Skip to main content
Vraag

Instabiele latency en packet loss met FRITZ!Box 7590AX op glasvezel (USG direct op ONT wél stabiel)

• March 3, 2026
  • 0 reacties
  • 4 keer bekeken

Ik heb sinds enkele weken last van behoorlijke problemen met de stabiliteit van mijn internetverbinding bij KPN.

In mijn normale opzet gebruik ik een USG-3P als NAT client achter de fritzbox (7590AX) voor mijn normale LAN. de RPI hing hiernaast ook direct aan de fritzbox. Als derde zit de mediabox zelf ook aan de fritzbox gekoppeld. Dit alles via ethernet, uiteraard. Onderstaand wat afbeeldingen voor de verduidelijking.

Ik heb sinds ik issues ben gaan merken een raspberry pi met smokeping aan de fritzbox gehangen, met wat probes richting het internet, het lokale netwerk zelf en de fritzbox. Hieruit blijkt dat er een aantal keer per minuut forse spikes in de ping en packet loss zitten, die één a twee seconden duren. Deze pieken zijn terug te zien richting het internet en richting de fritzbox, maar niet op het lokale netwerk. Deze pieken waren genoeg voor problemen met videobellen, en het kijken van livestreams. Hiernaast heb ik ook een smokeping instance op mijn homeserver draaien (deze hangt achter de USG), waarop ik dezelfde resultaten zie.

Hierop in eerste instantie de ONT 5min van de stroom gehaald en de fritzbox gereset, dit heeft weinig veranderd. Ook de fritzbox zelf geeft in het log geen errors, en qua CPU/RAM en temparatuur lijkt alles ver onder de grenzen te vallen. Hierna telefonisch contact opgenomen met KPN, die gaven aan niets geks te kunnen zien naar hun kant.

Met oog op het feit dat alles naar de fritzbox of de internetverbinding wijst, heb ik de fritzbox ertussenuit gehaald en de USG direct aan het ONT verbonden, met de juiste pppoe settings. Dit heeft het probleem op slag verholpen, het enige nadeel is dat IPTV niet werkt. Hierop nogmaals KPN gebeld, die gaven aan hier in principe niets mee te kunnen, ondanks het feit dat de tech wel aangaf dat het probleem inderdaad in de fritzbox lijkt te liggen.

Ik vraag me een beetje af wat ik hiermee aanmoet, want ik zou het niet per se net vinden dat ik in principe betaal voor een router en een mediabox, maar dat ik een van beiden zou moeten gaan vervangen (of een unifi gateway met IGMP-proxy support, of een android TV kastje om het IPTV verhaal te omzeilen en gewoon de KPN app te gebruiken).

Tevens merk ik ook dat ik met de fritzbox ertussenuit zo goed als de geadverteerde snelheid haal, maar met de fritzbox ertussen (testend vanaf de pi) gemiddeld tussen de 100 en 200 mbit lager uitkom.

De oude situatie (met problemen)

De nieuwe situatie (stabiele verbinding, maar geen IPTV)

drie keer raden wanneer de fritzbox ertussenuit is gegaan