Skip to main content

Goedendag, even een vraag. Een aantal jaar geleden is er bij ons in de straat glasvezel aangelegd. Aangezien wij toen langere tijd in het buitenland verbleven hebben ze bij ons de glasvezel aan het begin van de oprit laten zitten en niet verder doorgetrokken naar de woning.

Aangezien KPN ooit zal stoppen met het kopernetwerk ben ik nu even benieuwd wat de opties zijn om het naar de woning te krijgen?

ik ga binnenkort al aan de gang om vanuit de meterkast een mantelbuis naar buiten te brengen voor een laadpaal, en wil dit tevens doen voor de glasvezel. Maar weet iemand hoe het in zijn werk gaat hoe die kabel naar binnen te krijgen? 

Hallo @FSchol , is het glasvezel van KPN?

Neem dan contact op met de netwerkbeheerder via:  Service en contact | KPN Netwerk

Hier ben je op het klantenforum van de provider KPN. Die is niet betrokken bij de aanleg.


Goedenavond. Dank voor de reactie. Als het goed is is de beheerder bij ons KPN. En we zijn ook al klant van KPN alleen dan via het koper.

andere vraag, is er al enig zicht wanneer we geen gebruik meer kunnen maken van het koper netwerk? Het gaat om het gebied in Driel.


Je bent hier bij kpn de provider.  Die heeft niets met de aanleg te maken.  Daarvoor moet je echt bij kpnnetwerk.nl zijn. Het zal echt nog een tijdje duren voor koper uitgeschakeld wordt hoor.


Hoi @FSchol ,

Houd er rekening mee dat KPN het kopernetwerk gaat uitschakelen in de gebieden waar ze via glasvezel kunnen leveren. Dit betreft de adressen die de drie jaar ervoor zijn aangelegd.

Bijvoorbeeld per 22 februari 2023 stopt KPN met de dienstverlening op koper op de eerste ruim 2 miljoen adressen waar nu ook al FttH beschikbaar is.

bron: Uitfaseren koper (kpn-wholesale.com)


ik ga binnenkort al aan de gang om vanuit de meterkast een mantelbuis naar buiten te brengen voor een laadpaal, en wil dit tevens doen voor de glasvezel. Maar weet iemand hoe het in zijn werk gaat hoe die kabel naar binnen te krijgen? 

Ik zou zeggen: leg gewoon een 2de buisje naar buiten. Zorg dat er geen scherpe bocht in zit. Dan moet het altijd goed komen.


ik ga binnenkort al aan de gang om vanuit de meterkast een mantelbuis naar buiten te brengen voor een laadpaal, en wil dit tevens doen voor de glasvezel. Maar weet iemand hoe het in zijn werk gaat hoe die kabel naar binnen te krijgen? 

In mijn ervaring is het zo dat als je een gespreid bedje klaar hebt voor de glasvezel, de grondwerkers en glaslassers dan blij zijn want dan kunnen ze de oranje kabel zo naar binnen schuiven. Zorg dan wel voor voldoende diepte enz, voldoend aan regelgeving.

Als je vanaf punt waar de glasvezel uit de grond steekt een mantelbuis naar binnen in de meterkast legt, heb je zelf je keuzes in de hand. 1 mantelbuis kan wel, maar dan moet je een T-splitsing maken buiten, dat kan al met al ongunstig zijn, maar moet je zelf maar beoordelen. Al je niks doet, zal er wel een keer een grondwerker/glaslasser aanbellen en onafhankelijk van jouw eigen laadkabel een tweede keer een kabel naar binnen boren. Ikzelf heb het ooit gecombineerd eigenhandig op voorhand, wilde nog een extra ethernetkabel naar de tuin, die kon mooi in de openliggende grond, heb ze dan wel apart door de voormuur naar binnen gedaan. Met de wijsheid/kennis van nu had ik ook het gat van de telefoonkabel kunnen hergebruiken, want die telefoonkabel is allang onbruikbaar bij ons en wordt nooit meer wat.


Goedenavond. Dank voor de reactie. Als het goed is is de beheerder bij ons KPN. En we zijn ook al klant van KPN alleen dan via het koper.

andere vraag, is er al enig zicht wanneer we geen gebruik meer kunnen maken van het koper netwerk? Het gaat om het gebied in Driel.

Waarschijnlijk kan je contact opnemen met KPN op 0800-0402 en dan een glasvezel upgraden doen. Als je zelf NetwerkNL gaat contacten kom je er vaak niet uit in zo'n geval. KPN kan een ticket aanmaken en dan wordt je binnen 1 werkdag terug gebeld door NetwerkNL om een afspraak te maken voor aanleg glasvezel in huis. Dit zou ook zelf moeten kunnen via mijnKPN. 

 

Of het slim is om  zelf al een mantelbuis aan te leggen weet ik niet, in-home mag hij volgens mij sowieso niet in een buis liggen maar @Ward_ zou hier meer over kunnen zeggen.


Goedemorgen @FSchol en welkom hier op het KPN Forum :)

 

Ik zie dat de community je al mooi op weg heeft geholpen en hopelijk weet jij hiermee waar je aan toe bent! Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag.