Skip to main content

Hi,

 

Ik wil graag statische ip-adressen ipv dynamische. Dit wil ik doen ivm het bouwen van servers op verschillende locaties die ik met elkaar weer koppelen/joinen. Om dit te kunnen realiseren moet ik statische ip-adressen hebben.

 

Is hier een mogelijkheid voor en hoe realiseer ik dit het beste. Ik heb een standaard KPN thuis modem.

in principe bied KPN deze optie niet aan voor de particulieren verbinding. alleen in de praktijk zien we wel dat klanten zelden of nooit een ander IP adres krijgen. tenzij er iets gewijzigd wordt op de manier waarop het signaal binnen komt, migratie van koper naar glasvezel of van AON naar XSG-PON. en zelfs als dit al zo zou zijn, krijg je hier netjes een melding van als je deze optie aanzet binnen MijnKPN.

een vast IP adres wordt binnen KPN alleen binnen het KPN EEN portfolio aangeboden.


Officieel heb je als particulier dynamische ip adressen, maar in de praktijk zijn ze statisch, veranderen zelden of nooit @MukreminT 

 


Hartelijk dank voor je reactie!

 

Hoe zou ik dan kunnen weten welke ipadressen ik kan gebruiken voor een bepaalde server. Ik heb op mijn laptop het ipadres: 192.168.2.6

 

andere vraagje, ik zie op mijn modem dat mijn modem het ipadres voor zijn dns 192.168.2.254 heeft. Is dit dan ook het ipadres die ik als dns kan gebruiken op elke server?

 

nogmaals dank voor je reactie.


IP adressen van apparaten op jouw LAN kan je vastzetten door op de Experia/KPN Box een DHCP binding/reservation vast te leggen.

 

IP adres 192.168.2.254 is standaard inderdaad ook het DNS IP adres.


@MukreminT

De door jouw genoemde ip adressen zijn private ip adressen en niet het adres waar mee je het internet op kan. Als je echt en netwerk wilt bouwen over het internet heen en je wilt dit veilig doen. Dan heb je hier best wat TI kennis voor nodig. Je krijgt dan te maken met oa vpn’s en firewalls zonder beide creeer je als snel een onveilige omgeving.  


Je kunt je IP gewoon testen en opslaan. Als je dat bijvoorbeeld ergens in de nacht doet en het is anders dan stuur je jezelf een e-mail met het nieuwe IP adres. Ik doe dat zelf in mijn Node-RED flows-toepassing, maar met Node.js & Co gaat dat natuurlijk ook prima.

 


Aanvulling met betere afbeelding: 

 


Reageer