Skip to main content
Antwoord

Is er bij een lokale stroomstoring ook geen glasvezel signaal?

• April 16, 2025
  • 10 reacties
  • 190 keer bekeken

Klopt heb dat bij een lokale stroomstoring er Geen internetverbinding is, ondanks dat al de lokale apparatuur stroom ontvangt van onze thuisaccu.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@MaVer ,

Als de hele wijk geen stroom meer heeft, dan zal de verdeelkast van KPN bij jou in de buurt ook geen stroom meer hebben. En dan werkt internet ook niet meer.  

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 16, 2025

Als je koelkast het blijft doen, blijft internet ook, toch, hebben beide stroom nodig. ​@MaVer 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 16, 2025

Hallo ​@MaVer ,

Als de hele wijk geen stroom meer heeft, dan zal de verdeelkast van KPN bij jou in de buurt ook geen stroom meer hebben. En dan werkt internet ook niet meer.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 16, 2025

Toch jammer, want als in de toekomst de zon stevig schijnt zal de aansturing van een geschikte thuis accu's niet benaderbaar zijn voor energie leveranciers.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 16, 2025

Dag ​@Noordzee , stond die P in PON niet voor Passief? Die verdeelkast voor Glasvezel heeft toch geen voeding meer (althans niet degene welke hier aan het eind van de straat staat), of ik zie ik dit nu verkeerd?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 16, 2025

Het beginpunt van jouw glasaansluiting is de centrale ergens in de wijk, die zal toch op stroom moeten werken om e.e.a. aan te sturen en lad die stroomloos raakt is het over en uit.

Je hebt gelijk dat er in de wijkkasten geen stroom staat op de apparatuur.

Er gaat een grote dikke kabel van de centrale naar diverse ondergrondse knooppunten in de wijk en van daaruit weer een dikke kabel naar de wijkkast, die stroomloos is.

Hetzelfde geldt voor de GSM-masten, die hebben behalve vaste stroom ook noodaccu's om de mast voor een beperkte tijd van stroom te voorzien als de vaste stroom uitvalt en als dan ook de accu's leeg raken is het daar ook over en uit.

Gelukkig komen bovenstaande scenario's zelden of nooit voor ​@Dicksooo 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 16, 2025

Dag ​@JanD , ik begreep dat de afstanden welke passief over glasvezel overbrugt worden wel tientallen kilometers kunnen bedragen, dan hoeft zo’n beginpunt niet per definitie in “de wijk” te staan natuurlijk, maar ik geef toe dat ik niet weet hoe dat hier lokaal geregeld is.

Maakt hier ter plekke ook niet uit, geen stroom is bij mij geen werkend apparatuur.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • April 16, 2025

Als KPN-monteur hebben we toegang tot de wijkcentrales (POP, Point of Presence), bij AON-glasvezelverbindingen – welke tegenwoordig steeds vaker worden omgezet naar XGS-PON. In deze POP’s is altijd een noodstroomvoorziening aanwezig. Onder de vloer staan 48V accu’s klaar, die bij stroomuitval automatisch alle apparatuur tot zo’n vijf uur draaiende houden. (bron) Afhankelijk van de grootte van de centrale kan dit wellicht iets verschillen. Ik zou me dus geen zorgen maken 😉 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 16, 2025

Dave is me voor, alleen net zoals onze mobiele opstelpunten zijn onze pop's voorzien van UPS. En in hele grote centrales hebben we ook gewoon nog aggregaten staan. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 16, 2025

Bijna een half uur lopen zoeken voor je maar heb 'm gevonden. Een UPS in een pop is best pittig en ziet er meestal zo uit:

Voor de oplettende; rechtsboven hangt nog een kaartje van de voormalige eigenaar van deze pop. Het o zo mooie Reggefiber.

• April 16, 2025

Toch jammer, want als in de toekomst de zon stevig schijnt zal de aansturing van een geschikte thuis accu's niet benaderbaar zijn voor energie leveranciers.

Nou en, wat maakt uit? Die accu's doen het toch ook wel zonder internet verbinding? 

Edit:

Ik lees wel dat de thuisaccu gekoppeld word aan specifieke groepen waar alleen je koelkast en vriezer op zitten. Je hele huis aan de thuisaccu schijnt moeilijk te zij .