Skip to main content

Aangezien de EU-strategie voor paraatheid aanbeveelt dat EU-burgers 72 uur lang noodvoorraden aanhouden; hoe lang kunnen we verwachten dat KPN POP's (Point of Presence) operationeel blijven in geval van een stroomstoring?

Andere EU-landen hanteren minimumcriteria voor het aantal uren dat huishoudens operationeel moeten blijven voordat kritieke infrastructuur zoals ziekenhuizen en dergelijke prioriteit krijgt.

Een internetverbinding is geen noodvoorraad.

Het blijft een paar uur werken. Je moet uiteraard wel zelf zorgen voor stroom in je huis.

Het spijt me als ik niet duidelijk was. Ik ben op zoek naar een officieel antwoord van KPN of het mogelijk is. Ik wil graag beter begrijpen hoe lang glasvezel in woonwijken blijft werken, zodat ik mijn thuisbatterijsysteem niet te veel hoef te belasten met glasvezel. Ik kan me voorstellen dat dit per gebied verschilt.

Een backup batterij kan alleen minuten overbruggen om de hardware een geregeld shutdown mogelijk te maken en hardware schaden te voorkomen. Aan de stroomverbruik kan je wel inschatten dat een langdurige operationele houden van de POP niet zinvol en niet te betalen is. Bij mobiel masten worden meestal batterijen voor 30min gehandhaafd, voor lange stroomuitval moeten diesel generatoren gebruikt worden, en dat niet overal mogelijk.

Misschien denk ik nu wel heel zwart wit, en ik vind het ook heel lastig om te beseffen, maar bij een storing/ramp verwacht ik echt 0,0 van het mobiele netwerk en glasvezelnetwerk.

Dan wordt het vooral de radio

Al bedenk ik mij nu wel dat de NPO als rampenzender dient. Die rampenzender is zonder glasvezel niet te zien. Dus wellicht dat ze daarin toch wat back-up plannen voor hebben.

Verder wel goeie vraag, ben benieuwd wat KPN daarover te zeggen heeft.

Kijk nu maar naar Spanje en Portugal, door een internethack zo goed als nergens stroom in beide landen.

Daar helpt geen enkele batterij tegen, al zet je de schuur vol batterijen.

Die hebben steeds minder mensen in huis...

Die hebben steeds minder mensen in huis...

Klopt, wij maken ons er ook schuldig aan. Nu met die stroomstoring in Spanje/Portugal bewijst maar weer dat zo’n noodpakket niet overbodige luxe is.

Even een copy paste uit dit recente topic: 

Als KPN-monteur hebben we toegang tot de wijkcentrales (POP, Point of Presence), bij AON-glasvezelverbindingen – welke tegenwoordig steeds vaker worden omgezet naar XGS-PON. In deze POP’s is altijd een noodstroomvoorziening aanwezig. Onder de vloer staan 48V accu’s klaar, die bij stroomuitval automatisch alle apparatuur tot zo’n vijf uur draaiende houden. (bron) Afhankelijk van de grootte van de centrale kan dit wellicht iets verschillen. Ik zou me dus geen zorgen maken 😉 

Volgens mij hebben die glasvezelpunten helemaal geen noodstroomvoorziening.

Bij mijn moeder was 1½ jaar geleden in een distributiepunt van het elektriciteitsnet een brand(je). Daardoor viel ook de glaskast daar in de buurt uit. En die hele wijk had geen stroom.

Twee wijken verder, waar nog wel stroom was, viel per direct bij mijn moeder, waar ik toen logeerde, KPN internet en tv uit. Geen noodstroomvoorziening dus. 

Je eigen noodbatterij hoeft dat dus niet van stroom te voorzien.

WEL heeft het mobiele netwerk een noodvoorziening tot 3 uur middels accu's. Maar dan moet natuurlijk niet iedereen '’lekker'’ gaan internetten, en zeker niet streamen, want daar is dat in dat geval niet voor bedoeld. Maar wel voor bereiken nooddiensten bij medische problemen tijdens een stroomstoring.

Kijk nu maar naar Spanje en Portugal, door een internethack zo goed als nergens stroom in beide landen.

Daar helpt geen enkele batterij tegen, al zet je de schuur vol batterijen.

Je hoeft het niet erger te praten dan het al is, want er is geen sprake van een hack. Ook zal er al op veel plekken al lang weer stroom zijn. Maar niet overal nog.

Volgens mij hebben die glasvezelpunten helemaal geen noodstroomvoorziening.

Bij mijn moeder was 1½ jaar geleden in een distributiepunt van het elektriciteitsnet een brand(je). Daardoor viel ook de glaskast daar in de buurt uit. En die hele wijk had geen stroom.

Twee wijken verder, waar nog wel stroom was, viel per direct bij mijn moeder, waar ik toen logeerde, KPN internet en tv uit. Geen noodstroomvoorziening dus. 

Je eigen noodbatterij hoeft dat dus niet van stroom te voorzien.

WEL heeft het mobiele netwerk een noodvoorziening tot 3 uur middels accu's. Maar dan moet natuurlijk niet iedereen '’lekker'’ gaan internetten, en zeker niet streamen, want daar is dat in dat geval niet voor bedoeld. Maar wel voor bereiken nooddiensten bij medische problemen tijdens een stroomstoring.

Zeker wel, in het topic wat ​@DaveA deelt heb ik ook gereageerd met een foto van een POP waarin je kan zien dat er flink wat UPS staan. Genoeg voor heel wat uurtjes online. Volgens mij is het 48u maar ik kan me vergissen. Zelfs actieve koper kasten hebben accu's. Na aanleiding van dat topic heb ik daar vorige week ook nog een foto van gemaakt. Ons volledige netwerk is dubbel aangesloten en voorzien van UPS/Accu's om te zorgen dat we zo min mogelijk last hebben van storingen en mensen gebruik kunnen blijven maken van diensten.

Zie een actieve koper kast, zitten ook accu's in:

Ja, je hebt het grootste gedeelte groen gekalkt. Wa hebben we nu aan zo'n foto? 🙈

Je ziet 4 accu pakketten onderaan de kast zitten. Op de DSLAM's staat info en ik weet niet of dit concurrentie gevoelig is. Dus op deze wijze kan je niet achterhalen welke apparatuur verder in onze kast zit.

Ow aha, ik zie ze nu staan. Loopt zo'n kast niet vol met water als het hard regent ofzo? Ze staan wel heel erg diep...

Nee, de kast zelf gaat volgens mij nog iets van een halve meter onder de grond door en is daaronder water dicht. Dus het water zou dan erg hoog moeten staan voor het in dit geval kwaad kan.

Bij het plaatsen van zo'n kast word daar rekening mee gehouden, als er wel een risico op overstroming of iets dergelijks is dan worden accu's en actieve apparatuur aan de bovenkant van de kast geplaatst. 

Ik kan alleen maar de ervaring van ​@PeterG delen. Als bij ons een transformator defect was, was glasvezel internet binnen paar minuten uitgevallen, van backup of UPS voor uren geen reden. Maar mobiel Odido/KPN/Vodafone was gewoon beschikbaar.

En dat was alleen een brand bij een transformator. Als zoiets vergelijkbaar met de black-out in Spanje/Portugal bij ons zou gebeuren, is niet te voorspelen. Bij hun was ook mobiele netwerken meteen uitgevallen. Het is bij een black-out meer scenario's voorstelbaar. Als meerdere stroomafnemer tegelijk uitvallen, stijgt de netspanning boven de toelaatbare waarden, en appraten en bedrijven koppelen van net om hun apparaten te beschermen met als gevold dat de netspanning nog meer toeneemt en nog meer stroomafnemer van net afkopelen tot de energiecentrales ook zelfs uitschakelen. Dat is weer een andere scenario, als meerdere energiecentrales zouden uitvallen, moeten de afnemer over andere kabels/wegen omgeleid worden, dat kan weer tot overbelasting van deze kabels en uitval. Een ramp- scenario is absoluut niet voorspelbaar, gisteren was zelfs deze uitval tot Duitsland te zien

Reageer