Skip to main content

Ik heb sinds vorige week internet van KPN via de glasvezelkabel. Voorheen had ik dat niet. KPN heeft een ander kastje op de glasvezelverbinding gezet, maar nu is er soms een hoge pieptoon te horen (gaat uren door). De stroom eraf halen werkt ook niet, het komt echt van binnenuit.

 

Kan hier iets aan gedaan worden? De KPN-klantenservice is telefonisch niet te bereiken, ik krijg steeds een bandje dat de wachttijd langer is dan gebruikelijk en daarna wordt de verbinding verbroken.

 

Bied KPN ook internet aan via de gewone kabel of alleen via glasvezel? Toen ik nog internet via de gewone kabel had, was er geen probleem. Ik heb eigenlijk spijt dat ik ben overgestapt, dus is het ook mogelijk om nog onder het jaarcontract uit te kunnen komen, aangezien er een probleem is?

 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...


Wat @Pauwerful zegt doet me nu ineens denken aan de radiatorknop die erboven zit.

Draai die eens open en dicht @Anoniem92 , fluit het water misschien in die buis?

Het is niet de verwarming, het is echt het kastje. Het is vorige week woensdag ontstaan toen de monteur is geweest. In de avond was er ineens een hoge pieptoon, het komt uit het kastje. De pieptoon is er niet altijd, toen de monteur er in de middag was, was er niets. Het begon in de avond. Zondagavond was de pieptoon er ook weer. Het houdt dan heel lang (uren) aan.


 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...

Ik zet de verwarming elke avond uit :)


 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...

Ik zet de verwarming elke avond uit :)

Via de radiator knop of via je thermostaat?
Mocht je nog niet aan de radiator knop gedraaid hebben wil je dat dan eens doen?

Het kan volgens mij niet het glasvezelkastje zijn als je de stroom eraf hebt gehaald en dan nog steeds de pieptoon ervaart.


 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...

Ik zet de verwarming elke avond uit :)

Via de radiator knop of via je thermostaat?

Het kan volgens mij niet het glasvezelkastje zijn als je de stroom eraf hebt gehaald en dan nog steeds de pieptoon ervaart.

Ja, via de radiatorknop, het is blokverwarming dus ik heb geen thermostaat.


 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...

Ik zet de verwarming elke avond uit :)

Via de radiator knop of via je thermostaat?

Het kan volgens mij niet het glasvezelkastje zijn als je de stroom eraf hebt gehaald en dan nog steeds de pieptoon ervaart.

Ja, via de radiatorknop, het is blokverwarming dus ik heb geen thermostaat.

Echt heel vreemd, ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt maar vreemd is het wel.
Als je met je oor overdreven tegen het glasvezelkastje aan zit hoor je het duidelijk uit het glasvezelkastje komen? Echt ertegenaan of vlak er tegenkaan om iets anders uit te kunnen sluiten?

Ik wordt inmiddels wel heel nieuwsgierig wat de oorzaak is.


 

 Het ligt dus niet aan de verwarming.

 

Heb je al wel geprobeerd om aan die knop te draaien? Misschien dat de monteur er ook per ongeluk aan heeft gedraaid...

Ik zet de verwarming elke avond uit :)

Via de radiator knop of via je thermostaat?

Het kan volgens mij niet het glasvezelkastje zijn als je de stroom eraf hebt gehaald en dan nog steeds de pieptoon ervaart.

Ja, via de radiatorknop, het is blokverwarming dus ik heb geen thermostaat.

Echt heel vreemd, ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt maar vreemd is het wel.
Als je met je oor overdreven tegen het glasvezelkastje aan zit hoor je het duidelijk uit het glasvezelkastje komen? Echt ertegenaan of vlak er tegenkaan om iets anders uit te kunnen sluiten?

Ik wordt inmiddels wel heel nieuwsgierig wat de oorzaak is.

 

Ja, ik heb ook alle andere stekkers eruit gehaald (zoals van het modem, dat ook nieuw is natuurlijk), het komt echt uit het kastje. Ook als de stekker eruit is. Het is de verbinding met de glasvezelkabel zelf ofzo.

Toen ik nog bij Ziggo zat en internet had via de gewone kabel was er niets aan de hand. Het begon vorige week toen dit kastje is opgehangen. En ik heb er uitgebreid naast gezeten om het te laten stoppen (door alle kabels eruit te halen etc.), want het is verschrikkelijk, maar het is niet gelukt. Gelukkig is het niet de hele tijd, want dat zou echt ondraaglijk zijn.


-


Nee, het is niet de verwarming. Ik heb ook geen bovenburen.

 

Geen enkele verwarming maakt een mechanisch pieptoon geluid.


Het was een suggestie mijnerzijds. Blijft een vreemd issue.


@Ik_Combineer enig idee hoe dit zit?

Meneer of mevrouw geeft aan dat de piep blijft als hij het kastje uit zet. Aangezien licht (glasvezel) geen geluid kan produceren zit meneer verkeerd te zoeken. Enige juiste is dat het ergens anders vandaan komt. Voor €70 komt een monteur langs om dit op locatie te zeggen. www.kpn.com/servicemonteur


Komt niet uit het glasvezelkastje. Kan niet. Als de stroom er af is, is dat kastje volledig passief. Zit geen enkele component in die geluid kan maken. Uitgesloten.

Dus moet het wat anders zijn. Nu zit de uiteindelijke glasvezel in een mantel buis. Zou het kunnen zijn dat er via de opening van de mantel buis ergens geluid vandaan komt? Dus uit een ander gebouw via de mantel buis?

(Overigens zijn er landen die eisen om die mantel buizen in de FTU luchtdicht af te werken omdat er dus de mogelijkheid is om daar in veel woningen mee binnen te dringen. Al dan niet expres.)

 


Er kan dus misschien lucht ‘fluiten’ door de mantelbuis?


@Anoniem92  zorg dat alles wat daar stroom gebruikt losgekoppeld is en wacht minstens 10 minuten. Is het gepiep er dan nog?  Dan komt het niet van de apparaten. 


Komt niet uit het glasvezelkastje. Kan niet. Als de stroom er af is, is dat kastje volledig passief. Zit geen enkele component in die geluid kan maken. Uitgesloten.

Dus moet het wat anders zijn. Nu zit de uiteindelijke glasvezel in een mantel buis. Zou het kunnen zijn dat er via de opening van de mantel buis ergens geluid vandaan komt? Dus uit een ander gebouw via de mantel buis?

(Overigens zijn er landen die eisen om die mantel buizen in de FTU luchtdicht af te werken omdat er dus de mogelijkheid is om daar in veel woningen mee binnen te dringen. Al dan niet expres.)

 

Uit een ander gebouw lijkt me niet, maar ik woon in een flat dus er zijn wel woningen onder me. Maar zou ik het dan niet al eerder gehoord moeten hebben? Het is pas sinds vorige week woensdag, toen de KPN-monteur het kastje vervangen heeft. Ik woon hier al 7,5 jaar en het is nooit eerder voorgekomen, nu twee keer in een week.


@Anoniem92  zorg dat alles wat daar stroom gebruikt losgekoppeld is en wacht minstens 10 minuten. Is het gepiep er dan nog?  Dan komt het niet van de apparaten. 

Ja, ik heb alle stekkers er meer dan een half uur uitgehouden. Het blijft doorgaan.

 

De monteur heeft zijn boormachine gebruikt tijdens het verwisselen van de kastjes, zou hij misschien iets geraakt kunnen hebben in de muur wat de pieptoon veroorzaakt? Het is geen constante pieptoon, het varieert in hoogte en hardheid en het is dus ook niet continu. Dus het is heel gek.


@Ik_Combineer enig idee hoe dit zit?

Meneer of mevrouw geeft aan dat de piep blijft als hij het kastje uit zet. Aangezien licht (glasvezel) geen geluid kan produceren zit meneer verkeerd te zoeken. Enige juiste is dat het ergens anders vandaan komt. Voor €70 komt een monteur langs om dit op locatie te zeggen. www.kpn.com/servicemonteur

 

Ik vind dit een hele rare reactie. Er is een probleem, dat ontstaan is nadat een KPN-monteur een kastje heeft vervangen en een modem heeft aangesloten, en dan moet de klant betalen voor een monteur? Die niet eens het probleem komt onderzoeken maar dan alleen gaat zeggen dat er geen probleem kan zijn? Wat is dit voor service?


@Ik_Combineer enig idee hoe dit zit?

Meneer of mevrouw geeft aan dat de piep blijft als hij het kastje uit zet. Aangezien licht (glasvezel) geen geluid kan produceren zit meneer verkeerd te zoeken. Enige juiste is dat het ergens anders vandaan komt. Voor €70 komt een monteur langs om dit op locatie te zeggen. www.kpn.com/servicemonteur

 

Ik vind dit een hele rare reactie. Er is een probleem, dat ontstaan is nadat een KPN-monteur een kastje heeft vervangen en een modem heeft aangesloten, en dan moet de klant betalen voor een monteur? Die niet eens het probleem komt onderzoeken maar dan alleen gaat zeggen dat er geen probleem kan zijn? Wat is dit voor service?

Ik denk dat er echt sprake is van toeval. De monteur die bij u geweest is heeft niets gedaan dat dit kan veroorzaken. En als dat wel zo is zal de monteur op zijn werkbon vrijwel zeker aangeven dat de kosten niet voor u zijn.

Geluid = trillende lucht. In glasvezel en dat zwarte kastje zit niets dat zonder energie toevoer (uit het lichtnet) zal trillen. Het moet wat anders zijn. 


‘t Blijft een interessant issue!  Ikzelf zat te denken aan de verwarmingsknop welke een heel klein beetje open zou kunnen staan. Je had het al gezegd dat dat niet het geval kan zijn. Heeft iemand anders, bijvoorbeeld familie en/of buren dit geluid ook al waargenomen en komen die tot dezelfde conclusie?


‘t Blijft een interessant issue!  Ikzelf zat te denken aan de verwarmingsknop welke een heel klein beetje open zou kunnen staan. Je had het al gezegd dat dat niet het geval kan zijn. Heeft iemand anders, bijvoorbeeld familie en/of buren dit geluid ook al waargenomen en komen die tot dezelfde conclusie?

 

Aangezien het een buitenmuur is, zijn er geen buren aan die kant. Ik heb ook nog niemand op bezoek gehad terwijl de pieptoon er was.

 

Het komt echt uit het kastje/achter het kastje uit de muur vandaan. Het lijkt echt geen toeval te zijn (zoals iemand anders opperde), het is hoorbaar sinds dit kastje vervangen is, en het geluid komt heel duidelijk daarvandaan. Jullie zijn er heel stelling in dat het het kastje niet kan zijn als de stroom eraf is, dus dan is het misschien iets in de muur zelf dat de monteur geraakt heeft met de boormachine? Maar het is dus niet continu.


Waar zit het gat waarin de vezel naar binnen komt? Is dat achter het zwarte kastje of er naast?

Ik neem aan dat, als de vezel via de buitenmuur naar boven wordt geleid, het boorgat voldoende is dichtgemaakt met bijvoorbeeld voegsel of muurvuller? Is er ook geluid als het niet hard waait? Of juist als het harder waait? Veel vragen maar ik vermoed, dat als het niets met elektra te maken heeft toch écht met iets anders te maken heeft, hoe ongemakkelijk ook


Waar zit het gat waarin de vezel naar binnen komt? Is dat achter het zwarte kastje of er naast?

Ik neem aan dat, als de vezel via de buitenmuur naar boven wordt geleid, het boorgat voldoende is dichtgemaakt met bijvoorbeeld voegsel of muurvuller? Is er ook geluid als het niet hard waait? Of juist als het harder waait? Veel vragen maar ik vermoed, dat als het niets met elektra te maken heeft toch écht met iets anders te maken heeft, hoe ongemakkelijk ook

 

Achter het kastje, ernaast is niets te zien.

Ik heb geen idee of en hoe het gat is dichtgemaakt, de glasvezelaansluiting zat er al toen ik hier kwam wonen, er zat toen een ander kastje overheen. Ik heb niet met de monteur meegekeken toen hij de kastjes verwisselde.

Volgens mij heeft de wind er niets mee te maken, het waaide gisteren ook redelijk en toen was er niets aan de hand. Ik weet niet meer of en hoe hard het waaide toen de hoge pieptoon wel te horen was. Ik zal er op letten als het weer gebeurt. Maar ik woon hier dus al 7,5 jaar en het is nog nooit eerder gebeurd, dus als het de wind is zou ik het al eerder gehoord moeten hebben.


Het is overigens geen fluitende pieptoon, maar een elektronische pieptoon. Zoals ik eerder omschreef klinkt het een beetje zoals het geluid van vroeger als je verbinding maakte met internet via de telefoonverbinding, maar dan anders.

Ik kan me dus niet voorstellen dat de wind of iets dergelijks dit geluid produceert.


Het is overigens geen fluitende pieptoon, maar een elektronische pieptoon. Zoals ik eerder omschreef klinkt het een beetje zoals het geluid van vroeger als je verbinding maakte met internet via de telefoonverbinding, maar dan anders.

Ik kan me dus niet voorstellen dat de wind of iets dergelijks dit geluid produceert.

Buitenmuur. Dus met spouw. Een nest van een beest? 


@Anoniem92   twee paar oren horen meer dan een. Heb je misschien iemand in de buurt die ook even mee kan luisteren.?

 

En @Ik_Combineer bedoelt dat als er straks een monteur komt en die vind ergens een oorzaak die niets met KPN te maken heeft, dan worden er kosten gerekend.

Als het toch door KPN veroorzaakt is, dan crediteer ik uiteraard die kosten. Maar het is wel heeel belangrijk om eerst je zogenaamde eigen domein als boosdoener uit te sluiten.