Skip to main content
Vraag

Ik kan mijn abonnement niet upgraden naar 4 Gbps

• November 25, 2025
  • 43 reacties
  • 290 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb dit dus met een XS4All abonnement die loopt tot 04-2027. Ik kan niet verhogen tot 4GB en ben daarnaast veel duurder uit dan KPN gebruikers.

Het is een commerciƫle zaak en in elk geval geen technisch probleem want de 4Gbps is gewoon verkrijgbaar en dat staat zelfs in mijn KPN portal.

Gebruikers worden hierdoor ongelijk behandeld.

Volgens de wetgever moet je dan wel vermelden dat je niet meer kunt upgraden.

Artikel 6:230m BW (informatieplicht bij overeenkomsten op afstand);

Artikel 6:248 BW (redelijkheid en billijkheid);

Telecommunicatiewet en ACM-richtlijnen inzake transparantie en gelijke behandeling;

Ā 

Admin:Ā afgesplitstĀ en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Ā 

43 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

Hi ​@Basvk, allereerst welkom hier.Ā 

Ik snap je wens goed en baal er ook van dat ik je moet teleurstellen. Dit is inderdaad afhankelijk van het afgesloten contract. Ik hoop dat de huidige snelheid toch voldoende is tot we je mogen overzetten naar de hoogste versie.Ā 

Sorry maar dit is gewoon idioot, jaren wachten, ik heb hetzelfde probleem met XS4All de snelheid is mogelijk maar KPN heeft zijn administratieve processen gewoon niet voor elkaar. Dus wordt je als klant dan maar ongelijk behandeld.Ā 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 26, 2025

Heeft niets met ongelijkheid te maken. Je hebt gewoon een abonnement/pakket waarbij die mogelijkheid er niet is. Overigens kan het bij de oudere kpn abonnementen ook niet.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

Dat slaat toch nergens op, dat zou betekenen dat ik de snelheid en de router van 2013 nog zou moeten gebruiken en geen update mogelijkheid zou hebben. Denk nou eens na wat je schrijft. Ik ben in het verleden ook van 100 naar 200 en uiteindelijk 1GB gegaan, allemaal via de portal. Die mogelijkheden zijn er gewoon maar KPN wil ze niet geven dat is wat er aan de hand is. Als ik nu net doe of ik een nieuw abonnement wil krijg ik onmiddellijk 4GB op mijn adres. KPN heeft problemen met zijn administratieve processen en de klant is daar de dupe van. De ACM is er duidelijk in, een nieuwe klant hoort niet een wezenlijk ander aanbod te krijgen als bestaande klanten. Er is dus gewoon ongelijkheid.

• November 26, 2025

Het is inderdaad een keuze van KPN om dat oude XS4all abonnement/contract gewoon zo te laten zoals het is. Hetzelfde geldt voor oude KPN en Youfone abonnementen. En Telfort abonnementen. Als die abonnementen/klanten worden op dezelfde manier behandeld: gewoon netjes volgens het contract wat ze afgesloten hebben.

IkĀ denk niet dat KPN daar iets aan gaat veranderen. Het heeft niets te maken met welke router je gebruikt. En de ACM heeft hier ook helemaal niets mee te maken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

Ik had geĆÆnformeerd moeten worden toen ze mij een verlenging aanboden met een korting.

Dat het gevolgen kon hebben voor wat betreft de keuzes in de portal.

KPN heeft gewoon haar processen niet op orde.

De ACM heeft heeft hier alles mee te maken, wat denk je:

Artikel 6:230m BW (informatieplicht bij overeenkomsten op afstand
ACM-richtlijnen over transparantie en gelijke behandeling
Recht op ontbinding bij onvoldoende informatie

Het is ongelijke behandeling en mijn klacht is ingediend bij alle belanghebbenden.

• November 27, 2025

Dus een verkoper moet bij de verkoop van een product/dienst vertellen aan de klant wat er allemaal niet kan met het product of dienst. Dan word datĀ een heel lang gesprek denk ik. En ongetwijfeld worden er dan nog dingen vergeten.Ā 

Ik denk dat het anders zit. De klant moet aangeven wat die wil. De verkoper komt dat met een product of dienst wat aan die wensen voldoet.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 27, 2025

Nee, als je de spelregels veranderd dan moet jeĀ dat melden. Ik kon altijd upgraden en nuĀ opeens niet meer. Sorry maar je bent wel echt hardleers in je verdediging van KPN. Ze zitten gewoon fout.

• November 27, 2025

Nee, als je de spelregels veranderd dan moet jeĀ dat melden. Ik kon altijd upgraden en nuĀ opeens niet meer.Ā 

Je kon altijd upgraden tot 1 gbit. En dat kan nog steeds. KPN heeft niets veranderd.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 27, 2025

Tja ik ga hier maar niet meer op in, probeer eens te lezen en erachter te komen wat ik bedoel.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • November 27, 2025

Hi Harry, ook bij jou snap ik dat je graag wilt upgraden en dat dit niet kan. Wat belangrijk is om te weten dat er niets aan de voorwaarden is aangepast. Hetzelfde contract dat je had is verlengd volgens dezelfde voorwaarden, die mogelijkheid binnen je contract is nooit geweest.Ā 

Wat mij opvalt is dat je aangeeft dat je wel de optie ziet staan in je Mijn KPN als je daar inlogt. Zou je daar een screenshot van willen plaatsen hier?Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 27, 2025

​@Alex van KPNĀ KPN adverteert de snelheid op mijn adres in de portal, alleen kan ik die niet selecteren:

Zoals je ziet vermeld KPN de fysieke snelheid van mijn glasvezel aansluiting bovenin, en die is nu 4GB. Andere aanbieders kunnen dit ook gewoon leveren op mijn adres.

Als ik net doe of ik een nieuw abonnement wil afsluiten kan ik die 4GB ook gewoon kiezen bij KPN.
Ik wordt een beetje moe van de mensen in dit forum zoals ​@Marlon92 die mij er telkens op wijzen dat ik iets vraag waar ik geen recht op zou hebben, ik krijg helemaal niets gratis, betaal er gewoon voor en krijg geen antwoord op de vraag waarom ik niet dat kan kiezen wat ik wens.Ā 
Ik heb altijd kunnen upgraden ook nadat KPN XS4All al lang had overgenomen.

Mijn vraag blijft waarom kan ik dat nu niet en moet ik wachten tot april 2027. Met had mij er op moeten wijzen bij de verlenging dit jaar dat ik niet meer zou kunnen upgraden.

Het blijft me enorm irriteren dat ik €93 euro betaal en minder ontvang dan nieuwe leden, daarbij kan ik niet eens kiezen waar zij wel de keuze hebben.Ā 

Ā 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 1, 2025

Ik zie het. Wat jij daar ziet is de maximale snelheid, maar deze is niet te bestellen via jouw huidige abonnement. Ik dacht even dat je wel die optie te zien kreeg, maar dat is niet zo. Dat zijn de voorwaarden die bij jouw abonnement horen en waarmee verlengt is. Hier kan ik helaas niets aan doen.Ā 

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Je kan altijd upgraden/downgraden naar andere snelheden, de in actuele tariefblad van XS4All staat. Als deze jouw gewenste snelheid (b.v. 500Mbs of 4Gbs) niet bevat, kan je niet kiezen, zo simpel is het. Hoe kan XS4All jouw nieuwe snelheid dan berekenen? Klanten van andere KPN dochters (Solcon, Youphone….) kunnen ook niet de voorwaarden/tarieven/diensten van KPN kiezen

Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 1, 2025

Behalve de meldplicht door de leverancier bestaat er ook een onderzoekplicht door de klant.

Ā 

• December 1, 2025

Als KPN 4 gbit zou willen leveren bij XS4ALL klanten, dan zouden ze ook een Fritzbox moeten leveren die 4 gbit aan kan. Die heeft KPN helemaal niet in hun assortiment. KPN klanten met een TV+ abo kunnen ook niet kiezen voor de combi 4 gbit en Fritzbox. Bij 4 gbit krijgen ze een KPN Box 14.Ā 

Zakelijke klanten krijgen de 5590Ā dacht ik. Maar die wil KPN aan particuliere klanten niet leveren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 1, 2025

Ik begrijp uit deze reacties dat het mijn probleem is en niet dat van KPN, 4GB kan ik wel op mijn adres ontvangen, maar het mag niet geactiveerd worden van jullie. Ik chargeer dit nu even bewust om te verduidelijken welke totale onzin hier wordt verkondigd.

Oude contracten en dus trouw betalende klanten worden gelokt met een korting en kunnen vervolgens niet meer upgraden. Het is dus legitiem dat XS4All, Solcon, Youfine of whatever klanten die 4GB niet gaan krijgen, en niemand weet dus waarom, maar het mag schijnbaar niet van jullie. Ik heb overigens een Fritzbox 4690 die 10GB aankan dus daar ligt het ook niet aan.

Ā 

Wel die snelheid adverteren in de portal , maar gewoon niet leveren,Ā  dat blijft de kern van het verhaal en al die vreemde argumenten over de snelheid berekenen, en dat ik die snelheid niet in 2013 had pfffffffffffffff ben er wel klaar mee nu.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 1, 2025

Overigens ​@Marlon92Ā die zakelijke klanten krijgen de Fritzbox die ik heb, de 4690.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 1, 2025

Behalve de meldplicht door de leverancier bestaat er ook een onderzoekplicht door de klant.

Ā 

Onderzoeksplicht, het moet niet gekker worden, dat de consument zo wordt behandeld. Doet me denken aan de oude PTT.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 1, 2025

Je kan altijd upgraden/downgraden naar andere snelheden, de in actuele tariefblad van XS4All staat. Als deze jouw gewenste snelheid (b.v. 500Mbs of 4Gbs) niet bevat, kan je niet kiezen, zo simpel is het. Hoe kan XS4All jouw nieuwe snelheid dan berekenen? Klanten van andere KPN dochters (Solcon, Youphone….) kunnen ook niet de voorwaarden/tarieven/diensten van KPN kiezen

Ā 

Dus mogen ze de snelheid niet kiezen die nieuwe klanten gewoon kunnen selecteren,Ā  is dit een beloning voor een lange trouwe klant? Bewust op achterstand zetten, eigenlijk mag ik van jou niet hoger gaan dan die 50mbit uit 2013. Maar wel de hoofdprijs betalen, mijn 1GB is duurder dan de 4GB van de buurman.Ā  Welke logica zit er in je verhaal, lezen jullie slecht of hoe zit dat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • December 1, 2025

Ik zie het. Wat jij daar ziet is de maximale snelheid, maar deze is niet te bestellen via jouw huidige abonnement. Ik dacht even dat je wel die optie te zien kreeg, maar dat is niet zo. Dat zijn de voorwaarden die bij jouw abonnement horen en waarmee verlengt is. Hier kan ik helaas niets aan doen.Ā 

Ā 

De voorwaarden zetten mij dus op achterstand en de buurman krijgt voor minder geld een 4GB verbinding. Dat is waar het op neer komt. Is dat logisch, kun je dat onderbouwen waarom ik het recht niet zou hebben om de maximale snelheid te kiezen die KPN adverteert in de portal. In 2013 hadden ze geen 4GB, ook geen 1GB zelfs geen 500Mbit en ik kon telkens stapsgewijs mijn snelheid verhogen, maar nu is daar zomaar een blokkade. In mijn oude contract staat ook niets over die 1gb die ik nu heb. Het is niet correct om te schermen met die voorwaarden, het is nu een issue omdat KPN haar processen niet op orde heeft.

• December 1, 2025

Overigens ​@Marlon92Ā die zakelijke klanten krijgen de Fritzbox die ik heb, de 4690.Ā 

Wat jij zelf hebt maakt niet uit. In het contract staat dat jij een Fritzbox van KPN moet krijgen. Daar heb jij recht op. En het is de plicht van KPN deze te leveren.

• December 1, 2025

Het is dus legitiem dat XS4All, Solcon, Youfine of whatever klanten die 4GB niet gaan krijgen...

En ook klanten van KPN zelf die nietĀ de nieuwste abonnementsvorm hebben kunnen niet kiezen voor 4 gbit.

en niemand weet dus waarom...

Iedereen weet waarom. Jijzelf ook. Het is je al meerdere malen verteld.Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 1, 2025

KPN Netwerk kan technisch 4GBit/s op jouw adres leveren, alleen leveren niet alle providers dat, behalve KPN, de provider, in dit geval wel bij een geschikt abo ​@Harry_BergĀ 

Hetzelfde was het geval toen ik van Ziggo naar Telfort of KPN wilde overstappen, KPN als provider leverde pairbonding met hogere snelheid over xDSL, Telfort leverde géén pairbonding, dat werd niet zozeer duidelijk gemaakt door partijen, maar door mijn persoonlijk onderzoek.

Daar ik op dat moment (nog) geen behoefte had aan hogere snelheid koos ik voor Telfort, als budgetpartij.

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Welke logica zit er in je verhaal, lezen jullie slecht of hoe zit dat.

Welke logica wil je toepassen als XS4All een 4Gbs zou aanbieden zonder deze in tariefblad te noemen? Prijs per maand:

4x duurder als 1Gbs → 295,44 €

20x duurder als 200Mbs → 1477,20 €

40x duurder als 100Mbs → 2487,20 €

80x duurder als 50Mbs → 4503,20 €

200x duurder als 20Mbs → 9970,00 €

Ā 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 1, 2025

Welke logica zit er in je verhaal, lezen jullie slecht of hoe zit dat.

Welke logica wil je toepassen als XS4All een 4Gbs zou aanbieden zonder deze in tariefblad te noemen? Prijs per maand:

4x duurder als 1Gbs → 295,44 €

20x duurder als 200Mbs → 1477,20 €

40x duurder als 100Mbs → 2487,20 €

80x duurder als 50Mbs → 4503,20 €

200x duurder als 20Mbs → 9970,00 €

Ā 

Auw...