Skip to main content

Aanhoudende problemen internetdiensten KPN

Op verzoek van de klantenservice (telefonisch) plaats ik hier mijn analyse over structurel problemen met voornamelijk het Wi-FiĀ  bij ons thuis.


Historie:

  • Juli 2018:
    • Klant geworden van KPN, na verhuizing. Hoofdreden: onze nieuwe woning had geen LAN/UTP-kabels naar de 1e en of 2e verdieping. Vanwege de wens voor interactieve TV op de 1e verdieping, hebben we voor KPN gekozen vanwege de betere propositie / belofte voor interactieve TV (en internet) op verdiepingen waar geen LAN-kabels zijn, maar wel stroom-kabels.
    • Monteur kwam langs bij installatie. Hem is diverse malen uitgelegd dat een klant zijn geworden bij KPN omdat het huis geen internetkabels heeft. Ondanks dat bleef hij continu adviseren om gaten door het beton te boren en kabels te trekken.
    • Gekozen voor de oplossing van Devolo 1200, starterskit met extra adapter voor interactieve TV op 1e verdieping.
    • Op de 2e verdieping (werkkamer) gebruiken we een TP link-adapter die net als Devolo internet doorgeeft via stopcontact/aarde-draad.
  • Januari 2019:
    • Ondanks allerlei testjes, optimalisaties, Wi-Fi-verbetersessies, nieuwe configuratie van het Wi-Fi, aanschaffen betere UTP kabels (voor oa Modem-Sonos) is het WiFi op de verdieping dramatisch: extreem traag en regelmatig valt het weg.
    • Er volgt een lange chat sessie met een KPN medewerker.Ā  De discussie gaat eerst over de propositie/belofte van KPN: ā€œWi-Fi van KPN in elk hoekje en gaatje van je kelder tot je zolderā€. Dit blijkt een totaal loze belofte. De belofte wordt namelijk alleen waargemaakt als je zelf kabels door je huis trekt en dan op elke verdieping een repeteer/versterker plaatst. De medewerker van KPN bevestigt dat hij snapt dat we ons misleid voelen.
    • Aangezien kabels trekken geen optie is, en de TP-link adapter set verouderd is, besluiten we een extra Devolo 1200 met Wi-Fi adapter aan te schaffen voor de 2e verdieping. De resultaten hiermee zijn zeer wisselend. De internetsnelheid op de 2e komt eigenlijk nooit boven de 20 mb/s uit en regelmatig onder de 5 mb/s. Dit zou dan liggen aan de kwaliteit van de aangelegde stopcontacten. Naast huis realiseren we een uitbouw met kwalitatief hoogwaardige stroomkabels en stopcontacten. Toch is de internetsnelheid via Devolo aldaar vaak onder de 2 mb/s. Een probleem bij de Devolo set is ook zeer sterk de onregelmatigheid in het internet. Elk uur heeft de adapter wel een storing en kleurt het lampje rood. Dat gebeurt overigens ook in het stopcontact in de meterkast zelf, de lengte van de stroomkabels waar het signaal doorheen moet, lijkt niet van invloed.
    • 5 januari stuur ik een boze Tweet (of klik op de link) naar jullie webcare. Er volgt geen reactie. De Tweet: https://twitter.com/sybrandjissink/status/1081616920993034241
  • 2020:
    • Er verandert in feite weinig to niets als het gaat om abonnement, aansluiting, gebruik enz. Bij interactieve TV is het wel veel te vaak zo dat er tijdens interactieve TV een storing is en de TV-ontvanger niet ā€˜onthoudtā€™ waar we waren gebleven met TV kijken. Bij commerciĆ«le zenders is dat extreem vervelend omdat je dan niet voorbij de reclames kunnen ā€˜spoelenā€™.
    • De informatie over KPN Hussel, glasvezel enz bereikt ons niet. We behouden het zelfde abonnement en dat wordt juist duurder (inflatie). We profiteren niet mee van een half jaar korting bij het verlengen van abonnementen. Al langer niet. Niet scherp van ons, maar wij missen ook actieve communicatie (mailtje of appje) vanuit KPN dat we onszelf in feite in de vingers snijden.
    • De informatie over nieuwe KPN Hussel abonnementen bereikt ons niet.
    • In vergelijking met 2019 wordt het draadloze internet steeds minder stabiel. Op zondag 10 mei 2019 organiseer ik een pubquiz en tijdens deze quiz valt het internet voor langere tijd uit. De oplossing om router en modem te rebooten werkt meestal.
    • Na de zomer van 2020 wordt het bar en boos. Met regelmaat van de klok zijn er storingen bij het WiFi. We hebben meerdere soorten devices en het is overal het zelfde: van hypermoderne telefoons, nieuwe laptop, iets verouderde laptops, of oudere iPads voor de kinderen: het is extreem frustrerend maar het WiFi is extreem instabiel.
    • Net als in 2019 doen we in 2020 regelmatig een test via kpn.com (https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen.htm#/problemen-en-storingen/internet), maar deze test werkt alleen als het internet het wĆ©l doet en het probleem is nu juist het dat steeds wegvalt.

      Ā 

Huidige situatie:

  • We hebben nu ruim 2 jaar het ā€˜oudeā€™ KPN pakket Internet (100 mb) + TVĀ  a 64,12 euro per maand
  • Vanwege het ontbreken aan goede UTP kabels (er gaan wel kabels vanuit de meterkast naar boven, maar er zijn nergens UTP stekkerdozen waar ze er weer uit komen) maken we alleen gebruik van Wi-Fi en dus nergens van bekabeld internet
  • In de meterkast op de begane grond (0e verdieping) staat de Experia Box10a
  • Aan die Experiabox zit oa Sonos en Philips HUE met een eigen hub. Verder hebben we in huis ook Chromecast en een AndoidTVbox.
  • De Experiabox zendt het Wi-Fi uit wat we de naam van onze zoon hebben gegeven: Julius-WiFi. De snelheid van dit WiFi is vlakbij de router zoals het zou moeten zijn en tegen de 100 Mb/s dus dat is prima.
  • In de meterkast zit de Devolo 1200 Adapter die we bij de KPN monteur op advies van KPN hebben gekocht.
  • Via deze adapter hebben we interactieve TV in de woonkamer (0e) en op de slaapkamer (1e). Over de interactieve TV zijn we redelijk tevreden: vervelend is dus wel dat hij regelmatig ā€˜vergeetā€™ waar we waren gebleven met TV kijken en bij commerciĆ«le zender kun je da de reclame die je dus al eens hebt gezien, niet voorbij spoelen.
  • Op de 1e verdieping heb ik een KPN Wi-Fi versterker gemonteerd. Er liep een directe UTP van de Devolo adapter naar de TV, maar hier heb ik nog een extra switch tussengeplaatst. Vanuit die switch loopt een UTP kabel naar de TV en naar de WiFI versterker. Deze Wifi versterker zend dus op de 1e verdieping ook het Julius-WiFi uit.
  • Op de 2e verdieping hebben wij (Johanna en Sybrand) beide een werkplek. Er liggen dus geen kabels. Na overleg met KPN in 2019 was de conclusie dat KPN het niet voor elkaar kreeg om op de 2e verdieping Wi-Fi te krijgen met redelijk acceptabele internetsnelheid en wat niet steeds weg zou vallen. EN dus heb ik ook na overleg met KPN zelf een Devolo 1200 Adapter met Wi-Fi gekocht. Deze adapter krijgt ā€˜het internetā€™ dus binnen via het stopcontact en zendt zelf een Wi-Fi uit. Het is me niet gelukt het zelfde Wi-Fi te laten uitzenden met als de Experiabox doet, maar het is een extra Wi-FI en deze is vernoemd naar onze dochter: Jasmijn-WiFi. Sinds kort probeer ik of een apart 5G versie van dit Wi-Fi voordelen biedt. Naast het Jasmijn-WiFi op de 2e loopt er ook een directe UTP-7 kabel van de Devolo adapter naar mijn laptop of dockingstation. Ik merk geen verschil in internetsnelheid.
  • Het beheer van de Devoloā€™s gaat middels de Devolo cockpit.
  • De snelheid van het internet op de 2e via de Devolo is meestal rond de 20 MB/s. Dit houdt niet over, maar vaak is het wel werkbaar. Soms zakt het tot onder de 10 (zie bijlage 1) en op een goede dag gaat het richting de 30

Structureel probleem:

Het structurele probleem is dus niet beslist de snelheid van het internet en wat er van overblijft, maar de betrouwbaarheid. Het gebeurt zeer regelmatig dat het hele signaal wegvalt op alle 3 verdiepingen:

  • Geen (draadloos) internet in het hele huis:
    • De kids klagen dat de YouTube videoā€™s op hun iPad het niet doen
    • Op telefoons en laptops geen internet

Meldingen:

  • Het Julius-WiFi vlakbij de router geeft de melding: Geen Internettoegang of Toegang tot het internet ontzegd.
  • Het Jasmijn-WiFi op de 2e geeft ook de melding dat er geen internettoegang is.
  • De Experiabox geeft wel een groen lampje.

Geprobeerde oplossingen:

Rebooten router / modem / devolo enz. Vaak is dit een oplossing, niet altijd.

KPN WiFI verbeteraar (diverse malen geprobeerd, de meldingen gaan altijd over de instellingen op de Experiabox. Deze worden dan ā€˜verbeterdā€™. Structurele verbeteringen zien we nooit.

Modem configuratie aanpassen en verbeteren:

  • Check op aantal devices, dit zijn er rond de 20 en dus wel veel, maar volgens online bronnen zou dit niet het probleem moeten zijn. We zijn wel van plan meer Smart producten te gaan aanschaffen, zo hebben we een Wasmachine die op het WiFi kan, willen we de babyfoon meer gebruiken en gaan we ook een robotmaaimachine en stofzuiger kopen. Dit is dus iets om in de gaten te houden.
  • Wisselen van kanaal. Geen oplossing want als het hele internet wegvalt, maakt het kanaal ook niet uit.
  • Mac-filter aangezet (deze stond standaard uit).
  • Losse 5G Wi-FIā€™s aanzetten.

Analyse / configuratie Devolo apparaten:

  • Checken internetsnelheden (vanuit de cockpit en de Devolo configuratie zelf)
  • Kanalenwissel / 5G WiFi extra uitzenden
  • Conclusie: als een Devolo adapter maar internet ā€˜binnen krijgtā€™ dan gaat alles goed, het probleem zit in de ā€˜aanvoerā€™ vanuit Experiabox

Algemene conclusie:

  • De internetaansluiting aan huis lijkt prima en stabiel
  • De uitzenden van zowel Wi-Fi als ā€˜LANā€™ vanuit de Experia Box is nu al ruim 2 jaar een steeds groter wordend probleem
  • We hebben de oplossingen die KPN aanraakt voor het probleem allemaal geprobeerd en daarnaast zelf ook nog allerlei pogingen gedaan, maar het internet blijft instabiel
  • De exacte oorzaak is niet helder
  • Het vertrouwen in stabiel internet als dienst/product vanuit KPN is volledig beschadigd
    • We hebben in 2018 een duur huis gekocht en wilden op gebied van internet het beste, KPN dus. We komen helaas van een koude kermis thuis.
  • Het aantal devices in huis is flink toegenomen en dat zal de komende tijd alleen maar meer gebeuren dus draadloos internet met meer WiFi6, meer bandbreedte, hogere snelheid en een mesh netwerk is de toekomst
  • Met het huidige abonnement icm de ExperiaBox willen we NIET verder

Ā 

Opties voor oplossingen:

  1. Terug naar Ziggo (in ons vorige huis hadden we ongeveer 10 jaar Ziggo)
  2. Ander KPN abonnement met vooral: andere apparatuur

Voorwaarden om bij KPN te blijven:

  1. De Experiabox wordt vervangen door KPN Box 12
  2. KPN Super Wi-Fil
    1. Wij zijn bekend met de beperkingen van Super WiFI icm Expedia: https://www.techzine.nl/reviews/workplace/447744/de-voordelen-en-nadelen-van-kpn-superwifi

Tegenprestaties:

  • Wij stappen over op KPN Hussel 200 Glasvezel (upgrade vanaf 100)
  • Wij nemen de door KPN geadviseerde kosten voor bv Devolo voor onze rekening Positieve referentie in Sociale Media en eigen fysieke netwerk
    • Alleen al op LinkedIn zelf heb ik bijna 3000 connecties:
      Ā 

Perspectief:

  • Mijn ((prive) mobiele abonnement overzetten van T-Mobile naar KPN
  • We blijven de komende jaren trouwe KPN klant

Ā 

Alternatieven:

Ā 

Bronnen:

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Euhm... ik ben halverwege afgehaakt. Kunt u ook een samenvatting geven van het probleem wat u nu ervaart? šŸ¤”

Ā 


Nou @Nick83Ā topicstarter probeert het electriciteitsnetwerk te gebruiken voor het transport van data.Ā  Dat gaat nooit lukken. Een electriciteitskabel is voor stroom en een utp kabel voor data.Ā  Ik zeg het nog maar een keer.


@Nick83Ā Die staat er: de stabiliteit van draadloos internet.

@Joep1965Ā Dat probeer ik omdat er in het hele huis nergens een UTP aansluiting is behalve in de meterkast. KPN adviseerde Devolo en voor ITV werkt dat prima. Van de snelheid van het internet zelf blijft ongeveer 20% over (rond de 20 Mb/s bij abbonnement van 100). Dit is echter niet het probleem.

Het probleem is de stabiliteit van het WiFi. Op de begane grond komt het WiFI direct uit de Experiabox V10a. Op de 1e verdiepoing heb ik op Advies van KPN een WiFi versterker gekoppeld aan de Devolo adapter, die toch daar toch al was voor ITV. Op de 2e verdieping heb ik een Devolo1200 met WiFiĀ 

Uiteindelijk is Devolo niet dƩ oplossing, maar zeker ook niet het probleem. Het problleem is het WiFI vanuit de Experia Box.


Nee dat is zeker niet het probleem. Draadloze verbindingsets zijn of voor wifi of voor het tv signaal. Nooit beide. Devolo's kunnen echt het hele netwerk verstoren. Als u het echt goed wil doen investeer dan in een goed mesh systeem. Dat zijn echte draadloze accespoints. Een goed voorbeeld zijn de super wifi's. Het wordt niet ondersteunt maar er zijn gevallen dat ook de tv ontvangers daarop werken. Uiteraard zijn er ook nog ander merken. Draadloze verbindingsets zijn heel gevoelig voor kleine storingen in het elektriciteitsnetwerk. Doe u en uw gezin een plezier en probeer 3 super wifi's. Het is even een uitgave maar pas dan kunt u genieten van een goed wifi door het hele huis. En misschien zegt u ja maar de klantenservice zei...hier zijn mensen waaronder ik die heel veel ervaring en kennis hebben van dit soort zaken. Ik hoop oprecht dat u hier wat mee kunt. Als er nog vragen zijn dan horen we die graag.


Op dit moment is het probleem (zeker wel) dat het Wi-FI uit de Experiabox in de meterkast niet stabiel is. Dit valt regelmatig compleet weg. De oorzaak hiervan is mij onbekend. Overigens heb ik geen draadloze verbindingset voor TV.

Het zou kunnen dat de Devolo's de boel verstoren. Deze heb ik gekocht op advies van KPN en bij de KPN monteur.

Ik heb (zoals ik schreef) bij KPN gevraagd naar SuperWifi. Vervelend is daarbij is wel dat ik dan voor de 2e maal extra moet betalen voor een probleem wat zich niet had mogen voordoen, aldus de belofte van KPN.Ā Het KPN Super WiFi kan ik alleen gebruiken als KPN aanbieder blijft. Bovendien is de AC1300 techniek reeds verouderd en zijn er betere en goedkopere oplossingen.
(Bron oa;Ā https://www.breedbandwinkel.nl/nieuws/kpn-superwifi-een-uitkomst-of-overbodige-luxe).Ā 

Ik heb ook de gangbare mesh netwerlen vergeleken:
https://storage.googleapis.com/pdm-assets/media/Tabel_wifi-mesh-systemen.pdf

Uiteindelijk gaat het mij in eerste instantie niet eens om de snelheid van draadloos internet in het hele huis, maar om een stabiel en betrouwbaar draadloos internetsignaal in het algemeen. Dat is ruim 2 jaar een probleem...

Ā 


Wegvallend signaal, herstartende experiabox allemaal klachten die horen bij het gebruik van Devolo's. Dit forum staat vol met soortgelijke problemen en als de mensen de Devolo's verwijderen is het bijna altijd op gelost. En waarom moet het goedkoop? De meeste mensen geven grof geld uit aan apparatuur wat aangestuurd wordt door Wi-Fi maar de apparatuurĀ  die dat allemaal aan moet sturen mag niets kosten. Dat is toch vreemd?!


Ik ga er even vanuit dat de lijn die binnenkomt goed is en het vanaf de V10A fout gaat. Volgens mij kun je doen wat je wilt maar de V10a blijft een brakke router. Ik zou zelf beginnen om dit ding eens te vervangen door een goede router en er vervolgens een goede meshset aan te koppelen (zonder devolo's). En bekabeld blijft toch het beste.Ā 


ā€‹Ā Ā 

Nee dat is zeker niet het probleem. Draadloze verbindingsets zijn of voor wifi of voor het tv signaal. Nooit beide.

Nee, dat klopt niet. Het hangt maar net af welke soort draadloze verbindingssets je gebruikt.
Als ze ā€œIGMP Snoopingā€ ondersteunen, kunnen ze beide aan (internet en TV).

Verder zijn de resultaten met draadloze verbindingssets zeer sterk afhankelijk van externe storingsbronnen op het stroom netwerk zelf. Het kan goed uitpakken, maar evengoed heel slecht. Dat laten de resultaten van de topic starter ook zien. (Zeer slechte resultaten helaas).
Het is, en blijft nu eenmaal een ā€œsurrogaatā€ oplossing.

Zelfs heb ik er onlangs ook kennis mee gemaakt, en kan bij enkel wisselen tussen het ene stopcontact en het andere al direct een factor 2,5x schelen. Maximaal kwam ik aan de volle snelheid die ik zelf als internet account afneem - met WiFi van de verbindingsset 100/100 Mbps

Uiteindelijk was de set bedoeld voor verbetering van de WiFi bij mijn studerende dochter, waarbij bij centrale huisvesting (DUO) ik er vanuit ging dat je daar niet onnodig mag boren en kabels door constructies heen mag leggen. Rendement ongeveer 50% = nog prima werkbaar.
(Ook daar een basis 100/100 Mbps internetverbinding).
Ā 

Als u het echt goed wil doen investeer dan in een goed mesh systeem.

Nee ook dat niet.

Als door obstakels ā€œgewoonā€ WiFi al moeite heeft om er door te komen, dan evengoed dezelfde obstakels met draadloze WiFi systemen die onderling met elkaar contact hebben.
Het gaat daarbij om vergelijkbare WiFi-banden of het nu ā€œrechtstreeksā€ is of connectieĀ  tussen WiFi mesh systemen onderling.

ā€‹In hetzelfde aangehaalde voorbeeld bij mijn dochter. Een andere studente heeft een Google Nest WiFi mesh. Maar bleek in diezelfde situatie absoluut niet werkbaar in te zetten.
(Vandaar nu juist het "proberenā€ met de inzet van zo'n draadloze verbindingsset ā†’ met succes).

Ā 

We hebben in 2018 een duur huis gekocht en wilden op gebied van internet het beste, KPN dus. We komen helaas van een koude kermis thuis.

Had beter direct voordat je de woning ging inrichten ook direct in een fatsoenlijk bekabeld netwerk geĆÆnvesteerd. En van daaruit verdere uitbouw met aanvullende apparatuur.
Ook dat kost geld, maar je krijgt er zoveel voor terug.

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

(Als ik de lijst aan netwerk clients zie, verwonderlijk dat je nu net daar op hebt bezuinigd?)

En dat geldt nu heden ten dage nog steeds !!
Je kunt er ā€œKPNā€ wel op aankijken, maar die heeft daar helemaal niets mee te maken.
Het gaat om je ā€œeigen thuisnetwerkā€. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Of je nu naar Ziggo of T-Mobile overstapt. Dat maakt allemaal niet uit.
Je moet zelf investeren in een fatsoenlijk netwerk. En dan het beste ver verwijderd blijven van alle leuke ā€œbla blaā€ oplossingen die providers aanbieden. Maar zelf uitzoeken en eigen keuzes maken in oplossingen en apparatuur NIET afhankelijk van providers.


ā€‹Ā Ā 

We hebben in 2018 een duur huis gekocht en wilden op gebied van internet het beste, KPN dus. We komen helaas van een koude kermis thuis.

Had beter direct voordat je de woning ging inrichten ook direct in een fatsoenlijk bekabeld netwerk geĆÆnvesteerd. En van daaruit verdere uitbouw met aanvullende apparatuur.
Ook dat kost geld, maar je krijgt er zoveel voor terug.

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

En dat geldt nu heden ten dage nog steeds !!
Je kunt er ā€œKPNā€ wel op aankijken, maar die heeft daar helemaal niets mee te maken.
Het gaat om je ā€œeigen thuisnetwerkā€. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Of je nu naar Ziggo of T-Mobile overstapt. Dat maakt allemaal niet uit.
Je moet zelf investeren in een fatsoenlijk netwerk. En dan het beste ver verwijderd blijven van alle leuke ā€œbla blaā€ oplossingen die providers aanbieden. Maar zelf uitzoeken en eigen keuzes maken in oplossingen en apparatuur NIET afhankelijk van providers.

Ā 

@BabyloniaĀ Hartelijk dank voor je helder geformuleerde en duidelijke reactie. Ik reageer op een paar onderdelen:

  • Met de kennis van nu, had ik absoluut betere (UTP) bekabeling geregeld. In 2018 (toen we dit huis kochten) liet KPN mij echter weten dat dit niet nodig was vanwege de uitstekende draadloze oplossingen dan wel oplossingen via het stroom netwerk, voor zowel TV als internet. Ook diverse bronnen (blijkbaar niet al te beste) adviseerden mij om geen forse sloopwerkzaamheden uit te halen zoals kabels door 2 lagen gewapend beton heen leggen en het plaatsen van UTP contactdozen in muren waar verder niets aan hoefde te gebeuren enĀ op 3 verdiepingen, mogelijk in meerdere werkruimtes en slaapkamers. De belangtrijkste reden om het niet te doen, waren niet de kosten, maar de tijd: we hadden dit huis gekocht zonder voorbehoud van (oa) verkoop eigen huis. Het verkopen van het oude huis en het klussen in het nieuwe huis kosste erg veel tijd, we werkten beide full time, hadden en kleine en nog een kleine op komst dus dan heb je wel wat beter te doen dan tijd ionvesteren in ā€˜kabeltjesā€™ als de provider (KPN) zegt dat het niet nodig is.
  • Je opmerking over het fatsoenlijke netwerk ondersteun ik niet in alle gevallen, afhankelijk van wat je koopt. In het verleden was de propositie van veel internetaanbieders dat je signaal ā€˜tot aan de deur/muurā€™ kreeg en was je zelf verantwoordlijk voor verspreiding hiervan. Met voormalig huisgenoten legden wel (Linux) netwerken aan met een 24/7 server en verspreiding naar diverse vertrekkken.Ā 
    Momenteel zijn er aanbieders met specifieke beloftes zoals Ziggo Power Promise. In 2018 had KPN ook propositie in die richting. Ik heb uitgebreid overleg gevoerd over de situatie in het huis en mij was beloofd dat ik in het hele huis WiFi zou hebben. Dit bleek echter een dode mus.
    Ā 

    Ā 

Ā 


Wegvallend signaal, herstartende experiabox allemaal klachten die horen bij het gebruik van Devolo's. Dit forum staat vol met soortgelijke problemen en als de mensen de Devolo's verwijderen is het bijna altijd op gelost. En waarom moet het goedkoop? De meeste mensen geven grof geld uit aan apparatuur wat aangestuurd wordt door Wi-Fi maar de apparatuurĀ  die dat allemaal aan moet sturen mag niets kosten. Dat is toch vreemd?!

Of deze klachten daadwerkelijk horen bij Devolo's, betwijfel ik. Dat ze vaak voorkomen, is een feit. Momenteel is Devolo wordt Devolo (DVS1200) nog steeds door KPN aangeboden, al zijn ze wel een stuk gereserveerder geworden:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437812/draadloze-verbindingsset-1200-3-adapters/?pos=500

Verder hoor je mij niet zeggen dat het goedkoop moet en al helemaal niet dat het niets mag kosten. De afgelopen jaren ben ik absoluut niet overtuigd geraakt van de producten en diensten van KPN. Bij Ziggo vond ik de service lange tijd slecht, maar de producten prima. Als ik nu weer het advies van KPN volg en ik na de hele Devolo DVS set nu een KPN Super WiFi set koop, dan kan ik die alleen gebruiken zolang ik mijn intenet bij KPN afneem. Een keuze kan ook zijn omĀ NETGEAR Orbi RBK50 set te nemen ipv de verouderde KPN Super WiFI of te kiezen voor eenĀ Netgear RAX200.


Ik ga er even vanuit dat de lijn die binnenkomt goed is en het vanaf de V10A fout gaat. Volgens mij kun je doen wat je wilt maar de V10a blijft een brakke router. Ik zou zelf beginnen om dit ding eens te vervangen door een goede router en er vervolgens een goede meshset aan te koppelen (zonder devolo's). En bekabeld blijft toch het beste.Ā 

De lijn die binmnenkomt is volgens mij prima. Ik vind de Experiabox V10a inderdaad ook een brak ding. Wel ben ik benieuwd of de KPN BOXĀ 12 (https://www.kpn.com/beleef/internet/nieuw-modem-heet-kpn-box-12-klaar-voor-nog-betere-wifi.htm) beter is. Als ik de Devolo's verwijder, heb ik geen interactieve TV meer in de woonkamer (BG) en slaapkamer (1e verdieping). Verder blij ik het heel vreemd vinden dat KPN de Devolo's zelf verkoopt en interactieve TV er mee installeert, maar ik hier vooral lees dat ze voor Wi-FI een storende factor zijn...

Ā 


Ook diverse bronnen (blijkbaar niet al te beste) adviseerden mij om geen forse sloopwerkzaamheden uit te halen zoals kabels door 2 lagen gewapend betonā€¦.

Die monteur in je eerste reactie waar je al over schreef gaf je eigenlijk al een erg goed advies.
(Kennelijk een monteur die weet waar die het over heeft).Ā Ā  Daar schreef je:
Ā 

Monteur kwam langs bij installatie. Hem is diverse malen uitgelegd dat een klant zijn geworden bij KPN omdat het huis geen internetkabels heeft. Ondanks dat bleef hij continu adviseren om gaten door het beton te boren en kabels te trekken.

"Gewapend betonā€.Ā  Als mogelijk het beton zelf nog enige draadloze signalen zou doorlaten,
is de stalen bewapening / constructie erin wel de bottleneck.
Dat werkt als een ā€œKooi van Faradayā€. Dat zijn gewoon de feiten.

https://www.wirelessinfo.be/wifi-vijanden/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Ā 

Weet niet of je in je huis nog wel een netwerk hebt van "coaxā€ kabel (TV-aansluitingen) naar verdiepingen toe. In dat geval zou je die bekabeling dan nog kunnen uitwisselen met ethernet.

Vaak zitten er ook nog wel loze / lege leidingen in redelijk nieuwe huizen, afgedekt met een rond plastic plaatje. Compleet nog met een zwart ā€œtrekveerā€ draadje, om daar kabel aan vast te zetten om er doorheen te halen. (Is wel een dun draadje, gebruik dat eerst voor een sterkere draad / koord).

Als dat allemaal niet aanwezig is zou ik toch echt kiezen om bij Borent (of vergelijkbaar) een zware klopboormachine te huren, en in een hoek of langs de muur door de betonnen vloer heen een gat te boren om daar kabel doorheen te kunnen trekken. Bij Borent heb je wel boren van pakweg 15 mm doorsnede en 50 cm lang.

Op ā€œtweakers.netā€ kom je veel beschrijvingen tegen hoe mensen een netwerk hebben opgezet.
Er zijn prachtige oplossingen met kabelgoten en opzet contactdozen op die kabelgoten.

Neem een kwaliteit leverancier van kabels, met beslist koperen kerndraden metĀ  voldoende twisting per draadpaar. Het best nog een keer met afscherming gespecificeerd CAT6.
(Er is veel rotzooi op de markt met aluminium kerndraad met dun laagje koper eroverheen).

Per verdiepingĀ  kun je dan nog wel een netwerk maken met aansluiting voor WiFi Access Points, of anders wel ā€œmeshā€ Access Points. Verbindt die laatste echter nog steeds bekabeld als ā€œbackhaulā€ voor de beste onderlinge verbinding.

En houd belangrijke connecties als het kan nog steeds bekabeld. (NAS-server e.d.)

Ga niet over Ć©Ć©n nacht ijs, zoek heel goed uit wat je het beste ervoor kunt inzetten.
Vergeet echt al die mooie praatjes van KPN, Ziggo of wat dies meer zij wat zij aan oplossingen hebben aan ā€œdraadlozeā€ oplossingen.

ā€œGewapend beton = gewapend betonā€ inherent aan slechte draadloze WiFi doorlaatbaarheid.

Ā 

ā€œVijandenā€ van goed storingsvrij gebruik van "draadloze verbindingssetsā€ zoals door bijv. Devolo of TP-Link worden geleverd zijn er ook. Inherent aan het sturen van een hoog frequent signaal over een stroomnet heen zoals.

  • Schakelende voedingen van opladers (laptops, smartphones etc.)
  • Led-lampen en dimmers van lampen. Oudere typen spaarlampen (SL/TL).
  • Koelkasten, stofzuigers etc. welke ā€œruisā€ op een stroomnet geven.