Skip to main content

Over dat oranje glasvezelkabeltje dat mijn meterkast binnenkomt, zit daar maar 1 enkele glasvezel in of meerdere? En zo ja, wat is daarvan de diameter?

 

Hallo @Cor1950 , er zit volgens mij één vezel in die oranje kabel. Maar ik hoorde van anderen dat er ook weleens twee in zitten. Heeft te maken met regio, aanbieder en techniek.

Deze vezels zijn doorgaans 125 micrometer dik (0,125 millimeter), dat is vergelijkbaar met een mensenhaar.


ik ben wel benieuwd naar de vraag achter de vraag…?


Heb inmiddels antwoord, 1 vezeltje dus? Dank Arjan. En was er gewoon beniewd naar Emiel 🙂 Indrukwekkend, zoveel data zo snel door zo'n "haartje" ! 

 


De oranje kabel van KPN bevat 2 glasvezels, 1 is reserve, zo is mij door de monteur verteld bij de aanleg in mijn huis.


Leuke uitleg over glasvezelaansluiting: >KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Zie het onderdeel Fiber Termination Unit (FTU)


De oranje kabel van KPN bevat 2 glasvezels, 1 is reserve, zo is mij door de monteur verteld bij de aanleg in mijn huis.

Idd 2 vezel, 1 blauw en 1 groen, ik ben niet zo handig om deze gekleurd plastic bescherming te verwijderen, maar ook met plastic omhulsel is de vezel niet veel groter dan een haar