Skip to main content

Hallo allemaal, 

Hoe sluit ik mijn experiabox aan op een lasdop?

Moet ik daar voor de linker kabel door knippen en daar een doorlusdoos op monteren? 

De doorlusdoos zat helaas niet bij het installatiepakket. 

Bedankt alvast voor de hulp. 

Groetjes 


 

Dat afmonteren doet KPN (of een onderaannemer). Ik neem aan dat het hier om glasvezel gaat. Dan is het opgeleverde resultaat een klein kastje waar de glasvezel in gaat. In dat kastje zit ook een ethernet-aansluiting die je met een netwerkkabel (meestal meegeleverde rode kabel) op de WAN-poort van je EB kan aansluiten.


Bedankt voor je reactie, maar het gaat hier niet om glasvezel maar een dls lijn. 
 


Aha, nu zie ik het. Dit is een oud ISRA-punt. Daar komt de telefoonlijn in binnen. Zo te zien is die ook al weer doorgetrokken ergens anders heen, getuige de dunnere kabel.

Weet je waar die dunnere kabel uitkomt? Dan kan je daar je modem op aansluiten. Anders zul je de boel bij het ISRA-punt uit elkaar moeten halen.

Vervolgens heb je een RJ11 stekkertje nodig om aan te sluiten op die kabels. Vroeger (bijna 20 jr geleden) had ik een krimpset erbij gekregen van MXStream om ADSL mee aan te sluiten. Ik ben alleen bang dat je met de huidige spullen niet echt vooruit komt om de aansluiting meteen werkend te krijgen.

Misschien kan KPN nog iets voor je betekenen. Geen idee eigenlijk of ze nog monteurs sturen voor DSL-lijnen...


Volgens mij komt die hier uit


Kan je hier een RJ11 stekker op monteren dan?

Ik zit helaas niet bij KPN maar bij Youfone 


Het is heel simpel, daar moet een installatiemonteur van KPN bij komen, daar mag je officieel zelf niet aan ‘prutsen’ om te voorkomen dat je het 'verprutst’ en dat medebewoners die op dezelfde wijkkast aangesloten zijn  storing ondervinden door jouw toedoen.

@De Kolk en @XS4All-Arjan 

 


Die draad op de 2de foto mag je rustig zelf aan prutsen hoor. Daar kan weinig aan verkeerd gaan. Maar of het lukt weet ik niet. Er zijn er 2 bij die langer zijn. En kaal zijn op het einde zo te zien? Wit en oranje? Gewoon even proberen. Anders gewoon een monteur laten komen. 


Geen idee welke regels Youfone hierover hanteert maar bij KPN zal zo'n lasdop altijd vervangen worden. In enkele gevallen liet ik 'm wel eens zitten als ie niet op de plek zit waar ik het ISRA wil hebben en dan ging ik vanaf daar verlengen maar dan moet de lasdop wel in goede staat zijn. Dat laatste lijkt hier wel aan de orde. Je kan altijd Youfone eens bellen met de vraag hoe dat bij hen werkt.

Ik zou echter niet gaan werken met de kabel die bij die aansluitdoos uit komt tenzij je 100% zeker bent dat er nergens andere aftakkingen aan de kabel zitten. Bridge taps kunnen voor nare issues zorgen op een DSL-verbinding. Dan kan je beter dichter op de lasdop een aansluitdoos plaatsen om eventuele storing te voorkomen.

 

dat medebewoners die op dezelfde wijkkast aangesloten zijn  storing ondervinden door jouw toedoen.

Dat zou ik bij xDSL erg knap vinden. Enige wat kan is far-end crosstalk of een andere stoorbron maar dat ontstaat niet door met een ISRA te klooien. Iets als bijvoorbeeld een bridge-tap zal ook geen effect hebben op andere lijnen tenzij je er honderden meters op aansluit en het als antenne gaat werken en daarmee een stoorbron kan worden. Een enkele lijn kan volledig in sluiting liggen of iets anders terwijl de andere 99 aderparen in diezelfde grondkabel nergens last van hebben.


Het is heel simpel, daar moet een installatiemonteur van KPN bij komen, daar mag je officieel zelf niet aan ‘prutsen’ om te voorkomen dat je het 'verprutst’ en dat medebewoners die op dezelfde wijkkast aangesloten zijn  storing ondervinden door jouw toedoen.

@De Kolk en @XS4All-Arjan 

 

Daar hoeft geen monteur bij te komen. Ik heb in het verleden bij MXStream (ook van KPN) een aansluitset gekregen om zelf een RJ11 te monteren. Ik heb de krimptang nog steeds bij de netwerkspullen liggen.

Met een beetje documentatie is dat zelf uit te zoeken en aan te sluiten. De kleurenschema’s kloppen nog steeds.


Daar hoeft geen monteur bij te komen. Ik heb in het verleden bij MXStream (ook van KPN) een aansluitset gekregen om zelf een RJ11 te monteren. Ik heb de krimptang nog steeds bij de netwerkspullen liggen.

Met een beetje documentatie is dat zelf uit te zoeken en aan te sluiten. De kleurenschema’s kloppen nog steeds.

Er hoeft inderdaad geen monteur bij te komen maar op zo'n Norm88 1x4 binnenkabel moet je geen RJ11 willen zetten. De isolatie is daar veel te dik voor. Beter om dan een aansluitdoosje te plaatsen met RJ11 poort, maakt het leven veel gemakkelijker en zo'n extra laspunt maakt echt geen verschil in de verbinding.


 

Er hoeft inderdaad geen monteur bij te komen maar op zo'n Norm88 1x4 binnenkabel moet je geen RJ11 willen zetten. De isolatie is daar veel te dik voor. Beter om dan een aansluitdoosje te plaatsen met RJ11 poort, maakt het leven veel gemakkelijker en zo'n extra laspunt maakt echt geen verschil in de verbinding.

Dat zou het mooiste zijn. Dat zat volgens mij ook nog in het installatiepakket destijds. Doos ligt nog ergens helemaal achterin op zolder


Dat zou het mooiste zijn. Dat zat volgens mij ook nog in het installatiepakket destijds. Doos ligt nog ergens helemaal achterin op zolder

Volgens mij is dat ergens een jaar geleden eruit gehaald vanwege milieu en onnodige plastics. Vaak belandden die doosjes toch ergens in een lade om nooit te gebruiken. In veel gevallen waren ze ook niet nodig of er kwam toch al een monteur om te installeren. Als iemand dan wel het pakketje wilde kon deze kosteloos geleverd worden. Naar mijn mening een prima compromis om zo minder plastics de wereld in te slingeren 🙂


Kan je hier een RJ11 stekker op monteren dan?

Ik zit helaas niet bij KPN maar bij Youfone 

Dan even bij YouFone de vraag stellen, toch?

 


 

dat medebewoners die op dezelfde wijkkast aangesloten zijn  storing ondervinden door jouw toedoen.

Dat zou ik bij xDSL erg knap vinden. Enige wat kan is far-end crosstalk of een andere stoorbron maar dat ontstaat niet door met een ISRA te klooien. Iets als bijvoorbeeld een bridge-tap zal ook geen effect hebben op andere lijnen tenzij je er honderden meters op aansluit en het als antenne gaat werken en daarmee een stoorbron kan worden. Een enkele lijn kan volledig in sluiting liggen of iets anders terwijl de andere 99 aderparen in diezelfde grondkabel nergens last van hebben.

Hallo @NHendriks dan is dat beter geregeld dan bij de kabelboer.

Toen ik nog bij de kabelboer klant was, hadden een paar buren slecht beeld en slechte wifi. Bij controle bleek dat een stekker niet goed aan een coaxkabel bij mij thuis was bevestigd, gedaan door een officiële kabelboer nota bene. De betreffende monteur die de storing op moest sporen heeft bij mij de stekker goed aan de coax gemaakt en de buren hadden geen storing meer.

De monteur heeft gelukkig gezegd dat het in de straatkast zat. In de straatkast ontdekte hij dan ook dat de storing bij mij vandaan kwam, maar dat hebben de buren gelukkig nooit geweten.😎


dan is dat beter geregeld dan bij de kabelboer.

Heeft ook te maken omdat het een heel ander soort techniek is. DOCSIS werkt op basis van radiofrequenties die over een kabel gaan net als xDSL maar op hele andere frequenties die ook voor ander draadloos radioverkeer gebruikt wordt, zo zit de downstream tussen de 120Mhz en 862Mhz bij EuroDOCSIS maar mobiele data zit bijvoorbeeld ook in die range. De kans is altijd aanwezig dat er door een slechte connector een soort antenne ontstaat die terugkaatst op de splitter. Zoiets dergelijks kan met xDSL ook gebeuren maar dan zal een andere klant er geen last van ondervinden, xDSL zit ook op veel lagere frequenties (bij KPN maximaal 35Mhz met VPlus maar meestal 17Mhz voor 17a profielen).

Ben verder niet heel erg bekend met DOCSIS dus de precieze werking kan ik je niet uitleggen maar het feit dat het passief gesplitst wordt betekent wel dat radio-interferentie problemen kunnen veroorzaken bij andere aansluitingen. Hoeft niet, kan wel. En om gelijk even verder te gaan, met PON is een dergelijk iets niet mogelijk omdat glasvezel ongevoelig is voor RF-interferentie, de enige interferentie die op PON kan ontstaan is als een SFP verblind wordt door op precies dezelfde lichtfrequentie een lichtbron aan te sluiten die niet geschikt is voor PON. Bijvoorbeeld een AON NT op een GPON OLT.

 

Wel prettig om te horen dat de monteur het zo heeft gebracht dat er geen kwaad bloed gecreëerd wordt in een wijk en de fout bij de provider zelf heeft gelegd.


daarom heeft ziggo nu docsis 3.1 die runt op 879-973/998 MHz minder last van 4g/5g instraling 


Bedankt voor alle reacties! Het is inmiddels gelukt