Skip to main content
Vraag

Ik word verplicht overgezet van DSL naar glasvezel, geen toestemming voor gegeven

• May 2, 2025
  • 17 reacties
  • 304 keer bekeken

Vorig jaar werd in mijn stad glasvezel aangelegd. Ik heb toen toestemming gegeven om glasvezel in mijn woning aan te leggen. Dat is inmiddels gebeurd. Nu krijg ik een mail dat mijn verbinding wordt gewijzigd van DSL naar Glasvezel. In de KPN App staat “Je hebt je abonnement gewijzigd.” Dit is geenzins het geval. Ik heb helemaal geen toestemming gegeven om mijn abonnement te veranderen. Ik ben nog helemaal niet van plan om op glasvezel over te gaan. Te veel gedoe met stroom en kabels. Glasvezel heb ik alleen op advies van KPN laten aanleggen omdat dat de waarde van de woning vergroot. Ik ben zeer tevreden met mijn DSL verbinding. Wat kan ik nu het beste doen

17 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2025

Toch zal je over moeten op glasvezel als je bij kpn wilt blijven. Want kpn vervangt het kopernet voor het glasvezelnet. De komende 3 jaar wordt iedereen overgezet. Je abonnement, dus je maandelijkse kosten, kunnen hetzelfde blijven. 

Het kopernet gaat maximaal 3 jaar na aanleg glasvezel uit. 

De omzetting, wat met een monteur kan, is ook gratis.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 2, 2025

Vorig jaar werd in mijn stad glasvezel aangelegd. Ik heb toen toestemming gegeven om glasvezel in mijn woning aan te leggen. Dat is inmiddels gebeurd. Nu krijg ik een mail dat mijn verbinding wordt gewijzigd van DSL naar Glasvezel. In de KPN App staat “Je hebt je abonnement gewijzigd.” Dit is geenzins het geval. Ik heb helemaal geen toestemming gegeven om mijn abonnement te veranderen. Ik ben nog helemaal niet van plan om op glasvezel over te gaan. Te veel gedoe met stroom en kabels. Glasvezel heb ik alleen op advies van KPN laten aanleggen omdat dat de waarde van de woning vergroot. Ik ben zeer tevreden met mijn DSL verbinding. Wat kan ik nu het beste doen

Kunt u helaas niet tegenhouden, koper wordt gewoon uitgezet met of zonder toestemming.
Het is dan aan u of u het Glasvezelkastje eraan vast hangt, zonder heeft u uiteraard geen verbinding.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 2, 2025

Beste ​@Bromsnor niemand verplicht je om over te gaan naar glasvezel.

Echter in jouw wijk of een groter gebied is in het verleden glasvezel aangelegd en na verloop van tijd, meestal ongeveer na drie jaar wordt de koperverbinding DSL uitgeschakeld.

Maar voordat dat gebeurt krijg je eerst de nodige waarschuwingen van KPN dat DSL ophoudt te bestaan op jouw adres en kun je overstappen naar glas als je je abo bij KPN wilt behouden.

Wil je niet over naar glas, dan houdt het een keer op en heb je geen internet/tv/vaste telefoon meer.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Beste JanD Glasvezel is in mijn wijk aangelegd in 2024. Ik ging er ook van uit dat ik nog minstens 3 jaar op DSL kon blijven. Maar KPN  heeft nu al mijn abonnement ongevraagd gewijzigd. Het glasvezel kastje ligt nu al bij de post zonder dat ik daar om gevraagd heb. Zij wilde mij op 9 mei al aansluiten op glasvezel. Ik heb dat nu uitgesteld tot 31 juli, verder kon niet. Ik vraag mij af of dit een normale werkwijze is. 

• May 2, 2025

Welk abonnement je hebt maakt niet uit. KPN heeft geen speciale abonnementen voor glasvezel. Alle abonnementen zijn gewoon hetzelfde ongeacht koper of glasvezel. Waarom jouw abonnement dus überhaupt gewijzigd is, dat is mij een raadsel. Lijkt me dat het niets met glasvezel te maken heeft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2025

Deze werkwijze is niks bijzonders. Ze hebben 3 jaar om, eenmaal aangelegd, de bewoners over te zetten. 

De eersten zijn al geweest. Het gaat vaak per wijk. Als je dit uitstelt tot het maximum van 3 jaar zijn ze niet meer in jouw wijk en is het ook niet meer gratis. 

Bij mij is de aanleg in huis én de omzetting in één dag gebeurt. Juli 2022. Geheel gratis. Zelfde abonnement, dus ook geen wijziging in maandelijkse kosten!

Ik begrijp werkelijk niet dat je bezwaar kan hebben tegen omzetting naar een betere moderne drager. Ten opzichte van het vaak 70 jaar, of oudere, kopernet. 🙃

• May 2, 2025

Welk abonnement je hebt maakt niet uit. KPN heeft geen speciale abonnementen voor glasvezel. Alle abonnementen zijn gewoon hetzelfde ongeacht koper of glasvezel. Waarom jouw abonnement dus überhaupt gewijzigd is, dat is mij een raadsel. Lijkt me dat het niets met glasvezel te maken heeft.

De prijzen zijn gelijk dat klopt. Toch is er op de achtergrond administratief blijkbaar wel verschil.

Zie dit screenshot van een vergelijkingssite.

En dat na 3 jaar uit zetten lijkt niet altijd op te gaan als ik lees dat voor hoogbouw waar de VVE dwarsligt DSL wel beschikbaar blijft kan er ook prima een uitzondering worden gemaakt voor laagbouw.

Wat mij hier verbaasd is dat menig klant niet de wens van de andere klant wil accepteren of respecteren.  Hier heeft het ruim bijna 8 jaar geduurd voor het koper uitging, het was wel zo dat na ongeveer 2017 nieuwe klanten alleen een abonnement via glasvezel konden afsluiten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Beste Bromsnor, ik heb heel lang geleden DSL van KPN gehad en ben al jaren glasvezel klant van hun. DSL was toen één brok ellende, maar glasvezel is nog steeds een verademing. 

Probeer vanuit het glasvezel aansluitpunt een ethernetkabel te leggen naar de plaats waar je het modem wilt hebben. Kan vervelend zijn, maar je Wifi zal blij zijn. Stroom bij het glasvezel aansluitpunt is helaas een vereiste. Kan je niet aftappen van je deurbel? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

Beste JanD Glasvezel is in mijn wijk aangelegd in 2024. Ik ging er ook van uit dat ik nog minstens 3 jaar op DSL kon blijven. Maar KPN  heeft nu al mijn abonnement ongevraagd gewijzigd. Het glasvezel kastje ligt nu al bij de post zonder dat ik daar om gevraagd heb. Zij wilde mij op 9 mei al aansluiten op glasvezel. Ik heb dat nu uitgesteld tot 31 juli, verder kon niet. Ik vraag mij af of dit een normale werkwijze is. 

U heeft ook drie jaar, deze omzetting valt in principe nog te annuleren. De order is aangemaakt omdat er capaciteit is om mensen om te zetten en als ze eventueel hulp nodig hebben dat er een monteur kan komen. Als KPN wacht met iedereen omzetten tot het de koper wilt uitzetten dan zijn er na drie jaar te veel mensen en dat kunnen de monteurs niet aan.

De prijzen zijn gelijk dat klopt. Toch is er op de achtergrond administratief blijkbaar wel verschil.

Zie dit screenshot van een vergelijkingssite.

En dat na 3 jaar uit zetten lijkt niet altijd op te gaan als ik lees dat voor hoogbouw waar de VVE dwarsligt DSL wel beschikbaar blijft kan er ook prima een uitzondering worden gemaakt voor laagbouw.

Allemaal leuk wat een vergelijkingssite opschrijft alleen als u die 100/10 zonder glasvezel wilt aanvragen gaat dat niet lukken. Er zijn geen glasvezel abonnementen, glasvezel (of koper) is een drager waarop het abonnement kan worden geleverd.

Verder wordt koper op adresniveau uitgezet. Dus als buiten jouw omstandigheden (bijvoorbeeld een niet meewerkende VVE/Woningbouwvereniging) glasvezel niet kan worden aangesloten wordt het koper niet uit gezet op jouw adres. Het is dus absoluut niet per wijk maar echt per adres.

Beste Bromsnor, ik heb heel lang geleden DSL van KPN gehad en ben al jaren glasvezel klant van hun. DSL was toen één brok ellende, maar glasvezel is nog steeds een verademing. 

Probeer vanuit het glasvezel aansluitpunt een ethernetkabel te leggen naar de plaats waar je het modem wilt hebben. Kan vervelend zijn, maar je Wifi zal blij zijn. Stroom bij het glasvezel aansluitpunt is helaas een vereiste. Kan je niet aftappen van je deurbel? 

Mijn advies in dit soort gevallen is eigenlijk altijd om gewoon kosteloos een monteur van KPN te bestellen. Wij zijn bevoegd om stopcontacten te maken, een hoop collega’s zijn zelfs volledig NEN3140VP opgeleid. Verder kunnen we meedenken over het trekken van kabels, en dit alles doen we volledig kosteloos. Kruipruimte werkzaamheden nodig? Kosteloos. Dus als het je niet ziet zitten dan vooral een monteur boeken om samen een goede manier te bedenken.

• May 3, 2025

Ik begrijp de weerstand niet die sommigen tegen glasvezel hebben. Glasvezel is op alle fronten beter dan DSL en (iig bij kpn) niet duurder. Toen de glasvezelkabel vorig jaar oktober bij ons is binnengebracht heb ik de omzetting direct in gang gezet. Nog geen seconde spijt van gehad, integendeel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 3, 2025

Ik begrijp de weerstand niet die sommigen tegen glasvezel hebben. 

Dat is typisch Dutch 🤣

Een kastje meer kost meer stroom dus ook geld. Mijn ONT gebruikt idle 5-6W, dat maakt per jaar ongeveer 60 kWh meer, of 15€ of een bezoek aan McDonald

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Ik ben nog steeds bezig om voorbereidingen te treffen voor glasvezel. Een stopcontact bijgemaakt in de meterkast voor de router. Het glasvezelkastje is in de woonkamer aangebracht. Ook daar moest ik een stopcontact aan leggen. De FTP kabel die er bij zit is veel te kort. Ik heb een nieuwe kabel besteld van 10 meter om de afstand naar de meterkast te overbruggen. Deze kabel ligt in een kabelgoot samen met een Coax kabel van Ziggo TV. Nu heeft KPN een UTP kabel gestuurd terwijl ik een FTP kabel had verwacht. Volgens mij is FTP noodzakelijk vanwege de aanwezigheid van een Coax kabel. Ik heb besloten om deze kabel dan maar zelf aan te schaffen. Zo moet ik ook nog kosten maken terwijl ik zeer tevreden was met mijn DSL aansluiting. Voor de goede orde ik ben 80 jaar en zit niet te wachten op glasvezel.

• June 16, 2025

Een FTP kabel is nergens voor nodig. Die heeft KPN niet eens denk ik.

Er is hier in dit topic geschreven dat je gewoon een monteur kan laten komen. Gratis. Dus waarom zo moeilijk doen?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 16, 2025

Die Utp kabel is prima geschikt voor jouw situatie. Om die coax maak ik me geen zorgen mbt storingen. 

FTP is pas nodig als er bv sprake is van zware elektrische apparatuur in de omgeving, maar de zaken waar je dan aan moet denken kom je meestal niet tegen in de woning van een 80 jarige.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 16, 2025

Beste ​@Bromsnor , waarom de router in de meterkast???

Die kun je mooi bij de glasvezel kast in de kamer zetten, je hebt een geschikte netwerkkabel en in de kamer is de WiFi ook vele malen beter dan in de meterkast.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Beste @marlon92 Het rode kabeltje wat bij het glasvezelkastje zit is een FTP kabel. Ik doe niet moeilijk maar ik heb geen monteur nodig. Het aanbrengen van de aansluiting in de meterkast was ook al niet mogelijk volgens de aannemer. Te moeilijk.

Beste JanD de router in de kamer op de plek waar de glasvezel aansluiting zit is niet mogelijk en bovendien geen gezicht. De lampjes op het glasvezelkastje is al een probleem. Daar moet ik nog wat op verzinnen. .

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Beste ​@eagle3824 Bedankt . Dan laat ik de UTP kabel maar gewoon liggen.