Skip to main content
Beantwoord

Hoe stap ik over van XS4All naar KPN (glasvezel) zonder mijn e-mail adressen te verliezen?

• February 4, 2026
  • 18 reacties
  • 174 keer bekeken

Goedenavond,

wij hebben Internet + bellen via Xs4all  en er is recent glasvezel aangelegd

hoe kan ik overstappen naar glasvezel zonder verlies van mijn xs4all e-mails adressen en telefoon nummer.

bij de abonnement aanpassingen zie ik niet de glasvezel opties staan

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@StephenW84, welkom allereerst hier en fijn om te zien dat de community met je meedenkt. 

Je krijgt inderdaad vanzelf bericht als je over wordt gezet naar glasvezel. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle aansluitingen over worden gezet waar glasvezel mogelijk is. Hier hoef je alleen maar geduld voor te hebben. 

Wil je weten of dit eerder kan op jouw specifieke adres? Neem dan contact met ons op. Maak in dat geval makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit te controleren en te bespreken. 

18 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 4, 2026

Je krijgt daar tzt automatisch bericht over. Een aansluiting in huis wil nog niet zeggen dat de verbinding ook meteen actief is. Er is immers ook nog een andere kant van de kabel😉. Het kan overigens best nog wel een tijdje duren voor je het bericht krijgt dat je omgezet gaat worden.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

@StephenW84 

Je hoeft helemaal niks te doen. Jouw account / abonnement verandert helemaal niet. Alleen de techniek verandert (sneller internet hoop ik). Je moet waarschijnlijk nog een tijdje wachten totdat de hele glasvezelketen “geactiveerd” kan worden. Dan wordt ADSL gedeactiveerd en de glasvezelkabel/-techniek geactiveerd.

Wat voor informatie geeft de XS4all / KPN postcode check ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Goedenavond . 

bij een postcode check staat er nu activeer glasvezel. 

dan wacht ik het even af tot ik bericht krijg van Xs4all/KPN .

Hartelijk bedankt .

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 4, 2026

Ziet er goed uit. Je zou kunnen bellen met de klantenservice 0800-0402 en vragen of je overgezet kan worden naar glasvezel. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Voor de KPN’ers die meelezen: ik vind de uitleg in de screenshot enorm vaag.

Die blauwe knop “Kies glasvezel” leidt, als ik de regel erboven lees, naar het afsluiten van een abonnement. Er staat weliswaar “Al klant van KPN?” onder, maar daar niks over wat je dán moet doen. Misschien diezelfde blauwe knop? Misschien was StephenW84 niet ingelogd? Maar leg dat dan uit op die pagina? Misschien helemaal geen actie nodig? Zeg dát dan!

Mensen die niet lezen zullen vaak genoeg domweg op die blauwe knop klikken. En ik denk dat het daarna vanzelf goed komt. Maar als je wél leest dan roept het alleen maar vragen op, vind ik.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

@StephenW84 

Ben je al officieel bij de KPN ? Dan hoef je niks te doen anders dan om activatie van het glasvezel te vragen.

Of ben je officieel nog bij XS4all ? Dan kan het een flink stuk ingewikkelder worden als je misschien naar de KPN moet overstappen.

Daarom lijkt me het beste dat je met de klantenservice van jouw provider (XS4all of KPN) belt en vraag dan allemaal moet doen om over te kunnen overstappen naar (KPN ?) glasvezel. Vraag dan ook of je misschien meer moet gaan betalen. ​@Joep1965 gaf al het telefoonnummer van de KPN klantenservice. Laat ons even weten wat de desbetreffende klantenservice jou verteld. Misschien kunnen/moeten we jou verder helpen met dit probleem (bijv. overzetten emailadressen). Nogmaals, laat even weten wat er gedaan moet worden en of je nog extra hulp nodig hebt.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 4, 2026

In principe veranderd er niets aan het abonnement. Alleen de drager veranderd. Ik verwacht niet dat het problemen wat het abonnement betreft op gaat leveren. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Als oud XSer kan ik je melden dat er vanzelf een brief komt nadat het FTU is geplaatst en afgemeld is door netwerk. Dan krijg je het glasvezelkastje en de overgangs/activatie datum. Gaat allemaal vanzelf. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Ik gaf mijn vorige antwoord omdat in het verleden er mensen overstapten van Xs4all naar KPN en daardoor al hun emails verloren omdat men - laat ik het vriendelijk formuleren - ergens een fout gemaakt werd.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Ter info: midden november 2025 overgegaan van DSL (tot 50 Mbit/s) naar glas. ‘Ingevaren’ op 200/200 Mbit/s op glas XS. Omdat de prijs van XS hoger is dan glas 1/1 Gbit/s ben ik half december 2025 overgegaan naar Superfiber KPN, tevens TV+ genomen. Ietsjes meer voor snellere verbinding en meer diensten. Zelfs het IP adres is hetzelfde gebleven en ik gebruik mijn XS adressen nog steeds en die blijven gewoon werken. Kortom: dik tevreden! 👍🏼👍🏼

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Ik gaf mijn vorige antwoord omdat in het verleden er mensen overstapten van Xs4all naar KPN en daardoor al hun emails verloren omdat men - laat ik het vriendelijk formuleren - ergens een fout gemaakt werd.

Vermoedelijk was dat voor de migratie van XS4ALL naar de systemen van KPN, na die migratie verandert er bij een overstap van “KPN onder handelsnaam XS4ALL” naar KPN (zonder handelsnaam XS4ALL) technisch feitelijk niets, deze abonnementswijziging is puur administratief.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

​Vraag dan ook of je misschien meer moet gaan betalen.

Als je hetzelfde abonnement houdt, maar alleen overgaat van VDSL/koperaansluiting naar glasvezel, dan kost dat niks extra’s. Sterker nog, je krijgt meer uploadsnelheid voor dezelfde prijs.

@StephenW84, ter info: als je ooit overstapt van XS4ALL naar 100% KPN, dan nog blijven je XS4ALL e-mailadressen bestaan. Dat zijn nu al aliases onder een kpnmail.nl adres, en dat verandert niet. Dat kun je nu al zien op email.kpn.com. Trouwens, zelfs mensen die nooit bij XS4ALL gezeten hebben, kunnen bij ieder kpnmail.nl e-mailadres extra e-mailadressen/aliases aanmaken voor, bijvoorbeeld, planet.nl of xs4all.nl.

Als je contractvrij bent en wilt weten of verlengen bij XS4ALL of een overstap naar 100% KPN zinnig is, dan details over de goede URLs om het aanbod te kunnen vergelijken in Hoe KPN XS4ALL abonnement omzetten naar KPN abonnement? (Als je nu televisie hebt, dan krijg je bij de overstap naar 100% KPN volgens mij wel de nieuwe TV+ Box ontvanger. Die kun je trouwens ook krijgen bij verlengen bij XS4ALL, in ieder geval als je nog geen televisie hebt. Een eventuele “gratis” data-sim raak je kwijt.)

Goedenavond . 

dan wacht ik het even af tot ik bericht krijg van Xs4all/KPN .

Hartelijk bedankt .

Dus, als klant van kpn, en de glasvezelkabel is gisteren aangesloten - ik heb alleen to wachten tot ik ook bericht krijg van kpn?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 5, 2026

Dat klopt helemaal ​@Lizzie van der Boon. De aangesliten adressen moeten nog verwerkt in de administratie van kpn. Als je over een maand nog niets hebt gehoord dan kan je het via de klantenservice 0800-0402 proberen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 6, 2026

Hi ​@StephenW84, welkom allereerst hier en fijn om te zien dat de community met je meedenkt. 

Je krijgt inderdaad vanzelf bericht als je over wordt gezet naar glasvezel. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle aansluitingen over worden gezet waar glasvezel mogelijk is. Hier hoef je alleen maar geduld voor te hebben. 

Wil je weten of dit eerder kan op jouw specifieke adres? Neem dan contact met ons op. Maak in dat geval makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit te controleren en te bespreken. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

@Alex van KPN (of iemand anders):

Nog even voor alle zekerheid: als men overgezet wordt naar glasvezel dan heeft dat geen consequenties voor de prijs van het KPN abonnement (lees: hogere prijs) ?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 10, 2026

@Alex van KPN (of iemand anders):

Nog even voor alle zekerheid: als men overgezet wordt naar glasvezel dan heeft dat geen consequenties voor de prijs van het KPN abonnement (lees: hogere prijs) ?

Alleen als je zelf iets aanpast, maar puur door de overgang naar glasvezel verandert dit niet. Je krijgt wél een nieuw IP-adres, wat ook goed is om te weten als je apparaten van buitenaf benadert. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

Alleen als je zelf iets aanpast, maar puur door de overgang naar glasvezel verandert dit niet. Je krijgt wél een nieuw IP-adres, wat ook goed is om te weten als je apparaten van buitenaf benadert. 

Aha. Een nieuw IP-adres kan de reden zijn waarom een aantal bezoekers van het KPN forum in het verleden problemen hadden met hun internetverbinding. Weer wat geleerd.