Skip to main content
Beantwoord

Hoe krijg ik het modem in de meterkast in plaats van de woonkamer?

• January 22, 2026
  • 19 reacties
  • 192 keer bekeken

Hallo allemaal,

mijn ouders gaan verhuizen naar een seniorenwoning.

Momenteel is de aansluiting voor KPN internet, tv en bellen in de woonkamer. (Varkenssnuitje) Ze willen de modem echter niet in de woonkamer maar in de meterkast.

Modem is een KPN box 12

Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Mijn eerste idee zou zijn de grijze kabel op de foto doorknippen en een RJ11 connector op de blauwe en rode ader zetten, deze vervolgens in de dsl poort van de modem.

Een ander idee is het Isra punt openen en er een nieuwe kortere ronde DSL kabel op aansluiten en een RJ11 op het andere uiteinde, die dan in de DSL poort gaat.

Laatste idee was om israpunt te openen, nieuwe kabel erop aansluiten en deze aansluiten op nieuwe varkenssnuit in de meterkast.

Voorkeur gaat uit naar 1, maar weet niet geheel zeker of dat gaat werken. Op de modem wordt ook nog een vaste telefoon aangesloten.

Beste antwoord door DaveA

Je kan hier gewoon een directe kabel met RJ11 stekker op aansluiten ja, komt op hetzelfde neer.  

En betreft de telefonie, je zou de DSL kabel die nu naar de woonkamer gaat kunnen gebruiken voor telefonie. Deze moet dan worden aangesloten op de telefonie poort van het modem. Dan hoeft de basisstation niet in de meterkast te staan. 

19 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Ik zelf heb destijds ervoor gekozen om de grijze kabel door te knippen en daar een RJ11 op te monteren. En daar de modem op aangesloten. De kabels naar de varkenssnuiten heb ik weer (via een patchpanel, omdat ik dat makkelijker vond) op de modem aangesloten. De varkenssnuiten heb ik vervangen door een UTP aansluiting, en de oude koperkabels vervangen door een volwaardige UTP kabel.

• January 22, 2026

Dit:

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

Dank voor de reacties.

@Marlon92 bedoeling was zonder kastje maar gelijk een RJ11 erop knijpen?

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 22, 2026

Je kan hier gewoon een directe kabel met RJ11 stekker op aansluiten ja, komt op hetzelfde neer.  

En betreft de telefonie, je zou de DSL kabel die nu naar de woonkamer gaat kunnen gebruiken voor telefonie. Deze moet dan worden aangesloten op de telefonie poort van het modem. Dan hoeft de basisstation niet in de meterkast te staan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

Even uit nieuwsgierigheid, waarom zou je zoals op de foto van Marlon, er nog een stukje tussen willen zetten?

• January 23, 2026

Als jij eem jaartje Ziggo neemt, dan gebruik je het niet. Dan heb je een meter losse kabel in je meterkast hangen. Dat ziet er rommelig uit. En kabel kan beschadigd raken. Met dat doosje kan je hem er gewoon uit halen en dan is die weg.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

Mocht ik toch voor optie 2 gaan, kan ik dan de bekabeling op de foto gebruiken om de bedrading binnen het israpunt te vervangen? 4x0,5mm

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 24, 2026

Mocht ik toch voor optie 2 gaan, kan ik dan de bekabeling op de foto gebruiken om de bedrading binnen het israpunt te vervangen? 4x0,5mm

@DaveA weet jij dat toevallig?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Binnen in het ISRA-punt zou ik niet zoveel vervangen. Alleen de bovenkant is het deel waar je aan mag zitten.

Verder kan je die kabel inderdaad gebruiken om aan je ISRA vast te schroeven. 

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • January 24, 2026

Voor je DSL signaal wil je het liefste een ronde kabel gebruiken. Als ik deze online opzoek dan zou deze rond moeten zijn, dus deze kabel kun je hier prima voor gebruiken ja.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Voor je DSL signaal wil je het liefste een ronde kabel gebruiken.

Het maakt niet veel uit. De kabel binnen is alleen een klein onderdeel van een km lange traject. Sommige kiezen zelfs voor plat kabel om door venster of ventilatierooster te kunnen gebruiken zonder boorgaten

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • January 24, 2026

Het advies om bij DSL geen platte kabels te gebruiken bestaat al lange tijd. Dat heeft te maken met storingsgevoeligheid en stabiliteit, ook binnenshuis. Vandaar dat ik een ronde kabel noem als voorkeur.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Het advies om bij DSL geen platte kabels te gebruiken bestaat al lange tijd. Dat heeft te maken met storingsgevoeligheid en stabiliteit, ook binnenshuis. 

Een storing door overgang tussen kabelen (stekkers/connectoren) is veel groter dan door een stuk kabel. Reken maar uit hoeveel het uit maak, voor een kabel van 5m met 5% meer storing in hele traject van wijkcentrale tot modem… Nemen we een gemiddeld afstand van 1500m. Adviezen kan iedereen geven, maar onderbouwing door wetenschappelijke onderzoek of veldtest wil ik zien.

JanD
Superuser
  • January 24, 2026

Jij denkt het dus beter te weten dan PTT/KPN die al ‘eeuwen’ ronde kabel gebruikt voor xDSL en telefooninstallaties binnenshuis volgens de nog steeds geldende voorschriften, met alle respect ​@TDN , sorry hoor.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Jij denkt het dus beter te weten dan PTT/KPN die al ‘eeuwen’ ronde kabel gebruikt voor xDSL en telefooninstallaties binnenshuis volgens de nog steeds geldende voorschriften

Welke voorschriften? Kan je me het document laten zien dat binnenhuis alleen UTP kabel te gebruiken voor telefoon/dsl-kabel? De adviezen baseren op "baat het niet, dan schaadt het niet” en niet onderbouwd. Voor de hele traject tussen wijkcentrale - modem zonder tussenversterker moet ieder meter berekend worden, hoeveel percent zijn het 5m/1500m?

Bovendien ken je me niet, misschien ben ik beter opgeleid dan de gemiddelde KPN monteur hier...

JanD
Superuser
  • January 24, 2026

Beste ​@TDN vraag dat maar aan ​@DaveA , de monteur, die kent de voorschriften precies en handelt daar ook naar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Beste ​@TDN vraag dat maar aan ​@DaveA , de monteur, die kent de voorschriften precies en handelt daar ook naar.

Hij spreek alleen van adviezen… En je maakt eruit voorschriften, ik dacht dat je de bedenker van deze voorschriften was…

JanD
Superuser
  • January 24, 2026

Hij spreek alleen van adviezen… En je maakt eruit voorschriften, ik dacht dat je de bedenker van deze voorschriften was…

KPN vroeger PTT, was van oorsprong een staatsbedrijf en werd alles in voorschriften en protocollen vastgelegd, zoals het bij de meeste bedrijven bij kritische toepassingen nog steeds geldt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

KPN vroeger PTT, was van oorsprong een staatsbedrijf en werd alles in voorschriften en protocollen vastgelegd, zoals het bij de meeste bedrijven bij kritische toepassingen nog steeds geldt.

Natuurlijk bestaan voorschriften, maar ik vroeg jou in welke voorschriften de eis van gebruik van ronde UTP kabel voor DSL-kabel binnen huis is vastgelegd.