Skip to main content
Antwoord

Ik wil graag wifi in mijn schuur maar die staat 90 meter van het huis. Hoe?

• July 26, 2025
  • 14 reacties
  • 196 keer bekeken

mijn schuur staat ongeveer 90 meter van mijn huis. daartussenin staat nog een schuur. hhoe zorg ik vvor wifi in mijn schuur?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Tinus 2. Welkom op de KPN Community! Goed dat je hier de vraag stelt! Hopelijk heb je iets gehad aan de hulp en tips die in dit topic al geboden is. 

Als ik het samenvat dan komt het hier op neer (denk ik): Het mooiste is een directe UTP kabel. Dan kun je aan het einde van de kabel in de schuur een Wifi versterker/accesspoint plaatsen. Als je niet wil graven, dan zijn powerline adapters nog een optie. Dan dient er wel al een stroomkabel van de schuur naar het huis te liggen. Dan wordt je internetsignaal over de stroomkabel getransporteerd naar de schuur. Houd er dan wel rekening mee dat er iets van de snelheid en stabiliteit verloren gaat door de afstand. 

Als we je nog kunnen helpen, laat het dan weten! We denken graag met je mee. 

14 reacties

• July 26, 2025

Gewoon een utp kabel leggen. 

Met een utp kabel kan je 100 meter overbruggen. Dus zorg dat die net binnen je huis in een switch zit. En zodra je binnen in de schuur bent plaat je weer een switch waar je de kabel in steekt.

• July 26, 2025

Inderdaad, een kabel is het mooiste.
In de grond, ondiep naast het pad (bv) maar dan wel in een (tyleen  vloerverwarming oid) slang, mooie toepassing voor reststukken.

[..]  in de schuur bent plaat je weer een switch waar je de kabel in steekt.

( ter zijde ) Daar mee bedoel je een kastje wat WiFi doet ?
De termen voor de div.kastjes lopen wel eens vaker door elkaar, ook omdat er vaak meerdere functies in een kastje zitten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 26, 2025

Zie ook onderstaande ​@Tinus 2 

• July 26, 2025

Iets duurder maar nagenoeg net zo goed als een kabel is een point to point wifi set.

De (netwerk)switch die Marlon noemt is alleen nodig als er meer apparaten bekabeld moeten worden aan gesloten.

Wezenlijk is een rj45 female connector aan de binnenkomende kabel al genoeg, daar kan een Wifi accespunt op worden aangesloten.

Of helemaal netjes afgemonteerd in een wandcontactdoos.

• July 26, 2025

Het gaat er om dat iets aansluit binnen de 100 meter. Als je in de schuur nog met 20 meter kabel verder gaat voordat je er een WiFi versterker aanknoopt, dan zit je aan de 110 meter. Dan word het wellicht iets te ver.

• July 26, 2025

Zo scherp is die grens niet.

• July 26, 2025

Zo scherp is die grens niet.

Nee, dat weet ik. Maar het is toch goed om die 100 meter als maximum aan te houden als dat mogelijk is. Want hoe verder je daar overheen gaat, moe meer dat ten koste gaat van de snelheid/stabiliteit. 

• July 26, 2025

Mwah . .

Zo kan het ook  :

Schotel voor het raam zetten met een WiFi kastje in het brandpunt.
Dat werkt zeker, of het praktisch is . . . ?

• July 26, 2025

Die honderd meter is de richtlijn of advies van de fabrikanten waar binnen ze de maximale snelheid willen of kunnen garanderen.

Terzijde als ik de vraag letterlijk lees wifi in de schuur daar is helemaal geen kabel van buitenaf voor nodig. Wifi punt in het stopcontact en klaar. Internet in de schuur dat is een heel ander verhaal, wifi en internet toegang zijn echt twee afzonderlijke zaken.

Een telefoon instellen als hotspot is ook mogelijk of een travelrouter met simkaart.

@Tinus 2 wat is het doel waar heb je die internet verbinding voor nodig hoe of waarvoor ga je deze gebruiken?

• July 26, 2025

Wifi punt in het stopcontact en klaar. Internet in de schuur dat is een heel ander verhaal, wifi en internet toegang zijn echt twee afzonderlijke zaken.

Ja, dat is zo, maar we begrijpen het toch wel ?

Maar, doet mij denken, als er een 230V leiding naar die schuur ligt, dan maak je wel een kans met van die internet over elektriciteits net kastjes. Daar ben ik meestal geen voorstander van, maar in dit geval.
Dan misschien nog een WCD (stopcontact) maken in huis direct op de kabel naar de schuur.

( leest de vraagsteller nog mee ? )

• July 26, 2025

Wifi punt in het stopcontact en klaar. Internet in de schuur dat is een heel ander verhaal, wifi en internet toegang zijn echt twee afzonderlijke zaken.

Ja, dat is zo, maar we begrijpen het toch wel ?

Wat is er mis met de correcte termen gebruiken. Niet zoals Ziggo doet met hun wifi abonnementen.

Wifi is en blijft een draadloos communicatie protocol niets meer niets minder.

Het signaal verval met een powerline adapter zal groter zijn dan via een cat6 utp kabel.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 29, 2025

Hoi ​@Tinus 2. Welkom op de KPN Community! Goed dat je hier de vraag stelt! Hopelijk heb je iets gehad aan de hulp en tips die in dit topic al geboden is. 

Als ik het samenvat dan komt het hier op neer (denk ik): Het mooiste is een directe UTP kabel. Dan kun je aan het einde van de kabel in de schuur een Wifi versterker/accesspoint plaatsen. Als je niet wil graven, dan zijn powerline adapters nog een optie. Dan dient er wel al een stroomkabel van de schuur naar het huis te liggen. Dan wordt je internetsignaal over de stroomkabel getransporteerd naar de schuur. Houd er dan wel rekening mee dat er iets van de snelheid en stabiliteit verloren gaat door de afstand. 

Als we je nog kunnen helpen, laat het dan weten! We denken graag met je mee. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 29, 2025

ja, ik lees nog mee. ik heb al veel geleerd en ik vind nu wel een goede oplossing. Dank allemaal

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 29, 2025

Zie ook topic:

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline)

90 meter is natuurlijk best een behoorlijk eind om te overbruggen voor Powerline.
De uiteindelijke oplossing in dit recente topic op Tweakers in dan wel interessant om te lezen:

Tweakers: Lange afstand scorebord netwerkkabel 250 meter

TL-PA7010 van TP-link. Deze kastjes praten via het stroom met elkaar. Volgens de specs kunnen ze 300 meter overbruggen. in ons geval lukte 250 niet eens maar 175 meter dus wel. Stom toevallig zit de container en het scorebord op de zelfde groep en de zelfde fase.