Skip to main content

Goedemiddag community,

 

Een poosje geleden is een monteur langs geweest om te kijken waarom mijn internetverbinding zo slecht was. Het lag aan de de stekker kop van de aansluitingskabel. Er zit veel vocht in mijn wandcontactdoos en het roest. Van daar dat hij adviseerde de modem in de meterkast te zetten. 

 

Ik probeer dat nu zelfstandig te doen, maar het lijkt alsof er een kastje ontbreekt. Het ISRA punt heb ik gevonden en bij dit model zou er nog een klein kastje naast moeten zitten waar welllicht de kabel in moet. Mijn huis komt uit de jaren 80 en lijkt dus op een wat oudere ISRA punt. Heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? 

 

 

Vriendelijk bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sibel

In dit type ISRA-punt zit geen RJ-11 stekker. Maar dat heeft die monteur geweten of hij heeft er niet naar gekeken 😞 Ik heb ook lang zo'n zelfde ISRA-punt gehad maar toen ik daar problemen mee kreeg is er een type opgezet met twee RJ-11 aansluitingen. Zoals onderstaande foto.

Je kunt alleen het modem aansluiten als je een telefoonkabel (of twee aderige kabel) hebt en die op de rode en blauwe (links boven) Ik weet niet meer wat voor letters daar staan. Dan moet je aan het andere eind van de kabel een RJ-11 stekker zetten (gaat wat moeilijk als je dikke kabel gebruikt). De rode draad en blauwe draad moet dan in de tweede middelste aansluitingen in de RJ-11 stekker. Een RJ-11 stekker heeft vier aansluitingen.

Maar als een monteur slim was geweest (dus duidelijk niet) had hij even gekeken en geconstateerd dat je het modem op deze manier niet makkelijk (een-twee-drie) kunt aansluiten in de meterkast…...


Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt @Sibel6 ?

Want die zou je eventueel los kunnen koppelen en daar op punt A en B je kabel aansluiten die naar het modem gaat, die je in de meterkast wilt plaatsen.

Jij bedoelt onderstaand kastje boven het IS/RA-punt, dat kan, maar zoals ik eerder schreef kun je de kavbel ook rechtstreeks aansluiten.

IS/RA plus los kastje

 


Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt @Sibel6 ?

Want die zou je eventueel los kunnen koppelen en daar op punt A en B je kabel aansluiten die naar het modem gaat, die je in de meterkast wilt plaatsen.

Jij bedoelt onderstaand kastje boven het IS/RA-punt, dat kan, maar zoals ik eerder schreef kun je de kavbel ook rechtstreeks aansluiten.

IS/RA plus los kastje

 

Zo kan het natuurlijk ook. Dan heb je een tussendoos waar een RJ-11 stekker in past.

> Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt.

Die zal uitkomen in de woonkamer of ergens anders waar heel vroeger de telefoon werd aangesloten. Er zijn mensen die via een gewone telefoonstekker (vierpolig) het modem aansluiten. Maar zou het niet eenvoudiger zijn om dat stopcontact te vervangen? Een opbouwstopcontact is eenvoudig te vervangen.  Een inbouw wat moeilijker. Vervang je die hoef je eigenlijk niets te veranderen wat modem betreft. Als het modem nu op een plaats staat waar je een goede wifi verbinding hebt is het dan maar weer afwachten of dat in de meterkast ook zo goed is…...


Aha, al weer mijn meterkast als voorbeeld van een goede aansluiting van het IS/RA punt 😂


Aha, al weer mijn meterkast als voorbeeld van een goede aansluiting van het IS/RA punt 😂

Ik heb de foto gewoon van Google geplukt @RBxx , ik zou royalties vragen, als ik jou was, voor iedere keer dat jouw foto opgevraagd wordt, net zoals bij artiesten die ook royalties krijgen voor iedere stream.😉😎🤣


Nou mijn foto heb ik zelf gemaakt van het ISRA-punt en nergens anders weggeplukt. Die zit er nu nutteloos sinds ik glasvezel heb. T.z.t. zal die wel ooit weggehaald worden wanneer de kpn definitief de koperdraad verbinding in hun wijsheid uitzet omdat ze niet meer van plan zijn om koperdraad te onderhouden in gebieden waar glasvezel ligt……..


Hi @Sibel6,

Ik zie dat de anderen hier je op weg hebben proberen te helpen, ben je hier inmiddels een stukje verder mee gekomen of kan je nog verdere hulp gebruiken?


Goedemiddag,

 

Bedankt N.N en gesnet voor de suggesties. De a-techneut dat ik ben heeft als oplossing gekozen om over te stappen naar glasvezel. Geen gerommel voor mij meer in de meterkast 🙂.

Om nog even wat vragen te beatwoorden:

Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt @Sibel6 ?

Want die zou je eventueel los kunnen koppelen en daar op punt A en B je kabel aansluiten die naar het modem gaat, die je in de meterkast wilt plaatsen.

Jij bedoelt onderstaand kastje boven het IS/RA-punt, dat kan, maar zoals ik eerder schreef kun je de kavbel ook rechtstreeks aansluiten.

 

Zo kan het natuurlijk ook. Dan heb je een tussendoos waar een RJ-11 stekker in past.

> Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt.

Die zal uitkomen in de woonkamer of ergens anders waar heel vroeger de telefoon werd aangesloten. Er zijn mensen die via een gewone telefoonstekker (vierpolig) het modem aansluiten. Maar zou het niet eenvoudiger zijn om dat stopcontact te vervangen? Een opbouwstopcontact is eenvoudig te vervangen.  Een inbouw wat moeilijker. Vervang je die hoef je eigenlijk niets te veranderen wat modem betreft. Als het modem nu op een plaats staat waar je een goede wifi verbinding hebt is het dan maar weer afwachten of dat in de meterkast ook zo goed is…...

 

De kabel verdwijnt onder het beton en gaat vermoedelijk inderdaad naar de telefoonstekker in de woonkamer. Goed idee nog om naar het stopcontact te kijken, daar had ik zelf nog niet aan gedacht echter ben ik bang dat die ook op den duur zou gaan roesten.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties! Heb weer wat geleerd en fijn dat er mensen met zulke kennis er aandacht aan willen geven.

 

Groetjes,

 

Sibel


Ah nou, overstappen naar glasvezel is helemaal geen verkeerd idee @Sibel6!

In tussentijd zou je ook nog even aan de slag kunnen gaan met dat stopcontact, mocht je daar nog aanvullende vragen over hebben dan staan we hier uiteraard voor je klaar 😊


Goedemiddag,

 

Bedankt N.N en gesnet voor de suggesties. De a-techneut dat ik ben heeft als oplossing gekozen om over te stappen naar glasvezel. Geen gerommel voor mij meer in de meterkast 🙂.

Om nog even wat vragen te beatwoorden:

Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt @Sibel6 ?

Want die zou je eventueel los kunnen koppelen en daar op punt A en B je kabel aansluiten die naar het modem gaat, die je in de meterkast wilt plaatsen.

Jij bedoelt onderstaand kastje boven het IS/RA-punt, dat kan, maar zoals ik eerder schreef kun je de kavbel ook rechtstreeks aansluiten.

 

Zo kan het natuurlijk ook. Dan heb je een tussendoos waar een RJ-11 stekker in past.

> Waar gaat die kabel naar toe die op de foto links uit het IS/RA-punt komt.

Die zal uitkomen in de woonkamer of ergens anders waar heel vroeger de telefoon werd aangesloten. Er zijn mensen die via een gewone telefoonstekker (vierpolig) het modem aansluiten. Maar zou het niet eenvoudiger zijn om dat stopcontact te vervangen? Een opbouwstopcontact is eenvoudig te vervangen.  Een inbouw wat moeilijker. Vervang je die hoef je eigenlijk niets te veranderen wat modem betreft. Als het modem nu op een plaats staat waar je een goede wifi verbinding hebt is het dan maar weer afwachten of dat in de meterkast ook zo goed is…...

 

De kabel verdwijnt onder het beton en gaat vermoedelijk inderdaad naar de telefoonstekker in de woonkamer. Goed idee nog om naar het stopcontact te kijken, daar had ik zelf nog niet aan gedacht echter ben ik bang dat die ook op den duur zou gaan roesten.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties! Heb weer wat geleerd en fijn dat er mensen met zulke kennis er aandacht aan willen geven.

 

Groetjes,

 

Sibel

> ook op den duur zou gaan roesten.

Zit hij dan in een vochtige ruimte of komt daar vocht bij? Een nieuw stopcontact gaat direct niet roesten. Als je die vervangt kun je je rustig oriënteren op glasvezel…...


Reageer