Skip to main content
Vraag

Ik haal niet de snelheid die mijn internetabonnement beloofd

• 11 maart 2025
  • 10 reacties
  • 142 keer bekeken

Ik had liever dat die kpn ,  nou eens levert waar ik reeds lang voor betaald.

Afgelopen week hun eigen monteur langs geweest ,Alles na gemeten hier thuis , was goed,  nadat die in een centrale was geweest , bij terug komst had ik   60 mbps ontvangst en 5,6  download  ontvangst, 

Volgens abonnement zou het 100 mbps ontvangst en 10 mbps  download moeten zijn .

Nou net Speedtest gedaan , van kpn,    30,6 ontvangst en 4,1 download.

Dus kpn blijft in gebreken , netjes gevraagd voor compensatie , maar dan zijn ze niet thuis .

Ze durven je niet door te verbinden met hun manager , beloven je netjes terug te bellen maar  ?????????.

Zal  dus wel weer loopjonge hier op reageren .

Ga eens goed rondkijken of er internet firma zijn die hun beloftes nakomen en waar maken .

Mvrgr. K . Hubbers

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

10 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+17
  • Superuser
  • 8681 reacties
  • 11 maart 2025

Beste ​@KoosCar ,, zo te lezen heb je een internet abonnement op koper met een snelheid TOT 100Mbit/s

Dat woordje tot betekent dat het een snelheid is die je onder ideale omstandigheden kunt halen als je vlakbij de centrale woont.

Hoe verder van de centrale, hoe langzamer de maximaal haalbare snelheid wordt.

Heb je de speed test wel bekabeld gedaan op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

KPN blijft dus niet in gebreke en van compensatie zal dus ook geen sprake zijn 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 12 maart 2025

Wat is dat nou weer voor antwoord , Jantje d,  word je betaald door de kpn om zo  te reageren.

Als jij gaat tanken ,betaald voor 60 liter benzine en je krijg maar 30 liter , trek je toch ok aan de bel.

Tis toch ook raar dat de kpn  ,hier niet zelf op reageert.

Als de kpn niet kan leveren , moeten ze gewoon netjes hun tarieven aanpassen .

Vraag is simpel , lever waar ik voor betaal , zelfs de monteur schaamde zich voor de slechte ontvangst.

Dikke mik , iedereen bij kpn verschuilt zich gewoon .

Hebben me afgelopen vrijdag tot 2 x toe belooft om terug te bellen , maar de man durfde mij niet door te zetten naar zijn manager .

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+17
  • Superuser
  • 8681 reacties
  • 12 maart 2025

Beste ​@KoosCar het abo bij koper is TOT 100/10Mbit/s.

Hoe verder je vande centrale (kast) woont hoe langzamer het wordt.

Ik had vroeger een koper abo tot 50/5Mbit/s en haalde ongeveer 20/2Mbit/s, daarom ben ik zo blij dat ik nu sinds een paar jaar glasvezel heb en bij een 100/100Mbit/abo gemiddeld 120Mbit/s haal 

Weet je hoever je van de centrale woont?

Ik ben geen medewerker van KPN, maar een forumlid, net als jij.

Fijne avond verder.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1247 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi ​@KoosCar. Dit is een Community waar klanten elkaar onderling helpen, dus het is niet raar dat je eerst (behulpzame) antwoorden krijgt van andere Community-leden. Het is ook wel zo aardig om ze gewoon met hun eigen naam aan te spreken en daar niet iets anders van te maken. 

Klopt het verder wat ​@JanD aangeeft en dat je (nog) geen glasvezelverbinding hebt? Dan kan het helaas zo zijn dat je niet de abonnementsnelheid kunt halen. Dan is je afstand tot de wijkcentrale de doorslaggevende factor. Je betaalt dan ook niet voor een gegarandeerde 100 Mbit/s, maar dit is een maximumsnelheid die je kunt halen, mits je koperverbinding dit kan leveren.

En hoe heb je de speedtest gedaan? Is dit via de Wifi geweest of via een PC die met een internetkabel is aangesloten? In het eerste geval betekent ook nog dat je via de Wifi (bijna altijd) snelheid verliest. Dit komt doordat het signaal door de lucht moet en wordt tegengehouden door muren, obstakels en andere storingsbronnen. Je maximumsnelheid op je adres kun je dus ook altijd alleen maar meten op een computer die bekabeld is verbonden. 

Verder mag je natuurlijk wel verwachten dat je telefonisch netjes te woord wordt gestaan en dat je teruggebeld wordt als dat beloofd is. Doorverbonden worden naar een manager is eerlijk gezegd niet mogelijk, want die zit er voor de medewerkers en niet om de klanten te woord te staan. Daar zijn de klantenservicemedewerkers juist voor. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

​@KoosCar  het antwoord van ​@JanD klopt wel. Als je op koper zit dan is de afstand die je hebt bepalend voor de snelheid die je kunt ontvangen. Dit heeft alles te maken aan verlies van stroom op langere afstanden en daarmee snelheid. Wat ze soms kunnen doen is een pair-bonding waarmee ze de snelheid van koper kunnen verdubbelen als er twee werkende aansluitingen in huis aanwezig zijn.

Echter dacht ik, and KPN correct me if I’m wrong, dat via de site van KPN de maximum snelheid van het adres wordt getest alvorens je een hoger abonnement afsluit om wel een realistisch beeld te geven link.

Mocht het tegenvallen dan kun je contact opnemen om iig de snelheid waarvoor je betaald naar een realistischer abonnement om te zetten. Tevens kan worden gevraagd of er een mogelijkheid is om (eerdaags) over te kunnen gaan op glasvezel, mochten ze dat in de buurt hebben liggen.

Dan is er helaas nog de vertekende kwestie genaamd de Ookla speedtest. Het probleem is dat je bij verschillende servers van Ookla (als je dit handmatig ook opgeeft) verschillende snelheden kunnen komen welke afhankelijk zijn van de gehele route. Niet enkel jouw maximum snelheid thuis. Het handigste is om een verbinding te kiezen bij Ookla waarachter glasvezel of fiber staat en een aantal te proberen of gebruik de Ookla speedtest van KPN glasvezel voor een realistisch beeld. 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 22 maart 2025

Gebruik steeds kpn Speedtest ,

Heb alles van kpn , kabeltjes stekkertjes , alles . 

Maar nu nog steeds niet [netjes ] terug gebeld door die ……... kpn . 

Of ze hebben schijt aan hun klanten , of ze kunnen gewoon niet leveren waar ik reeds lang voor betaald.

Zal maandag maar weer zelf eens bellen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2396 reacties
  • 22 maart 2025

​@KoosCar Wat vervelend dat je nog steeds niet de gewenste snelheid bereikt. Heb je de tips in dit topic al gelezen en uitgevoerd?

Wat voor internetverbinding heb je? En hoe voer je de snelheidstest uit?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 329 reacties
  • 22 maart 2025

Begrijpend lezen is vaak lastig. DSL is gelimiteerd tot max 100 down, max 10 up. Dit is afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale, hoe verder weg, hoe slechter dit wordt. Toch heet dit abbo DSL 100/10 of zoiets. En al vele jaren geleden heeft KPN dit phenomeen beschreven. Een oplossing is er technisch niet. Mijn zwager woonde naast zo'n wijkcentrale, had 75/9 bekabeld en met pairbonding.

Ga je stoeien met Wifi en dan een speedtest doen, heb je nog minder dan bekabeld. En dat is normaal verlies in de wifi-hardware/software.

Mocht je nu besluiten om naar Ziggo Coax 100/10 te gaan, hou rekening met hetzelfde fenomeen. Bij hun deel je verbindingen. Andere providers zullen je DSL lijn ook niet "oppompen" tot 100/10.

Je kunt alleen maar lijdzaam wachten op de vervanging door glasvezel.

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 22 maart 2025
jojootje schreef:

DSL is gelimiteerd tot max 100 down, max 10 up.

​@jojootje volgens mijn modem: DSL connected ↓ 222,1 Mbit/s↑ 62,2 Mbit/s 😎

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1247 reacties
  • 24 maart 2025

Even zelf bellen lijkt mij het beste in dit geval denk ik. Aan de telefoon kunnen ze je verbinding en modem doormeten om te bepalen of daar iets misgaat. Ook kunnen ze je zo nodig verder helpen met de Wifi in je huis te optimaliseren. 

Je kunt via een terugbelafspraak zelf bepalen wanneer je door ons teruggebeld wilt worden en dan hoef je ook niet te wachten in de wachtrij. 

Reageer