Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg een glasvezelaansluiting, waar in huis zouden jullie dit laten doen?

• November 7, 2025
  • 40 reacties
  • 587 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • November 8, 2025

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor plaatsing in de meterkast. Vanuit daar lopen meestal pvc-buizen naar verschillende plekken in huis, waardoor je de mogelijkheid hebt om ethernetkabels te trekken en zo een bekabeld netwerk aan te leggen.

/knip

Helaas gaat dit alleen op in nieuwbouw en zelfs dan ook nog niet altijd, in oudbouw nagenoeg zeker niet. Zie ook de reactie Jand. 

Tuurlijk heb je bij nieuwbouw meer opties. Maar bij wat oudere huizen zie je ook regelmatig dat vanuit de meterkast (als daar de invoerkabel zit) een DSL kabel loopt naar de woonkamer. Of een oude telefoonaansluiting op een slaapkamer zit. En dan heb je nog de coax kabels die tegenwoordig vaak vervangen kunnen worden. En soms, inderdaad, heb je helemaal niks. Dan kun je indien mogelijk via de kruipruimte, kelder of een gat door de muur alsnog wat proberen

Ter verduidelijking: ik had het over '’ pvc-buizen '’. Dus niet perse alleen over loze leidingen, maar ook bestaande kabelroutes (DSL of Coax).

Mijn eerdere reactie ging over mijn persoonlijke voorkeur. Met een van de argumenten dat het in de meterkast veiliger is i.v.m. ongelukken. Elk huis is anders, dus soms zal een andere plek beter uitkomen.

• November 8, 2025

Mijn eerdere reactie ging over mijn persoonlijke voorkeur. Met een van de argumenten dat het in de meterkast veiliger is i.v.m. ongelukken. Elk huis is anders, dus soms zal een andere plek beter uitkomen.

Daar heb je helemaal gelijk in. En als we algemener kijken kan je soms andere leidingen herbruiken maar ook dan hebben we het al over vrij recente woningen. Anders ligt nagenoeg alles langs een plint gespijkerd.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 10, 2025

Goedemiddag ​@Sluisie81 en bedankt voor jouw bericht :)

Goede, terechte en ook vooral logische vraag en leuk dat je hem hier op onze Community stelt! Ik zie dat al veel goede reacties hebt mogen ontvangen en volgens mij ben je daardoor al een stukje wijzer geworden! Ik kan weinig toevoegen aan datgene wat hier al is gezegd dus ik hoop dat jij met al deze informatie verder uit de voeten kunt. En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weten!

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Inmiddels wordt de glasvezel hier niet begin 2026 (januari/februari) aangelegd, maar staat de planning nu op november/december 2026.

Dus als ik eind juni kan overstappen zal het eerst via koper (DSL) worden.

• January 17, 2026

Inmiddels wordt de glasvezel hier niet begin 2026 (januari/februari) aangelegd, maar staat de planning nu op november/december 2026.

Welke bandbreedte kan KPN via koper leveren? Ik zou nooit de volle mep ( € 42,50)  betalen als er maar 30 Mb of minder leverbaar is. Ik zou persoonlijk wachten met overstappen tot de boel is opgeleverd. Maar dat is uiteraard jouw keuze.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Welke bandbreedte kan KPN via koper leveren? Ik zou nooit de volle mep ( € 42,50)  betalen als er maar 30 Mb of minder leverbaar is. Ik zou persoonlijk wachten met overstappen tot de boel is opgeleverd. Maar dat is uiteraard jouw keuze.

98% van de huishoudens kunnen een snelheid van 50mb of meer krijgen… Tijden zijn gelukkig wel veranderd.

• January 17, 2026

98% van de huishoudens kunnen een snelheid van 50mb of meer krijgen… Tijden zijn gelukkig wel veranderd.

Dat percentage is voor DSL zeker zo hoog omdat dit net steeds verder wordt afgebouwd. Het is dat op ons adres glasvezel ligt en het dsl netwerk is uitgeschakeld/afgebouwd anders kon er op dit adres nog steeds maximaal 16 Mb via koper worden geleverd. Net zo goed dat dit op ons vorig adres ook zo laag was.

Verder is 50 Mb de helft minder dan 100 Mb waar ik mijn reactie op baseer. Kortom ik blijf bij mijn advies, met de aanvulling dat het de eigen beslissing blijft.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Zeker, dat is vooral zo hoog door de uitrol van glas. 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Wat er op mijn adres (maximaal) beschikbaar is is 200/32Mbit.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Vplus dan, dan woon je uitermate dicht bij een actieve kabelverdeler (minder dan 200 meter) en dan ga je een hele mooie stabiele lijn krijgen. Ben er jaloers op.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Vplus dan, dan woon je uitermate dicht bij een actieve kabelverdeler (minder dan 200 meter) en dan ga je een hele mooie stabiele lijn krijgen. Ben er jaloers op.

Klopt ja, de kast staat hier om de hoek!

• January 17, 2026

Dan is de beslissing al iets makkelijker. De lagere upload ben je van Ziggo al gewend.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Dan is de beslissing al iets makkelijker. De lagere upload ben je van Ziggo al gewend.

Zeker, en vind de upload ook niet heel belangrijk.

Heb bij Ziggo nu 400/40Mbit, maar kan prima met 200/20 (of 200/32) af denk ik.

Werk 3 dagen per week thuis en maak dan via VPN verbinding met de werkomgeving.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

​@Ik_Combineer Wat ik me nog afvroeg, wordt er dan bijvoorbeeld echt 200/20 geleverd, of kan dit ook 200/32 worden?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2026

Realistisch gezien is de maximale geleverde snelheid bij vplus 200/30 en bij bvdsl 200/60 als het goed is.Â