprint)

• March 29, 2025

Lijkt me dat je beter een wandcontactdoos in de muur kan maken. Dus van dit:

Dit maken:

Plaatje heb ik gegoogled.

Dan kun je daar je een kort snoertje in steken wat naar het modem gaat.

Voorwaarde is wel dat de utp kabel harde adertjes moet hebben. 

https://www.netwerkproducten.com/service/verschil-tussen-stugge-kern-en-soepele-kern

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 29, 2025

Het lijkt erop dat die 2 kabels in dezelfde buis zitten? Richting de meterkast met glasvezel-aansluiting en vandaar 1 naar boven?

Ik zie ook een kabel met een flinke knik/draai. Als het mogelijk is om het modem in de meterkast te zetten, gauw doen en nieuwe kabels trekken. Zoals het nu is, krijg je vroeg of laat problemen door beschadigde ethernetkabels. Ze zijn er samen in gegaan, dus ze zullen er ook samen uit moeten komen. Daar is glijmiddel voor. Je kunt beter overgaan tot aansluiting in de muur en kant en klare kabels naar je apparatuur. Heb je wifi nodig, overweeg een mesh-setje van derden of superwifi van KPN. En neem een mooie stekkerdoos voor je stroomvoorziening.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 31, 2025

Hoi ​@TimvanLo. Welkom op de KPN Community! Op zich moet het lukken wat je van plan bent, dus inkorten en met een krimptang een UTP connector erop te zetten. Dit heb ik ook ooit als leek gedaan met Youtube filmpjes, dus dat lukt jou ook vast.

Maar eigenlijk zou ik het advies van ​@Marlon92 volgen en een wandcontactdoos plaatsen met een ethernetingang. Dan kun je vanuit daar weer ethernetkabels lopen en die eventueel zelf op lengte maken (met eigen connectoren). 

• March 31, 2025

Ik zie geen reden waarom je die kabels zou moeten vervangen. Die knik zit buiten de muur. Die knip je er toch vanaf.