Skip to main content

De glasvezelverbinding die ik binnenkort krijg van KPN is XGS-PON. Kan ik kiezen voor een AON verbinding waar geen sprake is van het splitsen van de glasvezel met honderden anderen glasvezelgebruikers. 

Nee @diem , dat kan je niet.

KPN bepaalt wat in jouw gemeente geleverd wordt. En dat is tegenwoordig XGS-PON

zie ook dit topic: 4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

AON is het type glasvezelverbinding dat we tot 2021 aanlegden.


Dank voor je reactie.
Zijn er andere providers die wel AON aanbieden? 


Zijn er andere providers die wel AON aanbieden? 

 

Dat weet ik niet, maar wat is jouw bezwaar tegen XGS-PON?


Dat weet ik niet, maar wat is jouw bezwaar tegen XGS-PON?

Indien men geen hogere snelheid dan 1Gbs wil, is AON beter en stabieler dan XGS-PON. Men heeft geen gedeelde lijn en ook geen storing veroorzaakt door een van de buren.


Bezwaar is het delen van de glasvezel dmv splitters met honderden andere glasvezelgebruikers. Heb gelezen dat gamers voor storingen zorgen omdat games veel Gb gebruiken waardoor de verbinding trager wordt voor de andere gebruikers op dezelfde gedeelde glasvezelverbinding. 


Bezwaar is het delen van de glasvezel dmv splitters met honderden andere glasvezelgebruikers. 

Je deelt een glasvezel helemaal niet met honderden andere glasvezel gebruikers. Op jouw segment zijn maximaal 64 huishoudens aangesloten maar in de praktijk zijn dat er vaak minder omdat niet iedereen een abonnement via het netwerk van KPN heeft. Het is inderdaad wel zo dat je last kunt hebben van zware downloaders/gamers omdat daardoor de gedeelde lijn van 10Gbps zwaarder belast wordt en jouw aansluiting minder timeslices tot z'n beschikking krijgt.

Ook een AON aansluiting wordt uiteraard gedeeld alleen begint dat delen pas op de verbinding tussen de area PoP en de city PoP.


Het is idd heel klein kans dat de buren de lijn helemaal vol trekken (een modern wijkcentrale heeft 2x100Gbs uplink), meer kans op storing is dat een van de buren een zogenaamd tweaker is en de parameter van zijn SFP+module aanpast en storing veroorzaakt. De meest nadelige effect van het delen van de lijn is dat alle deelnemer hetzelfde signaal hebben en veiligheidsprobleem mee brengen. Indien een van de buren een agentuur met 3 letters is, kan hij de hele verkeer aftappen en meeluisteren. Vele bedrijven huren daarom exclusief een lijn, of ze gaan zelfs belichten.


@ RBxx, TDN, wjb, hartelijk dank voor uw reacties. AON kan ik uit mijn hoofd zetten. 


Reageer