Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik het wifi signaal op het balkon achter gelaagd glas verbeteren?

• May 22, 2026
  • 7 reacties
  • 110 keer bekeken

Jack en Lia van overveld
Deelnemer

Is er bij Kpn al een oplossing voor WiFi op een balkon achter gelaagd glas?

Bv via een powerlan? En sluit kpn deze aan?

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 22, 2026

Hallo ​@Jack en Lia van overveld ,

Als jouw apparatuur geen wifi ontvangst heeft op het balkon, dan kun je dat verhelpen door een wifipunt te verbinden met een netwerk-kabel naar het modem binnen. Dat moet wel een wifipunt zijn geschikt voor buiten. Een KPN superwifi is bedoeld voor binnen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik gok dat het dan om nieuwbouw gaat. Daar zit HR+++ glas in en dat blokkeert 100% van de wifi. Daarom zal je telefoon signaal om te bellen binnen ook erg zwak zijn. 

Ik heb wel eens voor de test een superwifi punt tegen een kozijn gezet van het balkon en dan naar buiten gelopen en de deur dicht. Geen signaal helaas. De enige hoop is een wifi punt in de buurt van de deur en als je op het balkon zit de deur open laten. Anders moet je hopen op een lekkage van je isolatie waar de wifi doorheen kan maar die kans is nagenoeg 0.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 22, 2026

Ik vraag soms af, zijn de mensen niet beetje doorgedraaid met gebruikt van HR+++ glas. Het blokkeert niet alleen WIFI, mobiele netwerken maar ook het levenslicht "far-infrared” dus ook belangrijke biologische processen. Over tientallen jaren wordt de hele maatschappij ziek.

• May 23, 2026

Een Wi-Fi kastje binnen, kabeltje naar buiten naar antennetje.
Wie weet een gangbaar kastje met antenne aansluiting ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 23, 2026

Een Wi-Fi kastje binnen, kabeltje naar buiten naar antennetje.

Is niet eenvoudiger een gaatje te boren en stroom- en netwerk-kabel naar buiten te voeren? Ik gebuikt een netwerkkabel samen met een PoE-splitter, dan is een stroomkabel niet nodig. De AP wordt in een plastic doos geplaats dan dicht gelijmt.

Wie weet een gangbaar kastje met antenne aansluiting ?

Bijna ieder router/AP met externe antenne kan je de antenne verwijderen en een verlengingskabel op de connector (meestaal SMA) aansluiten. Als je geen verlengingskabel wil gebruiken, kan je ook een DAB+ antenne met een standaard lange kabel gebruiken.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 23, 2026

Is er bij Kpn al een oplossing voor WiFi op een balkon achter gelaagd glas?

Bv via een powerlan? En sluit kpn deze aan?

“Powerplan”, Powerline kan zeker een mogelijke oplossing zijn om je netwerk/wifi signaal naar buiten/tuin/schuur te krijgen als Wifi niet toereikend is en een kabelverbinding lastig/niet mogelijk is.
Maar dan moet je dus wel een overdekte stroomaansluiting hebben tegen regen/weersinvloeden.

Zie bijvoorbeeld topic:

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline) 

Powerline wordt hier en op andere forums altijd tot vervelens toe “afgebrand” maar zelf gebruik/plaats ik het vaak als handige aanvulling op lastige plekken voor een netwerk/Wifi verbinding. 

En je kan het ook proberen voor minimale kosten via MP/kringloop etc. 🙂 
Deze hangt bijvoorbeeld bij een KPN kennis in de schuur als aanvullend AP op zijn super Wifi's:

Ziggo Powerline

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Jack en Lia van overveld . 

Ik zie dat de community inmiddels al flink heeft meegedacht en er zijn meerdere nuttige tips en mogelijke oplossingen genoemd. 🙂

Bij HR+++ of gelaagd glas zien we inderdaad vaker dat wifi signalen bijna volledig worden tegengehouden. Dat maakt het soms behoorlijk lastig om een stabiele verbinding op een balkon te krijgen. Moderne isolatie is fantastisch voor de energierekening, iets minder fantastisch voor radiogolven die vervolgens tegen het raam aanlopen alsof ze vergeten zijn hun toegangspasje mee te nemen ;)

Er zijn hierboven verschillende opties genoemd, zoals:

• een buiten geplaatst access point;
  • een netwerkkabel naar buiten;
  • powerline/powerlan oplossingen;
  • of een wifi punt dicht bij de deur.

Kunnen jullie met deze tips verder en zit er iets tussen wat in jullie situatie mogelijk zou zijn?