Skip to main content
Beantwoord

Hoe stap ik over op glasvezel zonder mijn abonnement te wijzigen?

• 17 februari 2025
  • 24 reacties
  • 306 keer bekeken

• Deelnemer
  • 6 reacties

Hallo,

De Gemeente Edam-Volendam heeft een glasvezelnetwerk aangelegd en is daarmee bijna klaar.

De KPN postcode check geeft aan dat op mijn adres nu glasvezel beschikbaar is.

Hoe kan ik zonder de abonnementen te wijzigen overstappen op glasvezel?

Alvast bedankt,

GdeB

Beste antwoord door GdeB

Ben netjes teruggebeld door KPN met de melding dat KPN eind maart in de POP de werkzaamheden afrond.

Moet dus nog een maandje ofzo wachten.

Dank jullie wel .

ps. hier nog een link over het netwerk van ODF in de gemeente Edam-Volendam.

Update GlasVezel Edam-Volendam januari 2024 - GlasVezel Edam-Volendam

Bekijk origineel

24 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8372 reacties
  • 17 februari 2025

Beste ​@GdeB als je al klant bent bij KPN via xDSL (koper) kun je KPN bellen via 0800 0402 en vragen om migratie van koper naar glas, dan wordt e.e.a. in werking gezet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36647 reacties
  • 17 februari 2025

Hallo ​@GdeB ,

Weet je zeker dat de glasvezelkabel bij jou naar binnen is gebracht? Dan kun je de klantenservice vragen om een monteur te sturen. 

Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen ze jou per direct of op een moment dat het jou uitkomt. Facebook en X zijn alternatieven.  

Lees ook dit artikel even: 

• 784 reacties
  • 17 februari 2025

Heeft KPN u nog niet zelf benaderd?

• 13280 reacties
  • 17 februari 2025
Rowi. schreef:

Heeft KPN u nog niet zelf benaderd?

Precies, je kunt bellen, maar zodra de firma die de aanleg heeft uitgevoerd de glasvezel aan kpn gereed gemeld heeft zal kpn meestal na enige tijd vanzelf de NTU opsturen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 18 februari 2025

Allen bedankt voor de adviezen.

Ik heb 0800-0402 gebeld en die gaan ermee aan de slag.

Het probleem voor KPN is waarschijnlijk dat dit een afwijkend netwerk betreft die niet door KPN zelf of Glaspoort is aangelegd.

Het gekke is dat ziggo al wel klanten op het netwerk activeert.

Update werkzaamheden november 2024 - GlasVezel Edam-Volendam

Zo gaat KPN klanten kwijtraken.

• 784 reacties
  • 18 februari 2025

Klopt de beheerder en aanleg bedrijf in opdracht van de gemeente is Glasdraad

Mogelijk wil KPN daar toch zelf een netwerk uitrollen net zoals Odido/ODF dat willen deze laatste partij hadden blijkbaar zelfs al de nodige vergunningen.

In een ander topic is een uitspraak van een rechtszaak gepost.

​@GdeB waar je naar verwijst is een proef, met andere bestaande klanten gaat dit ook niet vanzelf, zoals te lezen valt op de Ziggo community.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 19 februari 2025

Ben netjes teruggebeld door KPN met de melding dat KPN eind maart in de POP de werkzaamheden afrond.

Dank jullie wel .

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36647 reacties
  • 19 februari 2025
GdeB schreef:

Dank jullie wel .

Fijn dat je zo snel bent teruggebeld door de klantenservice en dat een monteur de werkzaamheden gaat afronden.   

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 23 februari 2025

Het gekke is nu alleen dat een kennis die bij mij in de buurt woont reeds een mail van KPN heeft gekregen dat glasvezel van KPN beschikbaar is🤒

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 maart 2025
GdeB schreef:

Dank jullie wel .

Nou dan heb ik een nieuwtje. Ik ben vandaag naar de POP locatie toegelopen en had het geluk dat deze open was zodat ik met de werklui die bezig waren een praatje heb kunnen maken. En wat blijkt dat slechts enkel de stroken die de aansluitingen naar de huizen gereed is maar dat de gehele linkerkant van de POP leeg was en alle benodigde hardware nog ontbreekt. Dus ik verwacht zeker dat dit zomaar eens langer kan gaan duren helaas

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 20 maart 2025
wiseguy007 schreef:
GdeB schreef:

Dank jullie wel .

Nou dan heb ik een nieuwtje. Ik ben vandaag naar de POP locatie toegelopen en had het geluk dat deze open was zodat ik met de werklui die bezig waren een praatje heb kunnen maken. En wat blijkt dat slechts enkel de stroken die de aansluitingen naar de huizen gereed is maar dat de gehele linkerkant van de POP leeg was en alle benodigde hardware nog ontbreekt. Dus ik verwacht zeker dat dit zomaar eens langer kan gaan duren helaas

Want? In principe kan dat in een dag gefixt zijn. Helaas gebeurt het af en toe dat er een kast wordt aangereden of iets dergelijks en dan lukt het eigenlijk altijd om binnen 24u een nieuwe te plaatsen. Als de planning eind maart is hebben ze nog een kleine twee weken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 21 maart 2025

In de buurt zijn er nu een aantal gepland op 27 maart.,

Ik moet maar even afwachten hoe dat afloopt.

@wiseguy007: voor welke provider waren die werklui aan het werk?

Overigens hebben meerdere buren al een actieve glasvezelverbinding. {Ziggo}.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8372 reacties
  • 21 maart 2025

Beste ​@GdeB Ziggo levert naar consumenten toe via coax.

Alleen hun hoofdnetwerk bestaat uit glasvezel.

Of is het een nieuwbouwwijk waar Ziggo experimenteert met glas tot aan huis???

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 21 maart 2025

Hallo  JanD,

Het Glasvezelnetwerk in de Gemeente Edam-Volendam wordt in opdracht van de Gemeente aangelegd.

Over dit netwerk gaan meerdere providers waaronder KPN en ook Ziggo.

Serviceproviders - GlasVezel Edam-Volendam

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 21 maart 2025
JanD schreef:

Alleen hun hoofdnetwerk bestaat uit glasvezel.

Of is het een nieuwbouwwijk waar Ziggo experimenteert met glas tot aan huis???

Bij zulke adressen gebruikt Ziggo dit RF over Glass apparaat, binnenhuis wordt weer  coax gebruikt,  inclusief modem.

• 3348 reacties
  • 21 maart 2025

Er zijn wel geruchten dat Ziggo over glasvezel wil gaan leveren. Misschien word dit in Edam-Volendam een soort pilot ofzo. Wie zal het zeggen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 21 maart 2025
Marlon92 schreef:

Er zijn wel geruchten dat Ziggo over glasvezel wil gaan leveren. Misschien word dit in Edam-Volendam een soort pilot ofzo. Wie zal het zeggen.

Sinds 2021 sluit Ziggo per jaar paar duizend woningen op glasvezel, Rotterdam, Den Haag, Arnhem en ook Volendam. Zie hier een artikel van NRC

https://web.archive.org/web/20210625150451/https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/25/ziggo-verruilt-kabel-in-aantal-steden-voor-glasvezel-a4048820

• 784 reacties
  • 21 maart 2025

Ter informatie.

In Edam-Volendam gebruikt Ziggo geen RFOG hier wordt geen Docsis toegepast maar gewoon XGS-PON net als de andere providers Liberty Global heeft hiervoor een specifiek apparaat laten ontwikkelen door Sagemcom. Deze wordt al ingezet bij Ziggo zus Virgin Media. Dit is ook de enige plaats in Nederland waar Ziggo gelijke up en download aanbied.

https://www.ziggo.nl/campagne/gamee

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 maart 2025

Planning van aantal KPN klanten hier is inmiddels verzet van 27 maart naar 17 april.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 maart 2025
GdeB schreef:

Planning van aantal KPN klanten hier is inmiddels verzet van 27 maart naar 17 april.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 maart 2025

Helaas loopt de mijn KPN app niet gelijk aan de daadwerkelijke planning. Ik heb nog geen track en trace e-mail ontvangen voor mijn modem. Welke datum het dan wel gaat worden is mij niet duidelijk. Hopen dat ze spoedig klaar met de POP locatie

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 maart 2025
GdeB schreef:

In de buurt zijn er nu een aantal gepland op 27 maart.,

Ik moet maar even afwachten hoe dat afloopt.

@wiseguy007: voor welke provider waren die werklui aan het werk?

Ik heb geen idee van welk bedrijf ze werkzaam waren. Dit waren enkel werklui die het signaal van de POP naar de huizen afmonteren 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 24 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
wiseguy007 schreef:
GdeB schreef:

Dank jullie wel .

Want? In principe kan dat in een dag gefixt zijn. Helaas gebeurt het af en toe dat er een kast wordt aangereden of iets dergelijks en dan lukt het eigenlijk altijd om binnen 24u een nieuwe te plaatsen. Als de planning eind maart is hebben ze nog een kleine twee weken.

Toevallig kwam ik deze LinkedIn post vandaag tegen;

In de ochtend aangereden en in de avond staat er een nieuwe kast. 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
Ik_Combineer schreef:
wiseguy007 schreef:
GdeB schreef:

Dank jullie wel .

Toevallig kwam ik deze LinkedIn post vandaag tegen;

In de ochtend aangereden en in de avond staat er een nieuwe kast. 

Zo dat is niet niks zeg 🫣 hier is inderdaad weinig van over. Gelukkig is de POP locatie waar ik ben geweest wat bestaat uit een container unit maar dan we voorzien van stenen. Het kan best dat er ook her en der kleinere verbinding kasten in de gemeente staat maar tot zo ver reikt mijn kennis niet

Reageer