Skip to main content
Vraag

Hoge offerte voor aanleg van glasvezel in een straat waar al glasvezel ligt

• May 27, 2026
  • 5 reacties
  • 113 keer bekeken

Ik laat momenteel een woning bouwen in mijn woonplaats. Nu zag ik via de postcodecheck dat omliggende panden in de straat, direct grenzend aan mijn woning, een glasvezelverbinding hebben. Met dat in het achterhoofd en de kennis dat er (volgens mij) een distributiekabel voor mijn huis langs ligt (immers, de panden links en rechts van mijn woning in aanbouw hebben glasvezel), had ik verwacht dat de aanleg van glasvezel een simpele klus zou moeten zijn. Nu krijg ik een offerte van KPN Netwerk waarin ruim 8000 euro wordt gevraagd voor de aanleg, omdat er 120 meter gegraven zou moeten worden. Dit lijkt me sterk; legt KPN alleen individuele glasvezellijntjes aan? Wordt er niet standaard een distributie of feeder kabel aangelegd? 

Was mijn aanname zo verkeerd? Ik krijg dit soort reacties doorgestuurd van KPN Netwerk:

Als ik het lees dan gaat de klant uit van een aftakking van de hoofdkabel welke in de straat loopt. Zo werkt het niet. Er moeten nieuwe kabels vanuit het dichtstbijzijnde verdeelpunt naar de klanten aangegraven worden. Deze afstand is 120 meter.
De offerte is opgebouwd uit de kosten voor de graafwerkzaamheden, vergunningen, materialen en manuren. Door de aantal te graven meters, loopt de prijs op.

Ik weet niet welk adres de klant gecheckt heeft waar deze de printscreen van heeft toegevoegd, maar dat zal een adres zijn waar destijds als een kabel voor is aangelegd, dat is voor deze 2 adressen gewoon niet het geval.

Dus nee er is geen fout gemaakt, dit is gewoon de situatie zoals het is. De prijsaanbieding is correct. Helaas kunnen we hier niets aan veranderen.

Voor ruim 8000 euro kan ik ruim 11 jaar een prima abonnement bij Ziggo afsluiten. 

5 reacties

• May 27, 2026

Beste ​@MarcLichtendonk het glasvezelnetwerk loopt in grote lijn als volgt:

KPN glasvezelwijkcentrale->>>1 dikke kabel naar de wijkkast->>>verschillende kabels naar het ondergrondse distrubutiepunt->>>diverse kabels naar diverse huisnaansluitingen.

In jouw geval moet er dus een gleuf gegraven worden naar het dichtstbijzijnde (ondergreondse) distributiepunt, dat blijkbaar 120 meter bij jou vandaan ligt, dat moet in het DP aangesloten, in de wijkkast moet je aangesloten worden en verder moet het administratief geactiveerd worden en bij jou in huis mioet de glasvezelkabel ook afgemonteerd worden.

Ik vind €8.000 ook aardig aan de prijs als ik het volgende artikel in TotaalTV lees:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/glasvezel-aanleggen-kost-tot-3000-euro-per-adres-wie-betaalt-de-rekening/

Maar KPN Netwerk zal dat ongetwijfeld kunnen onderbouwen met een gespecificeerde offerte.

Succes.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@MarcLichtendonk. Welkom terug op de KPN Community! Dat was waarschijnlijk even schrikken toen die offerte je onder ogen kwam. Dat is zeker geen klein bedrag. 

En het is ook begrijpelijk dat je dan op de Community van KPN je dan je verhaal doet en afvraagt of dit toch anders kan. Maar dan moet ik daarin helaas wel duidelijk zijn en aangeven dat wij vanuit de provider geen mogelijkheden hebben om kosten te overrulen of dit ergens te beleggen voor een second opinion. Bij KPN Netwerk ben je aan het juiste adres wat betreft de aanleg van glasvezel. Daar zit de expertise, kunde en beslissingsbevoegdheid om dit met jou te bespreken. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat het goed is onderzocht wat de situatie bij jou is en wat de mogelijkheden en kosten zijn. 

Verder legt JanD het al goed uit wat er waarschijnlijk aan de hand is en hoe het zit met de aanleg van de kabels. Als je nog meer wilt lezen over de aanleg van glasvezel en hoe dat in zijn werk gaat, kun je ook nog een kijkje nemen op onze Kennisbank. 

Ik wens je in ieder geval veel succes met het maken van je keuze en de verdere afhandeling.

• May 28, 2026

Alleen beschrijft JanD is hoe het werkt met XGS-PON. Wat de topicstarter beschrijft heeft meer weg van een AON gebied. Dan komt er een kabel direct uit de pop naar de woning. Dan is 120 meter zelfs vrij kort.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

​@JanD de kosten in dat artikel zijn bij aanleg en eventuele na-aansluitingen. In dat soort gevallen wordt er een dure vergunning voor een hele gemeente gevraagd en daarmee kunnen ze iedereen verglazen. Topicstarter zit niet in dat traject. Het is een nieuw gebouwd huis dus geen na-aansluiting. Het huis stond er nog niet toen glas werd uitgerold. Dus is er ook geen sprietje achter gelaten op de erfgrens. Daarnaast is de overkoepelende vergunning voor de gemeente al lang afgelopen. Hier moet dus echt alles weer van voor af aan worden aangevraagd en een geheel nieuwe kabel van de DP of POP naar de klant worden getrokken. Dat is inderdaad prijzig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Alleen beschrijft JanD is hoe het werkt met XGS-PON. Wat de topicstarter beschrijft heeft meer weg van een AON gebied. Dan komt er een kabel direct uit de pop naar de woning.

Ook AON heeft DP, maar daar lopen b.v. 100 kabels gebundeld in een groot kabel naar de DP en van de DP 100 kabels naar verschillende huizen. Als niet alle 100 kabels gebruikt zijn, kan een nieuw adres vanuit deze DP aangesloten worden. Bij PON lopen 100 kabels gebundeld naar de DP en daar gesplitst b.v. in 1600. Bij PON is de kans groter dat de DP nog niet vol is. Zelfs als het de val is, kan de splitsing van 1/16 naar 1/32 of andere verhouding gewijzigd worden.