Skip to main content
Antwoord

Ik wil geen glasvezel maar ik blijf er vragen over krijgen van KPN

• April 8, 2025
  • 25 reacties
  • 595 keer bekeken

Peta Goderie
Deelnemer

Twee maanden terug een folder in de bus over aanleg KPN glasvezel.

Een week later, tot twee keer toe, een zeer opdringerig persoon van KPN aan de deur die "geen interesse" en "nee" niet lijkt te begrijpen.

En vandaag voor de DERDE keer een brief in de bus dat ik toestemming moet geven en Ja moet zeggen tegen een gratis glasvezel aansluiting! ??

Ik beslis zelf KPN, en ik wíl geen KPN glasvezel. Dat heb ik al meerdere keren aangegeven en jullie blijven mij lastig vallen!

Hoe zeg ik NEE tegen jullie gratis glasvezelaansluiting?

Waarom niet éénmalig een keuze laten maken en mensen daarna gewoon met rust laten?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Peta Goderie .  Ik heb even meegelezen.  Jammer dat er zo aangedrongen wordt.  Ik heb hier alle argumenten eigenlijk wel voorbij zien komen.

Persoonlijk denk ik: Als het gratis is, sluit maar gewoon aan. Is mijn huis in ieder geval voorbereid op de toekomst en ik ben niet verplicht om er ook gelijk diensten over af te nemen. Maar het staat jou volledig vrij om dat niet te doen als jij de eigenaar van het huis bent. Hou er rekening mee dat het einddoel is dat heel Nederland van glasvezel wordt voorzien. Koper is een aflopende zaak (hoewel het nog wel jaren zal duren hoor) 

Tevens is het zo dat als het later alsnog wilt laten aanleggen, het geld kan gaan kosten. Als je dat voor lief neemt of er simpelweg geen interesse in hebt, is dat prima. 

Ik kan helaas niet beloven dat het de laatste keer is dat KPN hiervoor ‘aan je deur’ klopt.  Maar je kunt de post dan gewoon bij het oud papier leggen uiteraard. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

25 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 8, 2025

Uiteindelijk houden ze een keer op natuurlijk maar u hoeft geen abonnement te nemen hoor. Dit gaat om de aansluiting dus de vervanging van de koperaansluiting. Het kost u niets en het hoort gewoon in een huis. Net als een water en elektriciteit aansluiting. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2025

Kpn zet alle aansluitingen over naar glasvezel. De prijs van je abonnement blijft gelijk! De omzetting naar glasvezel kost je ook niets.

Het kopernet gaat uiterlijk 3 jaar na de aanleg van het nieuwe netwerk uit. Dan kan je kpn en andere alleen via het nieuwe netwerk krijgen. Glasvezel dus. Het komt in plaats van koper, niet erbij.

• April 8, 2025

Heb je een huurhuis? Als de verhuurder wil dat er glasvezel aangelegd word, dan zal je dat waarschijnlijk moeten accepteren. 

Heb je nu een verbinding over de telefoonlijn? Dan zal je ook wel moeten. Want die telefoonlijn word over een paar jaar uitgeschakeld.

Peta Goderie
Deelnemer

"Hoort gewoon in een huis, net als water en elektriciteit"?

Heb je ooit al eens 5 aansluitingen voor water en elektriciteit in één huis gezien? Belachelijk dat iedere provider zijn eigen aansluitpunt wilt!

Bovendien, wat moet ik met een glasvezel aansluiting in mijn meterkast als ik die met geen mogelijkheid elders in mijn huis bedraad kan krijgen zonder flink hak- en breek werk? En KPN plaatst ALLEEN in de meterkast, ook al zitten de bestaande telefoon en kabel aansluitingen daar ook NIET.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 8, 2025

Beste ​@Peta Goderie je hoeft van niemand glasvezel te nemen als je dat niet wilt.

Wat dat eventueel voor gevolgen in de (naaste) toekomst heeft, zie je dan wel weer.

Peta Goderie
Deelnemer

Beste ​@Peta Goderie je hoeft van niemand glasvezel te nemen als je dat niet wilt.

Wat dat eventueel voor gevolgen in de (naaste) toekomst heeft, zie je dan wel weer.

Beste Jan D,

Weet ik. maar waarom blijft KPN dan zo aandringen als ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik geen aansluiting wil? Waarom kan ik alleen toezeggen en niet weigeren? 

• April 8, 2025

Heb je ooit al eens 5 aansluitingen voor water en elektriciteit in één huis gezien? Belachelijk dat iedere provider zijn eigen aansluitpunt wilt!

Bovendien, wat moet ik met een glasvezel aansluiting in mijn meterkast als ik die met geen mogelijkheid elders in mijn huis bedraad kan krijgen zonder flink hak- en breek werk? En KPN plaatst ALLEEN in de meterkast, ook al zitten de bestaande telefoon en kabel aansluitingen daar ook NIET.

@Peta Goderie Ja, dat is vreemd maar helaas de realiteit van de overgang naar glasvezel in versnipperd Nederland waarbij ook nog eens de bestaande aansluitingen moeten blijven zitten.

Ik wil wel een lans breken voor glasvezel. Het is gewoon beter en meer toekomstbestendig dan de kopernetwerken die ook nog eens langzamerhand zullen worden afgeschakeld. Dus ik zou die aansluiting alvast aan laten leggen ook al doe je er voorlopig niets mee.

Hoe jou huis er uit ziet weet ik natuurlijk niet, maar tegenwoordig kan je ook heel veel apparatuur draadloos aansluiten zodat het hak- en breekwerk beperkt kan blijven. Dus vaak biedt het ook een gelegenheid om eens van die oude kabelspagetti af te komen…

PS Dat het zo agressief aan de deur wordt gepushed is verwerpelijk en zou ook voor mij een reden zijn om, als het ook maar enigszins mogelijk is, NIET met die leverancier in zee te gaan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 8, 2025

Beste ​@Peta Goderie omdat KPN wil voorkomen dat je straks een keer zonder diensten van KPN komt te zitten.

Nu legt men glasvezel in je straat aan en als die glasvezel actief is, gaat tezijnertijd koper uitgeschakeld worden. 

Tegen de uitschakeldatum van koper krijg je eerst nog diverse brieven en/of mails van KPN om je te waarschuwen, als je dan nog geen acite onderneemt, gaat de knop en trekt men de stekker er uit en heb je geen werkende diensten meer via het KPN-netwerk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2025

Kpn blijft aandringen omdat het kopernet na maximaal 3 jaar na aanleg van glasvezel uitgezet wordt. En je dan dus geen klant van kpn of de andere providers meer kunt zijn.

Bij mij en de andere flats heeft kpn het aansluitpunt in de woonkamer geplaatst. Er waren vanuit de meterkast dezelfde bezwaren als bij jou. 

Peta Goderie
Deelnemer

​... maar tegenwoordig kan je ook heel veel apparatuur draadloos aansluiten...

En wat is het nut van gigabit fiber als je vervolgens met hooguit een paar honderd mbit/s draadloos moet gebruiken? Dan kan ik met 750 mbit/sec. beter op de kabel blijven...

Ik heb in mijn huis overal bekabeld gigabit ethernet... maar NIET in de meterkast, en die is ook niet bereikbaar zonder grof hak en breekwerk.

• April 8, 2025

Dan kan ik met 750 mbit/sec. beter op de kabel blijven...

Welke kabel bedoel je? Zit je nu bij Ziggo? 

• April 8, 2025

Ik heb in mijn huis overal bekabeld gigabit ethernet... maar NIET in de meterkast, en die is ook niet bereikbaar zonder grof hak en breekwerk.

Dat is inderdaad een uitdaging als je een bekabeld netwerk wilt aansluiten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 8, 2025

Dit is gewoon pertinent onjuist. KPN plaatst hem in overleg met u. En als die locatie in de woonkamer logischer is plaatsen we hem daar. Vandaag nog gedaan namelijk, 2 maal in de meterkast en 1 maal in de woonkamer. De keuze is aan u.

Verder; als u nu ziggo heeft kunt u die brieven ook in de prullenbak gooien. Dan hebben ze ook geen toestemming om wat te doen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Dat zij nee zegt vind ik prima.   

Ik vind het alleen ontzettend zuur voor de mensen die erna in zo,n huis gaan wonen en die de keuze niet krijgen en ongeveer 1000 euro moeten gaan betalen voor die aansluiting waar zij nu doodleuk NEE tegen zegt omdat het nu nog haar huis is. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 8, 2025

Dat zij nee zegt vind ik prima.   

Ik vind het alleen ontzettend zuur voor de mensen die erna in zo,n huis gaan wonen en die de keuze niet krijgen en ongeveer 1000 euro moeten gaan betalen voor die aansluiting waar zij nu doodleuk NEE tegen zegt omdat het nu nog haar huis is. 

Heb je daar een bron voor dat dat zoveel zou kosten ​@Eddy75 ???

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Ja hier ergens op het forum even zoeken..  was zelfs iets duurder nog 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 8, 2025

In principe zou het niks moeten kosten uitzonderingen daargelaten. Maar wat wel heel zuur is is dat KPN het oude koperdraadje niet hersteld wanneer er nee is gezegd op glasvezel. (Ook wel logisch dat er niet wordt geïnvesteerd in een dood paard) 

Heb wel eens gestaan bij een klant met een zorgtelefoon waarbij helaas de kabel onder de grond kapot ging, in plaats van enkele dagen zonder diensten werdt het een haalbaarheidsonderzoek van 6 weken, aanleg glasvezel en daarna omzetting. Volgens mij in totaal iets van twee maanden. Gelukkig zijn dat ook uitzonderingen maar het weigeren van glasvezel kan wel serieuze consequenties hebben.

• April 8, 2025

Ik heb geen Ziggo aansluiting. Het ligt wel in de straat. Als ik een Ziggo aansluiting wil moet ik 1600 euro betalen. Dus als je nu KPN glasvezel weigert en een volgende bewoner wil het over 5 jaar wel, dan kan ik me heel goed voorstellen dat het dan ook zoiets kost. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Ah ha!..  zo werkt dat dus..   Ik moet nog even oefenen met die linkjes.  :P 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 8, 2025

Een glasvezelaansluiting moet via mijnaansluiting.nl aangevraagd worden, de offer (prijs) kan je zelfs zien, maar kost meestal meer dan 800,-€ plus graafkosten naar de straatkast (kan 1km verder zijn), dan zijn paar duizend euro heel normaal.

Dit is anders, deze kosten is vastrechtsvergoeding van DigitalStad voor buitengebied. Zelfs in midden in stadkern moet je veel betalen voor een nieuwe aansluiting (b.v. voor een nieuwe woning in bouw). Bij weigeren van glasvezel en deactiveren van koper wordt op later datum een aanvraag van glasvezel hetzelfde gehandhaafd als aanvraag van een nieuwe aansluiting.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

@TDN Ik snap dat dit anders is.  Ik kon zo snel niets anders vinden maar kon ​@JanD niet zelf heel dit forum door laten spitten :P 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 10, 2025

Hoi ​@Peta Goderie .  Ik heb even meegelezen.  Jammer dat er zo aangedrongen wordt.  Ik heb hier alle argumenten eigenlijk wel voorbij zien komen.

Persoonlijk denk ik: Als het gratis is, sluit maar gewoon aan. Is mijn huis in ieder geval voorbereid op de toekomst en ik ben niet verplicht om er ook gelijk diensten over af te nemen. Maar het staat jou volledig vrij om dat niet te doen als jij de eigenaar van het huis bent. Hou er rekening mee dat het einddoel is dat heel Nederland van glasvezel wordt voorzien. Koper is een aflopende zaak (hoewel het nog wel jaren zal duren hoor) 

Tevens is het zo dat als het later alsnog wilt laten aanleggen, het geld kan gaan kosten. Als je dat voor lief neemt of er simpelweg geen interesse in hebt, is dat prima. 

Ik kan helaas niet beloven dat het de laatste keer is dat KPN hiervoor ‘aan je deur’ klopt.  Maar je kunt de post dan gewoon bij het oud papier leggen uiteraard. 

Peta Goderie
Deelnemer

Heb je een huurhuis? Als de verhuurder wil dat er glasvezel aangelegd word, dan zal je dat waarschijnlijk moeten accepteren. 

Heb je nu een verbinding over de telefoonlijn? Dan zal je ook wel moeten. Want die telefoonlijn word over een paar jaar uitgeschakeld.

Nee en Nee, En die KPN telefoonlijn gebruik ik ook niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2025

Als je nu Ziggo hebt voor internet, tv, en vaste telefoon kún je de glasvezel lijn gratis binnen laten brengen. Aansluitpunt dus. Maar het hoeft dus niet!

Bij wel aansluitpunt in huis aanbrengen gooi je voor jezelf de deur ook niet dicht voor Odido, Budget, kpn, Freedom, Online, Solcon, Youfone, Tweak, en veel meer. Zonder aansluitpunt glasvezel kan overstappen niet meer (nouja, wordt héél duur zie onder).

Maar je mag het weigeren. Heel irritant dat de aannemer dan blijft aandringen. Al is 't wel begrijpelijk gezien de hoeveelheid providers die erop zitten.

Echter bij toekomstig overstappen gaat dat dan wel ca € 500 of meer kosten om het aansluitpunt alsnog aan te brengen. Voor jou of een toekomstige bewoner. Een huis staat langer dan 1 bewoner….

Al vind ik dat je het mag afslaan.