Skip to main content
Antwoord

Ik voel me misleid: verhogen naar 1 Gbit/s gaat ten kosten van mijn korting

• September 18, 2025
  • 2 reacties
  • 78 keer bekeken

In mei ben ik voor het eerst op mezelf gaan wonen. Omdat een stabiele en snelle internetverbinding voor mij belangrijk is, twijfelde ik destijds tussen:

• Ziggo: 1000Mbit download / 100Mbit upload

• KPN: maximaal 200Mbit download / 200Mbit upload, met de belofte dat ik zou kunnen overstappen naar glasvezel zodra dit beschikbaar kwam.

Ik koos uiteindelijk voor KPN, juist vanwege de mogelijkheid om later over te stappen op het beste glasvezelabonnement. Omdat ik er zeker van was dat ik die upgrade wilde doen zodra glasvezel beschikbaar was, heb ik een 2-jarig contract afgesloten mét korting.

Ongeveer twee weken geleden is Glaspoort langs geweest om de aansluiting te leggen. Vandaag heb ik contact opgenomen met KPN om mijn abonnement te verhogen.

• Eerst werd mij verteld dat dit kosteloos en mét behoud van korting mogelijk was.

• Later, na lang in de wacht te hebben gestaan, kreeg ik ineens te horen dat mijn korting zou vervallen zodra ik upgrade. Met andere woorden: ik moet €40 per maand extra betalen.

Daarbij werd mij verteld dat ik bij het afsluiten van mijn contract meteen het hogere glasvezelabonnement had moeten kiezen. Maar dat was destijds simpelweg niet mogelijk — die optie bestond toen nog niet.

Samengevat:

• KPN heeft mij een 2-jarig abonnement verkocht met de belofte dat ik naar glasvezel kon upgraden zodra het beschikbaar was.

• Op het moment dat ik dit daadwerkelijk wil doen, blijkt die belofte niets waard: mijn korting vervalt en ik moet fors meer betalen.

• Als ik dit van tevoren had geweten, had ik nooit voor een 2-jarig contract gekozen.

Ik voel me hierdoor misleid, en ik vind het ronduit schandalig dat KPN klanten op deze manier vastzet. Dit is een waarschuwing voor iedereen die een contract bij KPN overweegt: lees goed de kleine lettertjes, want wat je wordt beloofd bij het afsluiten, geldt kennelijk niet meer zodra je glasvezel beschikbaar is.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Benjamin.vdb en welkom bij de KPN Community. Ik snap dat je hier op zijn zachtst gezegd van baalt. 😕 Je wilt je korting natuurlijk niet kwijtraken. 

Het is wel zo dat wanneer alleen het verbindingstype veranderd (dus van koper naar glasvezel) je korting behouden blijft. Alleen het verbindingstype veranderd dan en dat heeft verder geen invloed op je abonnement.
De korting gaat wel verloren wanneer je ook van internetsnelheid in je abonnement veranderd. Dus als je nu bijvoorbeeld het 200 Mbit/s abonnement hebt en deze zo houdt bij de overstap naar glasvezel, dan behoud je de korting. 

Als je een hogere internetsnelheid wilt dan kun je het beste wachten tot de kortingsperiode afgelopen is, zoals Marlon ook adviseert. 

Je kunt dus alsnog een belafspraak met ons maken hiervoor. Geef daarbij aan dat je alleen je verbindingstype wilt veranderen naar glasvezel en de korting wilt behouden. 
Dan kan mijn collega dit voor je regelen en maak je hopelijk snel gebruik van de glasvezelverbinding. 🙂

2 reacties

• September 18, 2025

Dit klopt. Gewoon wachten tot de kortingsperiode afgelopen is.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 20, 2025

Hi ​@Benjamin.vdb en welkom bij de KPN Community. Ik snap dat je hier op zijn zachtst gezegd van baalt. 😕 Je wilt je korting natuurlijk niet kwijtraken. 

Het is wel zo dat wanneer alleen het verbindingstype veranderd (dus van koper naar glasvezel) je korting behouden blijft. Alleen het verbindingstype veranderd dan en dat heeft verder geen invloed op je abonnement.
De korting gaat wel verloren wanneer je ook van internetsnelheid in je abonnement veranderd. Dus als je nu bijvoorbeeld het 200 Mbit/s abonnement hebt en deze zo houdt bij de overstap naar glasvezel, dan behoud je de korting. 

Als je een hogere internetsnelheid wilt dan kun je het beste wachten tot de kortingsperiode afgelopen is, zoals Marlon ook adviseert. 

Je kunt dus alsnog een belafspraak met ons maken hiervoor. Geef daarbij aan dat je alleen je verbindingstype wilt veranderen naar glasvezel en de korting wilt behouden. 
Dan kan mijn collega dit voor je regelen en maak je hopelijk snel gebruik van de glasvezelverbinding. 🙂