Skip to main content

KPN heeft de afgelopen twee maanden een komedie met ons gespeeld. Dit bereikt nu zulke belachelijke proporties dat ik vond dat ik ons verhaal op het internet moest delen zodat andere mensen met ons kunnen lachen.

Dit is de situatie: twee maanden geleden hebben we een nieuw huis gekocht in Zuid-Holland. De vorige eigenaar had Ziggo (kabel). Toen we aankwamen, werden we begroet door dit kleine oranje glasvezelkabeltje voor de deur. We waren verheugd en dachten dat het heel makkelijk zou zijn om op de glasvezel aangesloten te worden.

Wie doet wat:

  • de klant (wij)
  • KPN: de internetprovider
  • KPN Netwerk: de beheerder van het netwerk
  • VolkerWessels (VW): de aannemer die het netwerk aanlegt
  • Glaspoort: het lokale bedrijf dat de huizen aansluit

Dit is de dialoog die we hebben per 2023-08-22.

  1. klant naar kpn: we willen glasvezel
  2. kpn: de glasvezel moet worden aangesloten, praat met kpn netwerk
  3. kpn netwerk: verwijst direct door naar VW: je bent niet aangesloten, je moet worden aangesloten. wij doen niet de eindverbinding, praat met glaspoort.
  4. glaspoort: Alle andere KPN-klanten van de straten zijn verbonden maar we hebben geen order ticket ontvangen van de netwerkprovider voor jullie. Klanten zouden toch niet met ons moeten praten, alleen de netwerkprovider. Praat met de netwerkprovider (kpn netwerk)
  5. kpn netwerk: we hebben een order ticket nodig van kpn om aan het glasvezelnetwerk te werken. Vraag kpn om een ticket voor ons te maken.
  6. kpn: Dit is een probleem met het netwerk. Wij kunnen niets doen. We weten niet hoe we tickets voor de back office moeten aanmaken. Praat met kpn netwerk (en de lus gaat verder)

We zijn al 3 keer door deze lus gegaan.

Mijn vraag aan KPN: laat de backoffice alsjeblieft het magische order ticket aanmaken zodat VolkerWessels het huis kan aansluiten.

We hebben al 3 keer geprobeerd KPN te bellen:

- 2 personen vertelden ons dat het niet mogelijk was (na overleg met hun teamleider)
- 1 persoon verontschuldigde zich en vertelde dat ze een ticket voor de backoffice hadden aangemaakt. Er gebeurde niets. Toen ik een week later terugbelde ter bevestiging, zag de nieuwe persoon niets.

Dit wordt op dit punt een lang verhaal, we zullen updaten met meer informatie als we vooruitgang boeken.

Andere conclusies:

  • als je jarenlang klant bent geweest bij KPN, dan heb je een mooie toekomst voor je en ben je gelukkig. KPN's geautomatiseerde systemen hebben tickets voor je aangemaakt om toegevoegd te worden aan het glasvezelnetwerk en je hoeft niets te doen.
  • als de monteur van KPN je vertelt dat je telefoonlijn is verwijderd en dat je geen normaal (DSL) internet kunt krijgen, vertrouw hem dan niet. Vertrouw de echte experts (VolkerBezel), die het harde werk doen om de koperlijn te vinden en aan te sluiten.
  • als je geen internet hebt, bel dan direct KPN en zeg dat je een noodpakket nodig hebt (een 4G wifi-router). Niemand bood het aan totdat we het magische trefwoord zeiden.

Ondertussen kijkt ons kleine glasvezelslakje nog steeds naar het huis onder de koude regen.

 

Hallo @fh2023 via www.kpnnetwerk.nl kun je de status van jouw aansluiting zien.

Als je klant wilt worden bij KPN kun je via www.kpn.com een postcode-check doen, daar komt dan te staan via welke drager, koper of glas, je een abo af kunt sluiten.

In beide gevallen wordt alles in het werk gezet om e.e.a. te activeren en in orde te maken.

Jij hebt als klant in principe alléén met KPN, de provider, te maken. Hoe KPN dat intern met de achterliggende afdelingen c.q. werkmaatschappijen regelt is niet jouw pakkie-an.

 


@JanD dat laatste is niet zo. Hier staat duidelijk dat je met kpn de provider EN kpnnetwerk te maken hebt. Net zoals bij electriciteit.  Je hebt de leverancier en de netwerkbeheerder. 


@JanD dat laatste is niet zo. Hier staat duidelijk dat je met kpn de provider EN kpnnetwerk te maken hebt. Net zoals bij electriciteit.  Je hebt de leverancier en de netwerkbeheerder. 

Dat snap ik ook, daarom heb ik ook de  link naar kpnnetwerk meegegeven.


Beste @JanD , dank u voor uw reactie. U beschrijft het beste scenario dat de meeste klanten van KPN aangaat. Uw advies is niet van toepassing op onze situatie:

  • de status die wordt weergegeven op www.kpnnetwerk.nl/mijn-status is onjuist (zoals door alle partijen bevestigd). Het staat gemarkeerd als graven, maar het zou 'Woning aansluiten' moeten zijn.
  • de aansluiting naar het huis moet nog worden uitgevoerd
  • KPN heeft niet aan KPN Netwerk gevraagd om de aansluiting uit te voeren.

We hebben ons in maart geregistreerd voor een glasvezelabonnement bij KPN en we hebben al vele malen bevestiging gekregen dat we een glasvezelabonnement hebben, dus er is geen twijfel.


Hallo @fh2023 vul in het privédeel van je profiel s.v.p. je NAW-gegevens, eventueel klantnummer en laatste 4 cijfers IBAN in, dan komt een moderator er binnenkort op terug.

 


@JanD Het profiel is bijgewerkt. Ik kijk uit naar de reactie.


Heeft u een verhuizing doorgeven bij KPN? Als er dan nog geen glasvezel is, dan word u toch gewoon op koper aangesloten? 


@Nick83  dank je voor jouw reactie. Het verhuizing system is niet van toepassing hier. We hadden ziggo in ons vorrige huis.

 

Met betrekking tot koper: We hebben nu een DSL-verbinding via KPN. Ik heb veel details weggelaten, maar de ervaring om het te krijgen was niet de beste:

  • een medewerker van KPN vertelde ons om ons contract op te zeggen om DSL te krijgen. Dat deden we en KPN Netwerk was erg verward. Grote fout.
  • een ander vertelde ons dat het huis voor altijd was afgesloten van koper en dat we zouden moeten wachten op glasvezel. Niet behulpzaam.
  • weer een andere monteur keek naar een oude elektrische kabel (!), zei dat het de oude telefoonkabel was en dat er veel werk nodig zou zijn om DSL terug te krijgen. Het was komisch.
  • uiteindelijk ging een zeer behulpzame heer van VolkerBessels naar de kruipruimte, slot de oude koperdraad aan en vertelde ons dat KPN monteurs niet weten waar ze het over hebben. Gezien de eerdere ervaring zijn we het met hem eens.

Hoi @fh2023 . Welkom op het forum.

Erg spijtig dat je deze ervaringen gehad hebt. Ik probeer met je gegevens de puzzel in elkaar te leggen en kom een aantal dingen tegen.

Deze bon van de monteur van 4-8

Los van wat er aan vooraf ging is dit precies wat er moet gebeuren. Blijkbaar deugt er iets niet aan de grondkabel. Wat precies, wordt mij (nog) niet duidelijk. 

 

Vervolgens is de prognose nu als volgt (25-8)

 

Dit is natuurlijk gek. Want de kabel steekt al bij jou uit de grond. Mijn vermoeden is dat de verbinding nog niet correct bij ons is aangemeld of dat er een beschadiging in die kabel zit en/of er zit nog helemaal geen infrastructuur vóór. @Ward_  heb jij tijd en zin om even met ons mee te kijken? 


@Erwin_ Stuur de gegevens maar.


@Ward_  ygm (en bedankt uiteraard)


Ook ik zit in deze lus vast. Kpn netwerk en provider wijzen naar elkaar. Ook ik heb het magische ticket nodig om kpn netwerk aan werk te krijgen. Op 14 november zou alles aangesloten moeten zijn en probeer al geruime tijd een oplossing te krijgen. Het oranje sprietje steekt hier al voor de deur naar boven, maar er lijkt in het systeem te staan dat dat niet het geval is.

Is er iemand die met mijn situatie mee kan kijken?

Bvd,

Rob

@fh2023 hoe is het bij jou afgelopen?

 

 


We hebben uiteindelijk een glasvezelverbinding gekregen. Helaas was het werk zo slecht uitgevoerd dat we excuses hebben ontvangen van een manager van het KPN-netwerk: de monteur heeft bijna een gat in de hoofdgasleiding gemaakt (slechts 5 mm afstand!).


Gelukkig is het jou nog "goed" gekomen ;)


Reageer