Skip to main content
Antwoord

Hoofdwifi zendt alleen maar via 2,4 GHz

• June 19, 2025
  • 8 reacties
  • 116 keer bekeken

We zijn recent overgestapt van Ziggo naar KPN. Modem (KPN Box 12b) geïnstalleerd en op zich werkt de wifi, maar ik kom er nu achter dat de hoofdwifi alleen maar via 2,4 GHz uitzend. Als ik via een Wifi Analyzer app op mijn telefoon zoek, dan is er geen 5 GHz netwerk zichtbaar.

Ik heb al via de instellingen van de modem het extra wifi 5G aangezet en die zie ik dan inderdaad wel verschijnen, maar ik zou verwachten dat het hoofdwifi toch standaard op allebei de banden moet uitzenden?  Of is dit bij KPN niet zo?

Verder vind ik de internetsnelheid ook niet echt geweldig. Ik haal met mijn telefoon direct naast de modem een downloadsnelheid van ~80 Mbit/s, terwijl het een 1 Gb abonnement is. Ik snap dat je niet de maximale snelheid kunt halen via 2,4 GHz, maar ik zou verwachten dat je direct naast de modem toch zeker 150 Mbit zou moeten kunnen halen. 

Hebben jullie enig idee wat er hier aan de hand kan zijn? 

Beste antwoord door Roy74

Welkom bij KPN en de community. Super dat je dit al gevonden hebt als nieuwe klant.

Uiteraard worden beide banden gelijk uitgezonden en onder dezelfde SSID als standaard netwerk.

Het extra wifi netwerk is handig als bijvoorbeeld oudere apparatuur geen onderscheid kan maken tussen beide banden.

Ik zou daarom het extra wifi netwerk uitzetten als het niet strikt noodzakelijk is. Ik heb recent hier iemand geholpen die een dramatische verbinding had en dat kwam omdat er 4 netwerken naast elkaar actief waren.

Post anders eens je wifi instellingen?

Vergeet de gewenste snelheid op de 2.4 GHz band. De interferentie is gigantisch en oudere protocolversies halen die niet eens.

Vergeet daarnaast niet dat wifi half duplex is. Draadloos zal je zeker niet alles uit je glasvezel halen. Al helpt het ook om de optimale kanaalkeuze te maken en de bandbreedte te beperken (minder referentie en meer vermogen voor de gekozen bandbreedte)

8 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • June 19, 2025

Welkom bij KPN en de community. Super dat je dit al gevonden hebt als nieuwe klant.

Uiteraard worden beide banden gelijk uitgezonden en onder dezelfde SSID als standaard netwerk.

Het extra wifi netwerk is handig als bijvoorbeeld oudere apparatuur geen onderscheid kan maken tussen beide banden.

Ik zou daarom het extra wifi netwerk uitzetten als het niet strikt noodzakelijk is. Ik heb recent hier iemand geholpen die een dramatische verbinding had en dat kwam omdat er 4 netwerken naast elkaar actief waren.

Post anders eens je wifi instellingen?

Vergeet de gewenste snelheid op de 2.4 GHz band. De interferentie is gigantisch en oudere protocolversies halen die niet eens.

Vergeet daarnaast niet dat wifi half duplex is. Draadloos zal je zeker niet alles uit je glasvezel halen. Al helpt het ook om de optimale kanaalkeuze te maken en de bandbreedte te beperken (minder referentie en meer vermogen voor de gekozen bandbreedte)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 19, 2025

Dank je wel voor de snelle reactie.

Extra wifi5G netwerk staat nu aan zodat we met tablets in ieder geval op een 5GHz netwerk kunnen inloggen. Want die wordt dus niet via de standaard SSID uitgezonden. Zou het kunnen dat de modem dan gewoon kapot is? 

Ik kan nu niet inloggen op de modem. maar de instellingen zijn gewoon standaard. ik heb ook de presets voor o.a. wifi5 profiel geprobeerd, maar dat maakt geen verschil

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Dat lijkt me sterk omdat je kennelijk wel een 5Ghz netwerk hebt.

Als je de instellingen post als je wel kunt inloggen dan weten we de keuzes en mogelijke oorzaak.

Op de 5Ghz band haal je neem ik aan wel redelijke snelheden?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 20, 2025

Hierboven de instellingen.
Ik heb dus ook de presets voor oudere generatie en wifi 6 geprobeerd, maar de hoofdwifi blijft alleen maar zenden op 2,4 en niet op 5.

Als ik via dat extra wifi5G inlog, dan heb ik download snelheden tussen 300 en 400 Mbit, dus dat is op zich wel ok.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 20, 2025

Beste ​@Teun76 als je inlogt in de router en je klikt links op wifinetwerk en daarna bovenin op spectrum zou je onderstaand, als voorbeeld moeten zien:

voorbeeld

Dit is een screenshot van mijn router, de 2.4-band op kanaal 11 en de 5,0-band op kanaal 36, dus beide banden werken en zoiets moet je ook op jouw router kunnen zien.

Als dan de 5,0-band niet getoond wordt, de router eens een fabrieksreset geven, daarna nog geen 5.,0-band, dan is de router stuk op dat onderdeel en moet je KPN even bellen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 20, 2025

Of wellicht een reset thuisnetwerk eerst proberen ​@JanD .

de instellingen zijn goed. Daar ligt het niet aan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 20, 2025

@Roy74 en ​@JanD hartelijk dank voor jullie hulp!

Ik heb uiteindelijk een fabrieks reset op het apparaat uitgevoerd en daarmee kwam “ineens” het 5GHz netwerk tevoorschijn. Dus het probleem is gelukkig verholpen.

Nu nog maar eens gaan kijken naar wifi versterkers, want de ziggo wifipod werkt niet samen met KPN, en iets dergelijks is wel nodig.

Maar ben blij dat nu in ieder geval de modem volgens mij werkt zoals het zou moeten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 20, 2025

Dat is fijn om te horen ​@Teun76. Vergeet niet om te abonneren op de Product Updates. Dan ben je als eerste op de hoogte van de zaken die spelen rondom je producten en diensten van KPN.

Ik heb zelf een Suoerwifi2 gekocht twee jaar geleden. Tegenwoordig kan je ze ook huren. Ik ben er blij en tevreden mee. Ik heb deze aangeschaft omdat ik boven TV+ draadloos wilde aansluiten en daarvoor is ie perfect geschikt omdat je ook Multicast ondersteuning nodig hebt voor deze setup.

efit: ik zou het extra 5GHz netwerk nu uitzetten. En analyseer je optimale kanaal. De auto stand is niet altijd de beste.