Skip to main content

Ik ga in april verhuizen naar een huis waar momenteel Ziggo geïnstalleerd is. Dwz door het huis heen vanuit meterkast allemaal bekabeling met in enkele kamers Coax aansluitingen voor TV.

Ik ben al heel lang KPN klant en wil dat op het nieuwe adres ook blijven. KPN glasvezel is voorbereid maar komt in de huiskamer (ver van de meterkast) binnen. Hoe kan ik de overgang naar KPN door het hele huis realiseren ?

Als je het liefst vanuit de meterkast je huisnetwerk wil aanleggen, zou je vanaf het glasvezelpunt een LAN-kabel naar de meterkast kunnen trekken. Daar zet je dan je router neer en trek je je kabels door de rest van het huis (als dat mogelijk ik).

Je zou kunnen kijken of je de coax kan vervangen door netwerkbekabeling, dan hoef je ook geen extra leidingen aan te leggen, helemaal handig als ze in de meterkast uitkomen en je router staat daar dan ook.

Het enige wat je dan in je huiskamer houdt, is het glaskastje en de NT. Achter een kast of een bank zijn die ook nog mooi uit het zicht.


Dat zou de beste oplossing zijn. Probleem is echter dat er geen kruipruimte is en een losse kabel dwars door de woonkamer en gang vind ik estetisch ook de oplossing niet. Zou ik de Coax uitgang in de woonkamer kunnen gebruiken om vanuit daar in omgekeerde richting een KPN kabel naar de meterkast te (laten) leggen ?

En vanuit de meterkast de andere Coax punten opnieuw te bekabelen met KPN bekabeling en aansluitpunten ?

Of zijn er ook draadloze opties ?


Als je draadloos wil, is er KPN superwifi. Maar zelf ben ik niet zo’n voorstander van draadloos, omdat er altijd signaalverlies is en een niet-controleerbare invloed van buitenaf.

De coax vervangen door netwerkkabels moet best te doen zijn, zeker als je vaker een kabel hebt vervangen.

Je kan met een trekveer werken, maar dan moet je twee x door de leiding (1x coax eruit, 1x netwerkkabel erin). Of je gebruikt de coax als trekveer. In dat geval moet je oppassen dat je de kabel niet stuk trekt, anders ben je verder van huis. Dat zal je zelf moeten inschatten qua flexibiliteit en hoe makkelijk het gaat.

Verzeker je er wel van dat de coax-aansluiting in de kamer naar de meterkast gaat en niet naar de kabelmaatschappij. Hier in de woning heb ik ook diverse coax-kabels: een van de oude CAI (netjes in de meterkast) en een van UPC, later Ziggo (helaas erg in het zicht in de woonkamer).


Dank voor je nuttige reacties Arjan. Is het ook mogelijk om van KPN een reactie te krijgen op mijn vraag ?


Dank voor je nuttige reacties Arjan. Is het ook mogelijk om van KPN een reactie te krijgen op mijn vraag ?

Vast wel, ik weet alleen niet of KPN iets gaat vertellen over je situatie binnenshuis. Wellicht als je een gerichte vraag stelt om bijv. het glasvezelpunt te laten verplaatsen oid.


Een reactie krijg je binnen enkele dagen van een moderator @Ed van Wijk 


KPN glasvezel is voorbereid maar komt in de huiskamer (ver van de meterkast) binnen.

Huiskamer is dus sowieso het startpunt.

Of zijn er ook draadloze opties ?

Helemaal bekabeld hoeft tegenwoordig niet meer. Het meeste, eigenlijk alles, kan via wifi. Neem je er een nieuw abonnement dan krijg je modem Box12 die je op het glasvezelpunt ( = NT) aansluit. Zelfs de nieuwe tv ontvanger kan dan via wifi verbonden. Binnen één ruimte heb je daarvoor zeker goed bereik 🙂. Ik neem tenminste aan dat de televisie in de woonkamer staat. 

Er moet toch een héél nieuw netwerk komen. Alle coax zou toch al vervangen moeten worden voor utp kabels. 

Het glasvezelpunt KAN NIET zomaar naar de meterkast. Dat zou ook verplaatsing van de glasvezel betekenen, daar zijn in dit geval kosten aan verbonden. Al gauw zo’n € 200,--. Dan kan je beter alles vanuit de woonkamer maken. Tussen glasvezelpunt NT en het modem MOET een kabel. Dat kan niet draadloos via Superwifi of DVS.

Ook nog: Plaats 1 Superwifi2 punt bij voorkeur redelijk recht boven het modem dan kan dat daarmee draadloos verboden. Superwifi2 geeft én een extra draadloos signaal boven én heeft ook nog 2 utp poorten. Bv voor een antieke pc.

Aansluiting kort schematisch:

Woonkamer: NT → modem → verbindingen grotendeels of geheel via wifi


HI @Ed van Wijk, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat de medegebruikers hier je op weg hebben geholpen. Alle genoemde opties zijn mogelijk. Persoonlijk ben ik ook een voorstander van bekabeld als je vanuit de meterkast kabels kan trekken naar andere kamers en verdiepingen, WiFI is natuurlijk mogelijk maar niet gegarandeerd omdat dat afhankelijk is van veel factoren in de omgeving. 

Als laatste optie wil ik de mogelijkheid benoemen om je aansluitpunt te verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast. Hier zijn wel kosten aan verbonden, klik op de link om alles erover te lezen. Uiteraard aan jou om te bepalen of die het waard is. 


Dank voor alle reacties. KPN kabel verleggen vanuit de woonkamer naar de meterkast lijkt erg lastig; er is geen kruipruimte en dwars door de woonkamer en keuken is ook geen optie. Rare plaats om binnen te komen met glasvezel door KPN overigens, in de hoek van de huiskamer. Is dus alleen handig in een volledig draadloze oplossing. Maar daar zet KPN dus zelf vraagtekens bij.

Er is nog één andere optie: overgaan op Ziggo. Met tegenzin, maar waarschijnlijk wel de makkelijkste weg. 😔


Woonkamer is mijns inziens zeer logisch. Wie heeft niet de tv in de woonkamer? En anders moet je utp kabel trekken van uit de meterkast naar de woonkamer. Vaak redt de wifi dát dan weer net niet voldoende…

Dat hele netwerk met coax vanuit de meterkast is toch totaal ongeschikt voor kpn. Daar kan het niet over. 

En al die coax aansluitingen heb je met kpn ook niets aan. En met Ziggo eigenlijk ook niet...

Als je nu Ziggo neemt met tv dan werkt die tv ook via…. wifi of utp!! Net als bij kpn. Ziggo levert geen ontvanger meer met coax nota bene.

De Next Mini is de énige ontvanger die Ziggo nog levert. Net als bij kpn via wifi danwel utp (ethernet) verbinding. Geen coax meer.

Kortom, zelfde 'probleem’ als je Ziggo neemt.

 


Duidelijk. Bedankt voor de toelichting, Peter.