Skip to main content

Nu heb ik sinds een tijdje paar weken dat mijn internet trager geworden is.

Volgens mijn abonnement zou ik 100/100 Mbit's moeten hebben. Volgens KPN is 73/19 Mbit's de snelheid die ik binnen moet krijgen. 

Maar hoe ik ook probeer ik krijg geen snelheid hoger dan 32/8 Mbit's.

Dit is bekabeld en via wifi getest. 

Dit lijkt mij te traag, merk het ook soms als ik HDR aan het streamen ben. 

Hebben meer mensen dit?

En wat kan je eraan doen?

Hoi @Kenny Willems 

Dat is inderdaad een terugval qua down- en uploadsnelheid, wat uiteraard vervelend is.
Heb je trouwens een DSL of een glasvezelaansluiting bij KPN??
Want dat is niet duidelijk naar voren gekomen in jouw bericht.


Maar het volgende kun je alvast doen, om het probleem (mogelijk) te kunnen verhelpen:

  • Haal de stekker/adapter van het glasvezelmodem (vaak in de meterkast waar het glasvezel naar binnenkomt) voor minimaal twee minuten uit de wandcontactdoos, zodat het glasvezelmodem volledig zonder stroom komt te zitten.
  • Doe na 2 minuten de stekker/adapter weer in de wandcontactdoos, en laat het glasvezelmodem rustig opstarten en inladen, totdat alle lampje weer groen branden.
  • Vervolgens ga je het modem resetten.
  • Pak een dunne naald, pin of een uitgeklapte paperclip, en steek die aan de achterkant van het modem in het kleine gaatje waar “reset” bij staat vermeld.
    Zodra alle lampjes van uit modem uitgaan, haal je hem er direct uit.
  • Het modem zal zich nu gaan resetten, dit kan 10 tot 15 minuten in beslag nemen.
  • Zodra alle lampjes weer branden, staat het modem weer in stand-by.

Kijk nu even aan, wat de down- en uploadsnelheid (test uitsluitend bekabeld) gaat doen.
Komt die weer in de buurt van de snelheid wat behoort bij je abonnement, dan heb je het probleem met bovenstaande stappenplan verholpen.

Mocht het het probleem er dan nog steeds zijn, dan moet er verder gekeken worden.

Laat even weten, hoe het is afgelopen.


Aansluiting is DSL, met een Experia v10 modem.

Modem heb ik al meerdere keren gereset hard reset als soft. 


Bij een DSL-aansluiting kun je geen 100/100Mbit/s krijgen, hoogstens 100/20 onder ideale omstandigheden bekabeld gemeten dicht bij een KPN centrale (kast).

In je modem kun je de snelheid uitlezen die verwacht wordt en die je werkelijk binnen krijgt, kun je daar eens een screenshot van maken @Kenny Willems .

Verder heb je waarschijnlijk pairbonding, dus 2 kabels in het IS/RA-punt overgaand in 1 kabel in het DSL-aansluitpunt op je modem, branden daar ook beide lampjes bij L1 en L2?

voorbeeld van pairbonding
 
L1 en L2 bij DSL-aansluiting

 


Waar in de modem kan ik dat uitlezen? 


Hallo @Kenny Willems 

Als je ingelogd bent op het modem via http://192.168.2.254 ga naar Status → DSL → Geavanceerd

Laat hier een schermafdruk zien van de DSL link informatie op die pagina, daar staat de informatie over de lijnkwaliteit van je pairbonding aansluiting.

Op bovenstaande foto is het slecht te zien, maar branden beide lampjes L1 én L2 ?
Ik twijfel of L2 wel brandt.


Het lijkt erop dat beide branden de een feller dan de ander.

 

 


Hoi @Kenny Willems , jouw schermafdruk is duidelijk.

Line2 heeft geen verbinding, “geen link” staat er. Je bent de helft van je snelheid kwijt.
Lampje L2 brandt niet, het is het licht van L1 dat doorschijnt. Dat dacht ik al op jouw foto te zien.

Je moet klantenservice bellen op 0800-0402 om een storing aan te melden.
Er moet een monteur komen om jouw aansluiting te controleren.


Hoi @Kenny Willems , jouw schermafdruk is duidelijk.

Link 2 heeft geen verbinding, “geen link” staat er. Je bent de helft van je snelheid kwijt.
Lampje L2 brandt niet, het is het licht van L1 dat doorschijnt. Dat dacht ik al op jouw foto te zien.

Je moet klantenservice bellen op 0800-0402 om een storing aan te melden.
Er moet een monteur komen om jouw aansluiting te controleren.

Ik ben het volledig eens met deze analyse 👍🏻


Ik ben het volledig eens met deze analyse 👍🏻

Tja, bij pairbonding en een halvering van de bandbreedte is dit het eerste waar ik naar kijk.


Klantenservice werkt niet op zondag, is niet handig. Kpn online tool heeft ook vakantie.

 

Wist niet dat je dit kom aflezen in de modem.

Bedankt voor het antwoorden.


Voor storingen moet dat nummer 24/7 bereikbaar zijn, dus ook op zondag.
Spreek in dat je een storing hebt in je internet aansluiting.


Mooi om te zien dat de oorzaak hier gevonden is.  Heb je al contact gehad met de helpdesk, @Kenny Willems ?


Alles werkt weer het, er is een connector los gekomen in het KPN verdeelkastje. Deze zit weer vast en connectie is top.

Alleen kwam ik er achter de y kabel niet lekker meer vast zit vanwege een plastic lipje wat ontbreekt. Dus moet ik even een nieuwe voor zien te vinden.


Alles werkt weer het, er is een connector los gekomen in het KPN verdeelkastje. Deze zit weer vast en connectie is top.

Alleen kwam ik er achter de y kabel niet lekker meer vast zit vanwege een plastic lipje wat ontbreekt. Dus moet ik even een nieuwe voor zien te vinden.

Mooi dat het weer werkt @Kenny Willems . Had de monteur dat snel gevonden? Jammer dat het lipje niet eerder ontdekt is, dan had de monteur dat ook kunnen fixen. Bel nog even 0800-0402 dan kunnen die hopelijk snel een nieuwe Y-kabel toesturen.


Super snel geleverd, gisteren gebeld nu in huis.. De verkeerde kabel(s) heeft iemand een artikel nummer of betere omschrijving? 


Heb je niet de goede kabel gekregen?

De omschrijving  “Y-kabel voor pairbonding” zou duidelijk genoeg moeten zijn.


Dat dacht ik ook, ze snapte welke kabel er nodig was. 

Heb nu een data kabel en telefoonkabel en bijhorende adapter binnen gekregen 😅


 Even te overvloede cq uit interesse.

. . .  geen snelheid hoger dan 32/8 Mbit's.

. . .

Dit lijkt mij te traag, merk het ook soms als ik HDR aan het streamen ben.

Dat zou met deze snelheid toch nog moeten kunnen.

Alleen kwam ik er achter de y kabel niet lekker meer vast zit vanwege een plastic lipje wat ontbreekt.

Even een nieuw stekkertje aanknijpen is een paar tellen werk . .
In de kringloop zie ik de complete kabel ook wel eens. ( en hier in rommelbak ook )
En zonder lipje werkt het ook, klemzetten met een stukje afplakband.

Daar merken de elektronen niets van en dan kunnen we weer verder met het oplossen van grotere problemen :-)

 


Dat dacht ik ook, ze snapte welke kabel er nodig was. 

Heb nu een data kabel en telefoonkabel en bijhorende adapter binnen gekregen 😅

zucht.  Jammer weer.

Heb je hier nog achteraan gebeld? (zo niet, laat het even weten hier, dan stuur ik de juiste spullen op)


Was van plan om weer te bellen, is er niet van gekomen.

Heb hem nu tijdelijk vast geplakt 


Je had je profiel al ingevuld. Ik heb de vrijheid genomen om je het juiste artikel toe te sturen. 

 


Heb hem inmiddels binnen, alles werkt weer zoals het hoort. Top geregeld zo. 


Mooi zo! Mocht er ooit weer iets zijn, weet je ons hier te vinden.