Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik het beste Wifi aan boord van een boot regelen?

• August 28, 2025
  • 14 reacties
  • 181 keer bekeken

Ik wil graag wifi op mijn boot via 5g om af en toe wat tv te kijken.

misschien via mifi router oid.

kunt u mij adviseren wat voor extra abonnement ik nodig heb?

14 reacties

• August 28, 2025

Gewoon een hotspot maken op je mobiele telefoon. Heb je dat wel eens geprobeerd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Ja, wel geprobeerd maar de telefoon wordt erg heet na verloop tijd en daarom zocht ik een andere optie 

• August 28, 2025

Is de telefoon dan in de boot ?
De telefoon moet erg hard terug praten.
Is de boot van staal ?
Probeer een andere plek, bij het raam, buiten.
En / of je zit gewoon wat ver van de mast op dat moment

Maar, een MiFi is zeker een mogelijkheid, die kan je ook nog in de mast hijsen, meer hoogte is altijd beter.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

Ik zou de mifi zelf niet in de mast doen. Maar 4/5G antenne met kabel dan weer wel.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 28, 2025

Beste ​@Andries V als je denkt dat je telefoon niet geschikt is als hotspot, kun je een 4G dongel kopen of een Mifi-router, daarbij heb je wel een datasimabo nodig met uitsluitend een 097-nummer. Een 06-nummer mag daarvoor niet gebruikt worden.

Zie onderstaande link voor datasim abonnementen:

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet

Als je ook een mobiel abo hebt bij KPN kun je data delen naar de datasim en omgekeerd.

Zelf heb ik deze week een 4G dongel gekocht bij Bol voor nog geen 20 euro, een datasim 097 had ik nog en werkt perfect, werkt tevens als wifi-router.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Bedankt Jan

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 1, 2025

Goedemorgen Andries! Welkom op de KPN Community! Ik zie dat er al goed advies is gekomen vanuit de KPN Community! Heb je uiteindelijk nog een passende oplossing weten te vinden? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Hi Remco,

nee, ik heb nog geen beslissing genomen.

ik ga kiezen uit MiFi met KPN data abonnement, Odido Klik en klaar of Starlink.

Ik moet even kijken wat het beste is om tv te kopen kijken via mijn smart tv en een IPTV abonnement.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 1, 2025

Als je de open zee op gaat, zoals de Noordzee of Waddenzee. Let er dan op als je verbindt met Tampnet. Een vrij prijzig netwerkje op het water.

SMS Bescherming aan naar 1266 om te voorkomen dat je buiten de EU, en op zee, dure kosten maakt voor mobiel internet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Bedankt Ariën,

Tampnet is idd behoorlijk prijzig maar deze heb je niet op de Waddenzee volgens mij.

gr. Andries 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 1, 2025

Odido Klik & Klaar werkt alléén in Nederland. Heeft dagbundel. Heb je 230 volt aan boord?

Is maandelijks opzegbaar, je zit tenslotte niet het hele jaar op de boot.

Het KPN Unlimited 50 abonnement heeft een dagbundel. Bij mijn weten 20 GB. Inderdaad lekker tv / streaming kijken. Is ongeveer 3 GB per uur in HD. 

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet

Ook hier zou ik dan voor maandelijks opzegbaar kiezen. Ook al is dat € 1 per maand duurder.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 1, 2025

Oh ja.  De dagbundel is alleen in Nederland. Daarbuiten 40 GB per maand. Dan is 't met tv kijken en streaming best vlot er doorheen. 

Buiten EU kun je alleen losse bundels gebruiken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Ja, gaat wel snel met tv kijken maar ga het gebruiken op de boot dus kijk niet zoveel denk ik

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 1, 2025

De NPO zenders, tv en radio, zijn gratis (live) uit de lucht te plukken. 

Nodig: TV die DVB-T2 HEVC ondersteunt. En een actieve tv antenne met power inserter. Dit geeft uiteraard geen belasting voor de mobiele bundel.

DAB+ radio voor ca. 70 zenders gratis.