Skip to main content

Als er al een glasvezelkabel in de straat ligt (niet van KPN) en ik wil mijn kpn abonnement omzetten naar glasvezel. Wie betaald dan de aanleg van de kabel naar de meterkast/aansluitpunt? uitgaande dat de KPN de glasvezelkabel “host” van de andere netwerkaanbieder.

Admin: titel aangepast om de vindbaarheid van het topic te vergroten

Het is eerder de vraag of KPN überhaupt wel levert over de glasvezel door een ander aangelegd?
Dus daar zou je eerst eens achter moeten komen.

Misschien dat je hier eens wat zaken kunt invullen of contact opnemen:

https://www.kpnnetwerk.nl/

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/


Als jij er 1 kan vinden…. heb al verschillende aan de lijn gehad maar niemand kan me dat vertellen. Dus probeer ik het hier maar eens …

Ik begreep dat ze wel “hosten” op andere glasvezelnetwerken


En checken hier?    https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm

Check je postcode
En bekijk direct wat wij op jouw adres leveren.


Niks nog aanleggen van glasvezel…. en was KPN ook nog niet van plan zeiden ze. Staat niks op de agenda.
Nu gaat hier waarschijnlijk wel een andere leverancier glasvezel aanleggen. Als KPN daar gebruik van gaat  maken en ze doen mij een aanbieding voor een nieuw abonnement wie betaald dan de aansluiting naar mn meterkast?


@ropaja Je geeft het antwoord zelf al. Een andere leverancier gaat glasvezel aanleggen, dat betekent dus tot in je woning, oftewel men maakt de voorziening gereed om jouw vervolgens een abonnement te kunnen verkopen. En als KPN dat niet van plan is zul je dus geen abonnement via KPN kunnen afnemen.


nee, ik wil ook geen glasvezel want mijn snelheid vindt ik hoog zat… maar omdat KPN met de koperen leidingen wil stoppen en afbouwen waar glasvezel ligt…zal het er toch een keer van komen.. dus KPN gaat dan waarschijnlijk het netwerk van de ander gebruiken (als het er aan toe is) en mij later een aanbieding doen. Degene die hier een netwerk wil aanleggen zegt dat als we nu mee doen de invoer naar de woning gratis is en doen we het later dan kost het 650,-. Maar als ik bij KPN wil blijven en na een tijd komt de KPN mij een voorstel doen… moet ik dan ook die 650,- betalen of zegt KPN. Nee wij sluiten het wel aan tot in de woning vanaf de straat als je bij ons een abonnement afsluit… Degen die hier een netwerk wil aanleggen doet alleen de straat… niet tot aan de woning


U stelt vragen waar niemand met 100 % zekerheid een antwoord op kan geven.

Maar het is heel onwaarschijnlijk dat KPN later gaat leveren op dat glasvezelnetwerk en u dan gedwongen word om die 650 euro te betalen op een zodanige manier dat het echt moet omdat KPN het telefoonnetwerk uitschakelt. 

 


Je bent niet “nu” perse afhankelijk om een abonnement af te nemen.
Maar laat in ieder geval wel de glasvezel aanleggen tot aan je huis. Dat kan in de “bulk” worden meegenomen met aansluitingen van de hele straat / wijk. Dan heb je die structuur al vast liggen.
Tegen de tijd dat het koper verdwijnt kun je dan alsnog overstappen.

Maar als je er nu niet in meewerkt, en je moet later alsnog een keer overstappen. En je hebt die glaskabel niet tot aan je huis, en er moet dan apart weer voor je worden gegraven om het alsnog tot je woning te krijgen, kunnen daarvoor inderdaad extra kosten voor in rekening worden gebracht.


@ropaja En wie zegt dat KPN met die partij in zee zal gaan in de toekomst? Dat KPN op den duur het kopernetwerk zal afsluiten wil nog niet zeggen dat KPN dan automatisch jouw een aanbieding gaat doen en al zeker niet op een glasvezelnetwerk waar ze niet op gaan leveren en geen zaken mee (willen) doen. Is gewoon een kostenplaatje. Je hebt nu nog de vrije (lees gratis) keuze om bij een andere provider via glasvezel je diensten af te nemen, straks kost je dat € 650,00. Of je neemt Ziggo via het kabelnetwerk Lijkt mij niet zo'n moeilijke keuze :wink:


Dit is een eindgebruikers forum. Als het niet om administratieve zaken gaat, weten veel gebruikers meer dan de moderators, die in principe niets anders zijn dan de communicators tussen klant en hun back office. 

Jouw probleem zit echter op een heel moeilijk niveau, want het gaat om een overeenkomst tussen 2 netwerkbekabelaars. Mijn advies, vergeet het hier, je kan proberen contact op te nemen met degene die de kabel legt.Met een beetje geluk een kleinere organisatie dan KPN waar meer werknemers alles kunnen overzien. 

Misschien tref je bij die kabelboer iemand die weet of KPN ook gebruik maakt van hun netwerk. Zoniet, dan sta jij machteloos, met een jaarcontractje van rond de 1000  Euro.

Wat je wel nog kan doen, is een email naar je gemeente sturen info@JouwGemeenteNaam.NL 

De bekabelaar moet vrij gedetaileerd daar over zijn plannen vertellen. Er gaat namelijk geen meter kabel in de publieke grond zonder de toestemming daarvan. Misschien weten die meer.  

 


Het is nu dwang….. Je moet nu meedoen want anders ga je 650,- betalen en je moet minimaal een jaarabonnement afnemen. Heb geen zin om o.a. alle emailadressen weer te wijzigen… Ik wil helemaal niet naar een andere provider..

gemeente hebben we ook al gesproken…. Ze hebben 3 partijen het voordeel gegeven om onderling uit te maken/zoeken wie/hoe hier de glasvezel wordt aangelegd omdat ze maar 1x de straat opgebroken wil hebben...maar ze hebben tot eind december de tijd...


Het is nu dwang…..

Mogelijk dat pas “glasvezel” wordt aangelegd als iets van 30% daadwerkelijk overgaat naar glas?
Dat was indertijd hier zo'n beetje de afspraak. Heb toen inderdaad een toezegging gedaan voor een abonnement met indertijd toen “Vodafone”. (Later overgegaan naar T-Mobile).

Voor de daadwerkelijke oplevering van dat glasvezel was er echter al lang ruim meer dan een jaar verstreken (iets van 18 maanden). Dus formeel zat ik nergens meer aan vast.
Toen de daadwerkelijke aansluiting werkelijk een feit was ben ik geswitcht naar “Telfort".
(En dat is inmiddels volledig weer zowel administratief als netwerk technisch overgegaan naar KPN).

Toen het uiteindelijk allemaal doorging, bij de daadwerkelijke aanleg, weet ik dat mensen die helemaal geen toezegging hebben gedaan, alsnog werden gevraagd om de glasvezel in ieder geval tot in de woning te mogen aanleggen. Datgene wat ik in mijn vorige reactie schreef.
Zou zeggen schaar U onder die groep.
Als puntje bij paaltje komt wil men U gewoon in de bulk van de aanleg van glasvezel ieder adres meenemen en ligt de glasvezel ook bij U, ondanks geen daadwerkelijke toezeggingen.


Je kan het gewoon laten sluiten. Als KPN gaat leveren in jouw straat komt daar gewoon een glasvezel kabeltje naast te zitten. Waarom dat zo is geen idee. Voorspel een wildgroei van glasvezel kabels. 
 

KPN maakt voor zover ik weet geen gebruik ODF-Access van andere providers. 


Je kan het gewoon laten sluiten. Als KPN gaat leveren in jouw straat komt daar gewoon een glasvezel kabeltje naast te zitten.

Ja, maar dat kan nog jaren duren. Want zoals hier boven ook al geschreven: de gemeente wil op korte termijn (lees: komende jaren) de straat niet een 2de keer open hebben.


Nee, de gemeente heeft dan ook 3 partijen tot eind dit jaar de gelegenheid te geven om er samen uit te komen omdat ze maar 1 de straat willen opentrekken..

en als ik nu teken dan zit ik sowieso voor een jaar vast bij de provider..


Welke snelheid heeft u nu over de koperdraad bij KPN?


100Mb. kan tot 200Mb


Hallo @ropaja, welkom op het KPN Forum. Goed dat je deze vraag aan onze community voorlegt. 

Zo te zien zijn hier al gewaardeerde forumleden aanwezig om jou bij te staan met goed advies. Ik zou daaraan nog iets willen toevoegen.

Koperverbinding van KPN gaat uit in KPN-glasvezelgebied
Het klopt dat we ons kopernetwerk stapsgewijs uitzetten. Maar dit doen we alleen in plaatsen waar al glasvezel via KPN beschikbaar is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat we je afsluiten zonder een alternatief te bieden. Het KPN-netwerk via een koperverbinding blijft actief in de gebieden waar we nog geen eigen glasnetwerk hebben aangelegd. Meer informatie: KPN zet koper uit.

Grote ambities om Nederland op glasvezel aan te sluiten
Onze ambities voor het ‘verglazen’ van Nederland zijn hoog. In 2025 willen wij 65 % van alle huishoudens hebben aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Dit doen we door ieder jaar 500.000 nieuwe adressen aan te sluiten, met name in de steden. Door de onlangs aangekondigde samenwerking met ABP: Glaspoort worden de komende jaren nog eens ruim 900.000 adressen in dorpen en bedrijventerreinen aangesloten. Hierdoor zal ongeveer 80 % eind 2026 van alle huishoudens toegang hebben op glasvezel van KPN :)   

KPN werkt samen met lokale glasvezelaanbieders
Om nog sneller glasvezel bij zoveel mogelijk mensen thuis te kunnen brengen werken we soms met lokale glasvezelaanbieders. Zij leggen het netwerk en jij kunt een vertrouwd abonnement afsluiten bij KPN. Hier vind je meer informatie over de samenwerking met KPN en lokale glasvezelaanbieders.

Als ik het goed begrijp heb je de mogelijkheid om op glasvezel te worden aangesloten door een collega glasnetwerkbeheerder. Hiermee hebben wij geen samenwerking afgesloten? Misschien dat er in de toekomst goede ontwikkelingen of samenwerkingen ontstaan. Maar dat kan ik niet garanderen. 

De keuze om over te stappen naar glasvezel via een andere aanbieder moet je natuurlijk zelf maken. Ik kan je wel op het hart drukken dat we je niet van het koppernetwerk verstoten :)