Skip to main content

KPN heeft deze maand bij mij in de straat de glasvezel gelegd.  Bij mij in huis is het aansluitpunt niet ‘in de buurt’ van de ‘oude’ koper-aansluiting gemaakt (dat kon niet, dan moest die om ons huis heen) maar in de meterkast.
Ik heb thuis een heel netwerk van UTP liggen en een huiscentrale voor de telefoon en je raadt het al: centraal punt daarin is de oude koperaansluiting. Er ligt geen UTP-kabel naar de meterkast (stom hé?, maar ja dat was 25 jaar geleden niet in de mode).
Nu vandaag een mailtje van KPN (natuurlijk noreply@kpn.nl) “op 26 maart sturen we een glasvezelkastje, dat sluit uzelf aan en daarop sluit u uw modem aan. Zodra u bent aangesloten op glasvezel verhogen we uw snelheid gratis naar 200 Mbit/s”
Geloof je het zelf????? Als ik mijn modem in de meterkast aansluit heb ik nul-komma-nul signaal op mijn netwerk, doet mijn interactieve tv-ontvanger het voor geen meter en heb ik wel WiFi in huis tegen een belabberde 56 Mbps waarop mijn KPN iTV-ontvanger niet werkt.
Ik moet mijn halve huis verbouwen om het werkend te krijgen en dat was ik even niet van plan, dus voor mij géén glasvezel, maar behoud van de oude koper-aansluiting.
Ik wil en blijf mijn oude abonnement gestand doen, KPN. Glasvezel is voor mij niet de toekomst.
Kortom, hoe lang blijft koper nog drager?

Maar waarom bel je 26 maart niet gewoon met KPN om uit te leggend af je het niet kan aansluiten? KPN zal aan kosteloos een monteur sturen en we kunnen vast op een of andere manier een kabel trekken. Misschien netjes wegwerken via de plafond, langs plinten of door de kruipruimte? Ik kom soms bij mensen die een half jaar slecht lopen te slapen en dan komen wij en hebben we binnen een kwartier een kabel gelegd helemaal uit het zicht en blijft alles werken. 

Dat ik ga bellen zei ik al. Ik ben ook niet bang dat ze mij al op 26 maart afkoppelen, want dan hebben ze een groot probleem. Ga ik na 10 jaar pensionering mijn oude beroep weer eens oppakken en zie ik ze voor de Kort Geding rechter, maar dat terzijde.
Het feit is dat ze een gepersonifieerde email sturen met die stelligheid; als je het al ‘op persoon’ doet, dan kun je de rest ook ‘op persoon afstemmen’ en hoef je geen algemeen geblaat de wereld in te sturen. Dat is dan namelijk zeer klantonvriendelijk, meneer ‘ik_combineer’ (à la KPN)


U geeft 7 uur geleden aan dat u op uw 70ste niet onder het huis gaat. Vaak wordt er dan een kruipruimte bedoeld. Overigens is uw reactie niet vriendelijk.

Ik wist niet dat dat moest. Het mailtje van KPN vond ik ook uiterst onvriendelijk. En de monteurs wilden ook niet onder het huis door of er om heen, hoe leg je dat dan uit. Ze gingen wel onder mijn oprit door, daar ligt ook geen kruipruimte.


Regel het gewoon en blijf niet zo hangen in het negatieve.  Voor alles is een oplossing!!!


Beste @Roland53 

Wat een boosheid en irritatie straalt u uit, en waarom vraag ik mij terdege af?
U bent nu aangesloten op het kopernetwerk van KPN, en u zal op termijn over moeten stappen op glasvezel omdat KPN zijn kopernetwerk zal gaan afsluiten in u woonwijk.

Nu maakt u van een “mug letterlijk een olifant” terwijl dat helemaal niet nodig is, dus kom tot rust en adem eens rustig in en uit, en probeer even logisch na te gaan denken.
U heeft al heel veel goede tips gekregen van mede forumleden, waarmee u wat kunt doen.
Zelfs een KPN Monteur ( @Ik_Combineer ) heeft u al een goed advies gegeven, dat u voor deze klus ook een KPN monteur kunt laten komen (gezien u leeftijd), die tussen het glasvezelmodem in de meterkast en het modem in u woonkamer een UTP kabel kan leggen, en die vervolgens ook netjes kan wegwerken.

Maar u kunt het uiteraard ook vragen aan een goede vriend of een familielid om dit even te doen.

Met een kort geding bij de rechter (mocht u zover willen gaan) zal u niet ver gaan komen ben ik bang, omdat Netwerkbeheerder KPN zijn kopernetwerk gewoon mag uitschakelen, en al helemaal als Netwerkbeheerder KPN een goed alternatief aanbied in de vorm van glasvezel.
Daarnaast kost het u alleen maar een hoop geld zo’n rechtzaak, en dat is het gewoonweg niet waard en ook doodzonde van het geld.

U hoeft helemaal niets te veranderen binnen u huisnetwerk die u de afgelopen jaren heeft aangelegd, dat kan gewoon zo blijven zoals het momenteel is.
Het enige wat er hoeft te gebeuren, is een goede UTP aanleggen tussen de meterkast en de plek waar u nu de KPN modem heeft staat, dat is alles!

En probeer vriendelijk te blijven op het forum, wij zijn er tenslotte om u zo goed mogelijk te helpen.

 

 


En de monteurs wilden ook niet onder het huis door of er om heen, hoe leg je dat dan uit. Ze gingen wel onder mijn oprit door, daar ligt ook geen kruipruimte.

Dat klopt. Dat is hun werk niet. Daar worden deze monteurs niet voor betaald. Ze worden betaald om de kabel binnen te brengen. Verder niks. Alle extra werk krijgen ze geen cent voor.

Gewoon naar KPN bellen. Dan komen er monteurs die daar wel voor betaald worden.


Toen bij mij de aankondiging kwam dat ik glasvezel zou “krijgen” zou dit in “goed overleg gaan” met de klant waar de glasvezel het huis binnenkomt. Maar de medewerkers die glasvezel aanleggen zijn meestal “lui” (niet allemaal!) en wanneer er iets gedaan moet worden dat niet gangbaar is, zeggen ze doodleuk dat kan niet…….

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van dat de kpn dreigd om het kopernetwerk uit te schakelen omdat het onderhoud te duur zou zijn. Dan kijk ik eens verder dan mijn neus lang is en hoe doen ze dat dan met het kopernetwerk in gebieden waar zich dat niet loont om glasvezel aan te leggen? Dat zullen ze in lengte van jaren moeten onderhouden of ze nu dat willen of niet.


Dan kijk ik eens verder dan mijn neus lang is en hoe doen ze dat dan met het kopernetwerk in gebieden waar zich dat niet loont om glasvezel aan te leggen? Dat zullen ze in lengte van jaren moeten onderhouden of ze nu dat willen of niet

Dat pakt de concurrentie die gebieden wel aan, maar glasvezel komt er.

 


Ik ben ook niet zo gecharmeerd van dat de kpn dreigd om het kopernetwerk uit te schakelen omdat het onderhoud te duur zou zijn. Dan kijk ik eens verder dan mijn neus lang is en hoe doen ze dat dan met het kopernetwerk in gebieden waar zich dat niet loont om glasvezel aan te leggen? Dat zullen ze in lengte van jaren moeten onderhouden of ze nu dat willen of niet.

In de gebieden waar geen glasvezel ligt hebben ze ook de onderhoudskosten van glasvezel niet.

Het punt is natuurlijk dat glasvezel en koper in hetzelfde onderhouden natuurlijk financieel niet "kan". Dan heb je dubbele onderhoudskosten. Dat valt financieel niet te verantwoorden. Dus komt er glasvezel, dan moet koper na een paar jaar echt wel uit.

En... vroeger werd er gesproken over "gebieden waar het niet loont om glasvezel aan te leggen". De laatste jaren hoor ik daar eigenlijk niet meer over. Volgens mij is het nu gewoon de bedoeling dat er overal glasvezel komt. 

En stel dat er over 10 jaar nog een paar landweggetjes zijn waar de concurrent wel glasvezel heeft aangelegd maar KPN niet, dan zou het me niets verbazen als KPN zegt: we zetten het koper toch uit, de bewoners gaan maar naar de concurrent. 


> En stel dat er over 10 jaar nog een paar landweggetjes zijn waar de concurrent wel glasvezel
> heeft aangelegd maar KPN niet, dan zou het me niets verbazen als KPN zegt: we zetten het
> koper toch uit, de bewoners gaan maar naar de concurrent.

Ik zal dit wel verkeerd begrijpen maar waarom gaan de desbetreffende mensen niet naar de rechter? Desbetreffende mensen laten zich als gewilllige lammetjes naar de slachtbank leiden of zij daar niets aan kunnen doen. Op die manier moet een rechter er zich maar eens over buigen.

Ja, ik begrijp het wel. De kpn is een zelfstandig bedrijf en daar mag de overheid zich niet mee bemoeien. Maar het kopernetwerk is destijd op staatskosten aangelegd door de ptt. Toen dat staatsbedrijf is "geprivatiseerd" hebben ze dat nieuwe bedrijf maar meteen om status aan het bedrijf te geven dit "koninklijk” pn gemaakt, maar het zijn nog steeds dezelfde poppetje met dezelfde streken als met de ptt…...

 


Volgens mij heeft KPN nu al niet zoveel verplichtingen meer wat betreft het kopernetwerk. En over 10 jaar is dat echt wel helemaal klaar. Het mag dan wel op kosten van de staat aangelegd zijn. Destijds. Maar dat wil nog niet zeggen dat KPN het eeuwigdurend moet onderhouden ofzo.


En op welke grond zouden die mensen dan recht hebben op glasvezel? Is er een wet waarin staat dat iedere woning glasvezel moet hebben? Ik denk niet dat die er is. Ik verwacht dat er voor die gebieden een 5g oplossing gecreëerd zal gaan worden. 


Ik verwacht dat er voor die gebieden een 5g oplossing gecreëerd zal gaan worden. 

Voor echt hoge snelheden via 5G heb je aan elke lantaarnpaal een pizzadoos nodig. En daarbij werkt het net als bij WiFi versterkers: die kunnen ook niet eindeloos het signaal draadloos aan elkaar doorgeven. Want dan kakt de snelheid en stabiliteit ook snel in. Dus ze zullen toch hier een daar bekabeld aangesloten moeten worden. Heb je toch die glasvezel nodig...


Er staan nauwelijks lantarenpalen in de Biesbosch dus dat gaat en dan niet worden 😂


> Maar dat wil nog niet zeggen dat KPN het eeuwigdurend moet onderhouden ofzo.

Ik heb toch “ergens” op internet gelezen dat onder die voorwaarde het in de schoot van de kpn is geworpen. Dàt de kpn er nu mee wegkomt dat ze het kopernetwerk niet “eeuwig” gaan onderhouden zou je eens door een rechter moeten laten toetsen.

> Heb je toch die glasvezel nodig...

Nou dan leg die dan maar snel aan in de Biesbosch en onrendabele gebieden als Lutjebroek e.d. Ik ken nog genoeg gebieden waar nooit en dan ook nooit glasvezel komt. Domweg dit niet rendabel is……. Het is een loofwaardig streven om overal in Nederland glasvezel aan te leggen maar dat is een utopie of luchtfietserij…...


Reageer