Skip to main content
Antwoord

Ik haal maar 100Mbps met 1Gb pakket

• May 7, 2025
  • 17 reacties
  • 170 keer bekeken

Ik heb vandaag een internetbox met een 1 Gbit/s-abonnement geïnstalleerd. De snelheid komt niet boven de 100 Mbit/s, zowel draadloos als bekabeld. Zelfs mijnmodem.kpn geeft aan dat het 100 Mbit/s is. Ik heb geprobeerd de box opnieuw op te starten, maar er veranderde niets.

Er staat geen contactformulier in mijn account op kpn.com en het lijkt erop dat deze community de enige manier is om hulp te krijgen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Curious_duck. Welkom op de KPN Community en goed dat je hier je vraag dropt. Zoals je merkt wordt er al goed met je meegedacht om erachter te komen wat er precies misgaat. 

Je bent al flink bezig geweest met troubleshooten, maar ik ben toch nog benieuwd naar een aantal zaken.
- Heb je ook al eens een andere kabel geprobeerd tussen je Box 12 en je MacBook?
- En op je Box 12 zitten meerdere (gele) ethernetpoorten. Zou je de kabel eens in een andere poort kunnen testen? 
- Zou je ook eens op je telefoon een speedtest via Wifi kunnen doen (niet al te ver van het modem)? Wat voor snelheid komt dan naar voren? 

Je hebt al wel het glasvezelkastje eens van de stroom gehaald lees ik. Heel goed. Alleen is het wel van belang dat de stroom er 2 minuten vanaf is. Zou je dat nog eens willen doen en gelijk daarna ook een reset van je Box 12? 

PS: De screenshots die ​@Leen59 je laat zien zijn van de KPN Software die nog niet op jouw modem staat. Ik verwacht wel dat binnenkort je modem wordt geüpgraded hier naartoe (als je tenminste geen SuperWifi 1 of Experia Wifi versterkers hebt). 

Ik verneem graag de antwoorden op mijn vragen en of het iets heeft geholpen :)  

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 7, 2025

Beste ​@Curious_duck , wat heb je op die poort aangesloten?

Welk merk en type modem heb je?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • May 7, 2025

zo te zien een box12 met SGEJ1000060E firmware erop.

de verbinding tussen de box12 en het aangesloten apparaat is maar 100mbit. vandaar dat je ook geen hogere snelheid krijgt op dit apparaat. probeer eens een andere netwerk kabel of en andere netwerk poort.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Ja, het is Box12 (hardwareversie 4.0, softwareversie SGEJ1000060E).

Ik gebruik de rode kabel van KPN uit de box, die cat 6 is. Ik ga het nu controleren met een andere cat 6-kabel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Ik heb een andere Cat 6 STP aangesloten die in de doos zat, en zowel de mediaconverter als de router opnieuw opgestart. Nog steeds dezelfde 100 Mbit/s-verbinding :(

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 7, 2025

Nogmaals ​@Curious_duck wat zit er aangesloten op die poort?

Merk en type en soort apparaat.

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

Probeer eens het glasvezelkastje opnieuw te starten. 2 minuten de stekker eruit.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2025

Wat heb je met die kabel aangesloten? Een KPN tv-ontvanger is bijvoorbeeld beperkt op 100 Mbit/s. Dan gaat de Box 12 daar in mee op die poort.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

@JanD Red port (WAN) is connected to fiber box. Macbook 2020 is connected to yellow port (LAN) via Belkin 2.5 GBit/s ethernet adapter. I will now try to use yellow to connect router to fiber box.

@Leen59  I have already tried to reboot fiber box, no changes.

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

Wat zie je hier

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Nee, het aansluiten van de glasvezelbox op de modem via de gele LAN-poort werkte duidelijk niet. Ik heb de glasvezelbox weer aangesloten op de rode WAN-poort en heb nog steeds hetzelfde beeld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Wat zie je hier

Waar komt deze screenshot vandaan? Box12 Sagemcom lijkt geen scherm als dit te hebben.

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

dit is een box12

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Verrassend genoeg, zonder acties en met een aangegeven 100 Mbit/s-verbinding, gaf de speedtest slechts 194 Mbit/s aan. Nog steeds geen 1 GBit :(

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

Was dat WiFi of bedraad?

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

@JanD Red port (WAN) is connected to fiber box. Macbook 2020 is connected to yellow port (LAN) via Belkin 2.5 GBit/s ethernet adapter. I will now try to use yellow to connect router to fiber box.

@Leen59  I have already tried to reboot fiber box, no changes.

Sluit de MacBook eens direct op het modem aan zonder de Belkin ertussen, die haalt die snelheid niet.

Leen59
Wijsgeer
  • May 7, 2025

Sorry, ik lees niet goed.

Wat als je de MacBook via WiFi verbindt?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 9, 2025

Hoi ​@Curious_duck. Welkom op de KPN Community en goed dat je hier je vraag dropt. Zoals je merkt wordt er al goed met je meegedacht om erachter te komen wat er precies misgaat. 

Je bent al flink bezig geweest met troubleshooten, maar ik ben toch nog benieuwd naar een aantal zaken.
- Heb je ook al eens een andere kabel geprobeerd tussen je Box 12 en je MacBook?
- En op je Box 12 zitten meerdere (gele) ethernetpoorten. Zou je de kabel eens in een andere poort kunnen testen? 
- Zou je ook eens op je telefoon een speedtest via Wifi kunnen doen (niet al te ver van het modem)? Wat voor snelheid komt dan naar voren? 

Je hebt al wel het glasvezelkastje eens van de stroom gehaald lees ik. Heel goed. Alleen is het wel van belang dat de stroom er 2 minuten vanaf is. Zou je dat nog eens willen doen en gelijk daarna ook een reset van je Box 12? 

PS: De screenshots die ​@Leen59 je laat zien zijn van de KPN Software die nog niet op jouw modem staat. Ik verwacht wel dat binnenkort je modem wordt geüpgraded hier naartoe (als je tenminste geen SuperWifi 1 of Experia Wifi versterkers hebt). 

Ik verneem graag de antwoorden op mijn vragen en of het iets heeft geholpen :)